GLEDEGENERATOR: Jo mer svingete, og jo mer utfordrende - jo bedre er Focus RS.
GLEDEGENERATOR: Jo mer svingete, og jo mer utfordrende - jo bedre er Focus RS.

Biltest

Test: Ford Focus RS 2016

Vi hadde glemt hvor god denne bilen faktisk er.

Når tiden går, så kan en lett glemme detaljer.

For det begynner å bli en stund siden vi for første gang fikk en smakebit på Fords sinnatagg Focus RS under prøvekjøring ved lanseringen på spanske veier.

Vi hadde virkelig glemt hvilke vidunderlige jobb Ford har gjort med sin villeste kompaktbil.

Eller kanskje det bare er at bilen stortrives enda bedre på norske vinterveier, enn den gjør i den spanske varmen?

Eller at den fra nyttår er en stor avgiftsvinner som går ned 83.000 kroner?

Råtass

La oss ta en rask oppsummering: Focus RS baserer seg i all hovedsak på den allerede svært vellykkede Focus ST, men med et par vesentlige endringer.

For det første sitter det en 2,3-liters turboladet firesylindret motor under panseret. Denne yter hyggelige 350 hestekrefter når turboene har fått spunnet seg opp. Maksimalt dreiemoment er på 440 Nm.

Kreftene går innom en 6-trinns manuell girkasse (automat er ikke tilgjengelig), og fordeles til alle fire hjul gjennom et firehjulsdriftsystem som minner litt om Haldex-løsningen, men som likevel kan sende 60 prosent av kraften til bakhjulene. Dette gjør underverker for kjøreegenskapene.


Drift-modusen gjør seg best på en parkeringsplass når du har fått en utrettelig lyst til å ødelegge dekkene dine.

Drift-modusen gjør seg best på en parkeringsplass når du har fått en utrettelig lyst til å ødelegge dekkene dine.

Ford har så kastet på et adaptivt understell, og gitt deg kjøremodus-velger. Denne inkluderer en ganske meningsløs, men akk så morsom driftmodus. Eller smulteringer-på-parkeringsplass som den egentlig er laget for.

Eksosen er så kunstig tunet for å gi en skikkelig røff lyd fra en i utgangspunktet snill 4-synlindret motor.

Mer enn summen av delene

Resultatet er en bil som ikke nødvendigvis har de mest imponerende ytelsestallene. 0-100 unnagjøres for eksempel på relativt edrulige 4,7 sekunder.

Helheten har derimot blitt noe virkelig enestående, og bilen gir deg kjøregleden enn - ja, kanskje mer kjøreglede - dyrere konkurrenter som A45 AMG og Audi RS3 - som begge er firehjulsdrevne.


Den oppgraderte Focus har ikke markedets mest ryddige interiør, men det fungerer greit.

Den oppgraderte Focus har ikke markedets mest ryddige interiør, men det fungerer greit.

Det er noe spesielt med biler som ikke legger noe skjul på hva de er laget for, og som på toppen tilbyr deg en god, tradisjonell manuell girkasse.

Det er kanskje ikke verdens mest komfortable bil. Bøttesetene kommer uten setevarme og er definitivt ikke laget for langdistansekjøring. Det er heller ikke støynivået. Infotainment-systemet ligger en generasjon bak det meste annet, og bakseteplassen bærer preg av de store bøttesetene tar mye plass.

Men når det kommer til kjøreglede, er det fint lite som rekker opp på en skikkelig svingete vei. Og på norske vinterveier vil en virkelig sette pris på firehjulsdriften, presisjonen i styringen og balansen i bilen som helhet.


Når det begynner å bli glatt, forstår man virkelig verdien av at Focus RS nå har firehjulsdrift.

Når det begynner å bli glatt, forstår man virkelig verdien av at Focus RS nå har firehjulsdrift.

