BRUTAL SKARPING: AMG GT C Roadster klarer å kombinere egenskaper som kanskje ingen andre biler klarer å få til å fungere.
BRUTAL SKARPING: AMG GT C Roadster klarer å kombinere egenskaper som kanskje ingen andre biler klarer å få til å fungere.

Biltest

Test: Mercedes AMG GT C Roadster (2017)

Denne bilen kan lure deg trill rundt.

NB! Før vi kommer igang, må vi nesten anbefale at du hører på lyden til dette beistet i videoen litt lenger ned i saken!

Hver gang vi tester en form for kabriolet eller roadster, pleier vi å påpeke at det ikke handler om kreftene. Du trenger ikke masse hestekrefter i en kabriolet for å nyte turen. Det er derfor verdens mest solgte roadster, Mazda MX-5, ikke leveres med stor motor. Og faktisk er den kanskje best med den minste motoren du kan få.

Men det er ikke dermed sagt at du ikke har lyst på stor motor!

Og det er her den nye Mercedes AMG GT C Roadster kommer inn i bildet - en slags facelift av den helt herlige AMG GT S - med litt ekstra futt.

En skikkelig hissig V8-er

I dette monsteret av en roadster, sitter det en 4-liters twinturbo V8-er på 556 hestekrefter. Ikke akuratt nødvendig når du skal cruise med taket nede. Men fy fader så gøy!

Dette er den samme motoren som i AMG GT S, men med 35 hester ekstra. Litt må man ha for å kompansere for den ekstra vekten i en toppløs bil.


Motorrommet er en liten illusjon. Selve motoren er den lyse metallboksen helt til høyre, mens det klassiske plastdekselet bare dekker til annet krimskrams.

Motorrommet er en liten illusjon. Selve motoren er den lyse metallboksen helt til høyre, mens det klassiske plastdekselet bare dekker til annet krimskrams.

4 liter høres ikke så mye ut fra AMG, men det er dette som er den nye verdensorden med downsizing og turbo for å oppfylle utslippskrav. En liten bieffekt av dette er at motoren er veldig effektiv, og har en usedvanlig rolig og pen gange - noe som ikke er det AMG egentlig er kjent for.

AMG har derfor jobbet iherdig med eksosanlegget for å fremkalle gromlyden. Det er begrenset hvor mye «lat amerikansk V8-er-lyd» du kan trylle frem når du skal lage en effektiv motor, men AMG har kompensert med litt spjell og ved å spytte inn så mye ekstra drivstoff i girskiftene at lyden blir en herlig del av totalopplevelsen.

Men hvordan er følelsen?

Da vi testet forgjengeren AMG GT S for et par år siden, gjorde vi et nummer ut av at dette var en i overkant stiv bil. Ikke direkte velegnet for norsk, dårlig asfalt for å si det sånn. Fantastisk å kjøre, men kanskje litt slitsom i lengden.

I GT C Roadster-utgave har Mercedes forsøkt å maskere dette - med til dels stort hell. For all del, bilen er fortsatt stiv, men i komfort-modus er dette en ganske allright cruiser som ikke rister i stykker ryggraden.

Det er enkelt å kjøre bilen pent, men det krever litt tilvenning, for den skjuler aldri de voldsomme kreftene under panseret. I rundkjøringer må du være ytterst forsiktig med gassen, for rumpa kaster seg ut av den minste provokasjon - selv med alle sikkerhetssystemer aktivert.

Velger du en av de mer sportslige kjøremodusene, er det lett å kjenne at dette er en bil som bygger videre på den veldig lettrumpede SLS. Dette er en bil som er laget for å «let the ass out» - selv med noen helt massiv 305-dekk bak.

Den store illusjonen

Dette betyr derimot ikke at bilen er ukjørbar hvis du drar på. Her kommer nemlig GT Cs helt fantastiske hemmelighet kommer inn:

Ser du på profilen til bilen, dominerer det fantastisk lange panseret. Det er lett å anta at dette er en bil som er tung foran og lett bak. Men det er et synsbedrag. Det vanlige motordekselet skjuler bare elektronikk og dilldall.


Motoren sitter sitter faktisk bak frontakslingen.

Motoren sitter sitter faktisk bak frontakslingen.

V8-motoren er plassert så langt bak i motorrommet som det er mulig å komme - faktisk bak frontakslingen. Dette er per definisjon en midtmotorsbil - det er bare det at du sitter bak motoren, fremfor foran den.

Konsekvensene av dette kan ikke overdrives: Bilen kjennes utrolig lett og presis, og skjærer gjennom svinger på en måte du ikke skulle tro var mulig med den utformingen bilen har.

Jo da, rumpa kan kastes ut om du vil - men når du lærer deg bilen å kjenne, så oppleves den som en sportsbil. Den er leken, den er presis og den kan virkelig skjære gjennom svingene.

Det hele skaper en utrolig givende kjøreopplevelse, der du som sjåfør faktisk bestemmer hvordan bilen skal oppføre seg - hva slags karakterestikk du ønsker at den skal ha. Brutal muskelbil eller presis sportsbil.

Det er bare én ting å si: Deilig!

En deilig kabriolet

Legg så til at taket tas opp og ned i løpet av et øyeblikk, og at du kan gjøre manøveren i opp til 60 km/t, så begynner man å se tendensene til en helt episk roadster.

Så har den noen ulemper? Vel, det er litt mer turbulens inni kabinen med taket nede enn vi kunne ønske oss, og støydempingen kunne vært noe bedre med taket oppe.

Og prisen og drivstofforbruket da - men det er ikke nødvendig å snakke så mye om. Det følger med på kjøpet.

Vi er fristet til å si at ut fra forutsetningene så leverer ikke bare AMG GT C Roadster hva vi hadde håpet. Den leverer mer enn som så. Dette er kanskje den beste roadsteren vi har kjørt noen gang.

Det er nok ikke uten grunn at AMG-salget er i ferd med å skyte til himmels i Norge.

Mercedes AMG GT C Roadster

 

Motor: Biturbo V8 bensin
Volum: 4,0/3982 ccm
Effekt: 557 HK v/5750 RPM
Dreiemoment: 680 Nm v/1900 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbel-clutch (AMG Speedshift)
Drift: Bakhjul
Størrelse: 4551/1939/1259 mm
Egenvekt: 1660 kg
Bagasjeplass: 165 liter
Hengerfeste: Nei
0-100: 3,7 sekunder
Toppfart: 316 km/t
Forbruk (NEDC): 1,14 l/mil
CO2: 259 g/km

Pris:
Bilmodell:
2.025.000 kroner
Testbil: Ukjent

Det gode

  • En kjøreopplevelse utenom det vanlige
  • Kreftene
  • En flott lyd
  • Overraskende komfortabel
  • Nydelig design
  • Taket kan tas raskt opp og ned - i høy fart

Det dårlige

  • Litt mye turbulens
  • Høyt forbruk
  • Forrige generasjon interiør

Det grusomme

  • Prisen

Promotion med annonselenker

Salg på premiumvarer hos Zalando

Promotion med annonselenker

Salg på premiumvarer hos Zalando

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.