Etter at Mercedes harbyttet ut motoren i sin E-klasse All-Terrain, er det fristende å si at den har blitt markedets beste av sitt slag.

Biltest

Test: Mercedes E-klasse E350d All-Terrain

Denne bilen er alt for alle. Bortsett fra dem med normal økonomi.

Vi har ved en lang rekke anledninger snakket varmt om den nye generasjonen E-klasse, en bil som nå også kan leveres i en røffere utgave etter oppskrift fra Audis All Track-suksess.

I korte trekk er All-Terrain-versjonen av E-klasse en helt vanlig E-klasse som er hevet 29 millimeter, den har fått luftfjæring som standard slik at den kan heves og senkes - og den har blitt utstyrt med skjermer og fangere som tåler en trøkk.

Før hadde du ikke noe valg...

Da vi testet modellen tidligere i år fant vi ut at resultatet var omtrent nøyaktig som vi hadde ventet: Alle fordelene vi har blitt vant til fra E-klassen, toleranse for dårligere vei - og den åpenbare bieffekten at «stylter» og høyere tyngdepunkt gir bilen litt mer duvete kjøreegenskaper.

Men det var én ting som ikke helt stemte: En slik bil gjør seg best når motoren oser av overskudd og kraft. Bilens 2-liters dieselmotor på 194 hester og 400 Nm fungerte godt i bilen, men du fikk aldri følelsen av overskudd. Det handler mye om forventninger.


V6-eren har ikke så veldig mange flere hestekrefter, men dreiemomenet utgjør et hav av forskjell.

V6-eren har ikke så veldig mange flere hestekrefter, men dreiemomenet utgjør et hav av forskjell.

Har fått riktig motor

Og nå har Mercedes tatt til fornuft: Bilen kan nå leveres med en treliters V6-er. Det er på mange måter prikken over i-en.

Med motorbytte økes effekten fra 194 til 258 hestekrefter, men det er ikke spesielt mye når man samtidig øker vekten på bilen med 75 kg.

Det som virkelig betyr noe er derimot at dreiemomentet økes fra 400 til 620 Nm!

Dette endrer bilens karakter ganske fundamentalt. Istedet for at du har en motor som er tilstrekkelig, så har du en motor som nærmest løfter deg frem. Vi ser nærmest for oss at det er en stor arm slynger oss av gårde når vi trykker på gassen: Det er ikke en eksplosjon, men det er ustoppelig.

En trenger ikke gå lenger enn til 0-100-tiden for å forstå at dette er merkbart: Vi snakker om en reduksjon fra 8 til 6 sekunder!

Når det er sagt, så kjenner man at det voldsomme skyvet ikke fortsetter så lenge etter 100 km/t, men det har da heller ingen betydning. Du har fått mye mer krefter som du faktisk kan bruke.

Interessant nok har ikke bilens maksimale tilhengervekt økt med ny motor, men vi er ikke det minste i tvil om at du vil merke stor forskjell på farten i motbakke når du hekter på en campingvogn.

Det skal ellers nevnes at den nye motoren i liten grad endrer bilens kjøreegenskaper. Dette er fortsatt en bil som i alle høyeste grad er satt opp mot komfort, og som er mer glad dårlig vei enn å danse seg gjennom svinger.

Alt er ellers ved det kjente

Den «riktige» motoren er på mange prikken over i-en på denne allround-bilen som på mange måter gjør alt riktig.

For det første er det en stor familiebil som både har masse bagasjeplass, godt med plass i baksetene og et av de beste interiørene på markedet. Støynivået og komforten er i aller høyeste grad ivaretatt.

Den solide firehjulsdriften og høy bakkeklaring gjør at dette er en bil som både er egnet for brøytekanter, dårlige skogsbilveier og bratte og glatte utkjøringer.


Bakkeklaring i senket tilstand.

Bakkeklaring i senket tilstand.

I tillegg leverer Mercedes en av de mest rikholdige ekstrautstyrslistene, som gjør at du i praksis kan skreddersy bilen nøyaktig slik du vil.

Det inkluderer blant annet et fabelaktig lydanlegg fra Burmester, trådløs mobillading, førerassistentpakker som til slutt gjør bilen nærmest selvkjørende, et av markedets beste infotainmentløsninger og mye mer.

Det er i det hele tatt vanskelig å finne negative ting å si ved bil, utover at Mercedes ikke helt har funnet det magiske formularet som lar deg kombinere det ypperste av komfort og sportslighet.

Svært høy pris

Dessverre er det slik at det å lage en bil som på mange måter er alt for alle rent funksjonelt, også betyr at prisen ikke havner noe i nærheten av budsjettklassen.

E350d starter på 874.900 kroner, og vår testbil er utstyrt med ekstrautstyr til ganske nøyaktig 300.000 kroner. Da er ekstrautstyrslisten selvsagt lang, og langt fra alt er strengt tatt nødvendig.

Klassens beste?

Med ny motor føler vi at bilen hever seg i konkurransen mot Volvo V90 CC, som vi tidligere har sagt trekker det lengste strået. Det er fristende å si at Mercedes E350d All-Terrain i skrivende stund er best i sitt segment - men konkurransen er beintøff.

Det skal forøvrig nevnes at bilen neste år får en engangsavgift på 342.608 kroner. Til sammenligning får den ladbare hybridutgaven av E-klasse - E350e - en avgift på 17.703 kroner. Forskjellen er over 19-gangeren.

Test: Mercedes E-klasse E350e Plug-in hybrid

Vi tipper salget av E-klasse All-Terrain hadde mangedoblet seg om den hadde blitt tilgjengelig i en slik utgave.

Mercedes-Benz E-klasse E350d All-Terrain

 

Motor: V6 turbodiesel
Volum: 2,0/2987 ccm
Effekt: 258 HK v/3400 RPM
Dreiemoment: 620 Nm v/1600-2400 RPM
Girkasse: 9-trinns automat (9G-Tronic Plus)
Drift: Bak
Størrelse: 4933/1852/1475 mm
Egenvekt: 1935 kg (med utstyr)
Bagasjeplass: 640/1820 liter
Hengerfeste: 2100 kg
0-100: 6 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk (NEDC): 0,68 l/mil
CO2: 177 g/km
NOx: 49,6 g/km

Pris:
Bilmodell:
874.900 kroner
Testbil: 1.173.400 kroner

Ekstrautstyr inkluderer "Widescreen Cockpit", Avantgarde-designpakker, parkeringsvarmer, adaptive lys, Burmester lyd, online GPS, HUD, panorama soltak, 360-graders kamera, tilhengerfeste, oppvarmet ratt, multibeam LED mm.

Det gode

  • Kanskje markedets beste «røffe» familiestasjonsvogn
  • Markedsledende interiør
  • Svært komfortabel
  • En motor med solid overskudd
  • Du beholder alle fordelene fra en vanlig E-klasse
  • Masse plass

Det dårlige

  • Sportsligheten er borte
  • Ikke tilgjengelig som ladbar hybrid
  • For langt overheng til å være en skikkelig off-roader

Det grusomme

  • Prisen

Promotion med annonselenker

Bootsene du kan bruke med dressen

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.