Trygghet gir fart

Bilen er ekstremt enkel å kjøre raskt. Og fordi den ikke oppleves skremmende, bare voldsomt kvikk, har vi en mistanke av at den i praksis er betydelig raskere enn det meste annet på litt utfordrende veier.


Bilen er veldig god på sommerveier, men viser seg virkelig fra sin beste side når forholdene blir enda mer utfordrende.

Bilen er veldig god på sommerveier, men viser seg virkelig fra sin beste side når forholdene blir enda mer utfordrende.

Det mest utrolige er at vi kan si dette selv om Ford egentlig var i ferd med å kansellere utlånet av bilen til oss. Etter nær 30.000 km beinhard testkjøring var den nemlig testet av en gruppe mennesker på bane, og alle kunne åpenbart ikke dette med clutch-bruk. Dermed var clutchen mer enn klar for bytte.

Det er i utgangspunktet godt med bakseteplass, men bøttesetene spiser en god del av beinplassen.

Dette la en viss demper på opplevelsen, men viser samtidig hvilken fantastisk kjøreglede som ligger gjemt under overflaten. Selv med skavanker, så brillierer den.

Du bare får lyst til å oppsøke den absolutt mest svingete og utfordrende veien hjem. Uansett hvor stor omveien skulle være.

Jeg kan vanskelig se for meg noe særlig mer positivt å si om en sportsbil.

Konklusjon

Focus RS er en bil som er nettopp det den utgir seg for å være: En skikkelig rallybil basert på en ellers praktisk Focus som puster på sine siste vers før den trolig presenteres i helt ny drakt i løpet av neste år.

Den prøver ikke å være en langdistansecruiser, den prøver ikke å være en komfortmester. Den prøver ikke å være superpraktisk. Men den er komfortabel nok. Den er praktisk nok.

Og den er svært, svært kjøreglad - til en pris som gjør den overkommelig.

Ford Focus RS

 

Motor: R4 turbobensin
Volum: 2,3/2300 ccm
Effekt: 350 HK v/6000 RPM
Dreiemoment: 440 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: Alle
Størrelse: 4348/1858/1484 mm
Egenvekt: 1485 kg
Bagasjeplass: 490 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 266 km/t
0-100: 4,7 sekunder
Forbruk: 0,77 l/mil
CO2: 175 g/km

Pris:
Modelltype: 710.000 (83.000 avgiftskutt etter nyttår)
Testbil: 771.000

Ekstraustyr inkluderer komfortpakke (cruisecontroll, keyless, ryggekamera), citypakke (ryggesensor, active city stop, innfellbare speil), Sony navi på 8" touchskjerm, recaroseter, 19" smidde alufelger, oppvarmet ratt mm

Etter nyttår blir det kanskje første gang du kan kjøpe en RS-modell i Norge til en pris som ikke er totalt urimelig. Dette til tross for at det fortsatt er slik at du betaler forholdsvis mye i avgifter. 230.000 kroner for å være mer presis. I Sverige er det null.

Det gode

  • Focus er klassens mest kjøreglade, og RS er den mest kjøreglade av alle
  • Både motor og manuell girkasse imponerer
  • Firehjulstrekksystemet gir fremkommelighet og større kjøreglede
  • Veigrepet er fantastisk
  • Endelig er Focus tilgjengelig med kjøremoduser og adaptivt understell
  • Designet er spennende utvendig
  • Avgiftsendring har gjort at biler med mye effekt er billigere enn tidligere
  • Flott lyd, selv om det er 4-sylindret motor

Det dårlige

  • Billigere enn sine premiumkonkurrenter, men er den billig nok?
  • Bøttesetene egner seg dårlig til langturer
  • Bakseteplassen er noe knapp
  • Automatgir er ikke tilgjengelig

Det grusomme

  • Innvendig oppleves den som frakjørt av konkurrentene

Promotion med annonselenker

- Slik refinansierer du 150.000 i kredittkortgjeld

Promotion med annonselenker

De stiligste gavene du kjøper til ham

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.