RETRACTABLE FASTBACK: Mazda har endret takkonstruksjonen på nye MX-5, og med det laget en morsom og tøff bil - både med taket oppe og nede.
RETRACTABLE FASTBACK: Mazda har endret takkonstruksjonen på nye MX-5, og med det laget en morsom og tøff bil - både med taket oppe og nede.

Biltest

Test: Mazda MX-5 RF (2017)

Med noen små endringer, har MX-5 blitt enda mer attraktiv.

MX-5 er uten sidestykke verdens mest populære roadster, og i Norge utgjør bilen brorpparten av cabrioletsalget. Og da den nye versjonen dukket opp i fjor, var det bare å ta av seg hatten for hva Mazda var i stand til å få til:

Lav pris, cabrioletkos, sportslighet og komfort er en ganske unik kombinasjon.

Mye av hemmeligheten er at en har holdt seg til det enkle. Dette er ingen avansert bil. Motor foran, kreftene til bakhjulene, fortrinnsvis en manuell girkasse, direkte styring og lav vekt.

Tøffere

Nå et år senere, kommer Mazda med en ny variant av den nye MX-5: RF - Retracable Fastback.


Med taket oppe er det vanskelig å se at dette er en cabriolet - eller roadster om du vil.

Med taket oppe er det vanskelig å se at dette er en cabriolet - eller roadster om du vil.

Grunnlaget er langt på vei det samme, men den manuelle stoffkalesjen er byttet ut med et mer solid metalltak.

Men Mazda har ikke bare laget et metalltak, de har samtidig latt seg inspirere kraftig av Porsches' ikoniske Targa-modeller, der det egentlig bare er selve taket som forsvinner. Konstruksjonen fra «C-stolpen» blir værende som en litt utvidet vindskjerm.

Forskjellen fra Targa, er dog at også bakruta forsvinner når taket legges ned. Dermed er det litt høyere gjennomlufting.


Når taket er tatt ned, holder bakkonstruksjonen seg på plass - men bakvinduet foldes også ned. Derfor er det plassert en liten vindskjerm mellom setene.

Når taket er tatt ned, holder bakkonstruksjonen seg på plass - men bakvinduet foldes også ned. Derfor er det plassert en liten vindskjerm mellom setene.

Meget vellykket design

Resultatet av det hele er at MX-5 nå har blitt en betydelig mer maskulin bil å se på - og ikke minst ser den uendelig mye penere ut med taket oppe.

For norske vinterforhold er det også litt mer komfortabelt med et metalltak.

Metalltak er noe som normalt er mye mer lydisolerende enn stofftak, men vi må være så ærlige å si at bilen mer støyende enn vi hadde håpet. Årsaken er trolig ikke takkonstruksjonen i seg selv, men at MX-5 er en veldig lett bil der støyisolering ikke er prioritert.

For MX-5 er fortsatt en bil som er på sitt aller, aller beste når været er bra og taket er nede. Da er dette rett og slett en utrolig kosebil.

Vår eneste reelle innvending mot den nye takkonstruksjonen, er at det er litt mer vindstøy/vindturbulens enn vi kunne ønske oss når taket er foldet ned. Det er andre biler på markedet med mer effektive vindskjermer.

Ikke bedre med større motor

Testbilen vi har vært ute med denne gangen er 2-litersutgaven, som yter 160 hestekrefter.


Motoren er plassert så langt bak i motorrommet som overhode mulig for å gi bilen en optimal vektbalanse.

Motoren er plassert så langt bak i motorrommet som overhode mulig for å gi bilen en optimal vektbalanse.

Skal vi være brutalt ærlige, ser vi ikke helt at denne motoren har livets rett. 160 hestekrefter fra to liter er nesten skammelig lite, og det er bare et yteleshopp på 29 hestekrefter fra den lettere og mer turtallsvillige 1,5-litersmotoren - som også veier 40 kg mindre.

40 kg høres kanskje ikke mye ut, men med en bil som i utgangspunktet har en vekt på like rundt ett tonn, er det nok til å påvirke kjøreegenskapene - og spesielt lekenheten.

Resultatet er at du betaler rundt 50.000 kroner mer for å få en bil som er litt mindre leken på grunn av vekten, men som heller ikke yter spesielt mye mer. På papiret unnagjør den 0-100 på 7,5 i stedet for 8,5 sekunder - men bak rattet på en MX-5 handler det langt mer om kjøreglede, enn rå ytelse.

MX-5 handler langt på vei om å logre med halen gjennom enhver rundkjøring, samtidig som du aldri skal være redd for å miste grepet når du leker deg gjennom svingete veier. Der gjør 1,5-literen en formidabel jobb.

Vårt tips: Spar de pengene til noe annet.


MX-5 har en av de aller beste manuelle girkassene på markedet. Den er en glede å bruke.

MX-5 har en av de aller beste manuelle girkassene på markedet. Den er en glede å bruke.

Konklusjon

MX-5 RF tar utgangspunkt i en vanlig MX-5, og gjør den litt tøffere - og gir deg samtidig en anelse mindre støy i kupeen på vinterstid enn forgjengeren.

Prisforskjellen er knappe 30.000 kroner, og i Norge fremstår det som en klassisk «no-brainer».

Bilen er langt fra perfekt. Støynivået er høyt, turbulensen høyere enn ønsket og bagasjeplassen minimal. Men når det gjelder maksimal kjørekos til lavest mulig pris, finnes det i praksis ingen konkurrenter.

BMW Z4 er historie, Mercedes SLC er i en helt annen prisklasse - mens nye Alfa Romeo 124 Spider ikke så mye er en konkurrent, som den samme bilen i annen innpakning.

Det gode

  • Ser bedre enn enn vanlig MX-5
  • Beholder den gode kjøregleden
  • Klarer å kombinere sportslighet med komfort
  • Prisen er ikke skremmende
  • Du kan ha det veldig gøy i lovlige hastigheter
  • En helt utsøkt manuell girkasse
  • Mazda har et pålitelighetsrykte
  • Kabriolet er den ultimate bilkosen
  • Mazda har kanskje klassens beste infotainmentløsning

Det dårlige

  • Noe mer vindturbulens enn ønsket når temperaturen er under 20 grader
  • Metalltaket gir mindre støyreduksjon enn vi hadde regnet med
  • 2-litersmotoren klarer ikke helt å rettferdiggjøre sin eksistens
  • (Vi er fortsatt ikke sikker på om kombinasjonen svart/brunt i interiøret er heldig, men du kan selvsagt velge noe annet)

Det grusomme

  • Det er vanskelig å argumentere for denne bilen på en fornuftig og praktisk måte

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.