LITT AV ALT: Hvis du er ute etter en bil som er litt av alt, er X6 M bilen for deg. Den er litt coupé, litt SUV, litt praktisk og veldig, veldig rå.
LITT AV ALT: Hvis du er ute etter en bil som er litt av alt, er X6 M bilen for deg. Den er litt coupé, litt SUV, litt praktisk og veldig, veldig rå.

Bil og motor

Test: BMW X6 M

Bilen er til å elske - men du må leve med ett problem.

Det var mange som rynket på nesa da BMW for første gang viste frem sin X6 - en coupéutgave av den store SUV-en X5. Utover at den var ganske så stygg, var den både dyrere og mindre praksis enn bilen den var basert på.

At dette var den mest omdiskuterte bilen fra Bayern var det liten tvil om.

Men da den nye utgaven dukket opp i fjor høst, var det vanskelig å ikke innrømme at de hadde hørt på kritikerne. Plutselig så den ikke så ille ut lenger - og fin å kjøre var den også.

Les test: BMW X6
Les test:BMW X5 M50D

... og så kom M-versjonen

Nå har M-divisjonen i kjent stil også fått lov til å leke seg med bilen.

Under panseret har de puttet sin 4,4-liters V8 twinturbomotor som yter 575 hestekrefter og tilbyr et dreiemoment på 750 Nm allerede ved 2200 RPM. Alt mates ut gjennom alle fire hjul gjennom en lynrask 8-trinns automatisk girkasse.

Godt skjult under masse plast, ligger det gjemt en juvel av en twinturbomatet V8-er.

Kombinasjonen sørger for at den 2,3 tonn tunge bilen unnagjør akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t på det nærmest umulige 4,2 sekunder.

Og kanskje det mest imponerende: Akselerasjonen oppleves like brutal ved kickdown i 100 km/t, som den føles fra stillestående.

Det er lite annet å si enn at motoren er helt fantastisk.

Både komfortabel og et banedyr

M-divisjonen har også gitt bilen et nytt adaptivt understell og differ som sørger for å få kreftene ned i bakken. Så da våre venner i Autofil satt bilen opp mot 700-hestekreftersmonsteret Tesla P85D på bane, så var det utrolig nok den tunge og høye SUV-en som stakk av med seieren - trass mindre krefter.

En skulle ikke tro at en så stor og tung bil kunne fungere på bane, men så feil kan man ta.

Samtidig som den altså er et dyr på bane, så har den all den luksusen som lommeboka tåler.

Baksetene i vår testbil er utstyrt med fastmonterte skjermer, som blant annet gir tilgang til digitale TV-kanaler.

Vår testbil er utstyrt med ekstrautstyr til drøyt 360.000 kroner - i tillegg til startprisen på drøyt 2,2 millioner - og da er ikke dynamisk cruise control med på kjøpet.

Dermed kan du også umiddelbart slå deg til ro med at bilen i tillegg til å være veldig sportslig, også oppleves påfallende luksuriøs.

Interiøret er nær plettfritt, særlig hvis du liker karbonfiber og skin. Vår testbil er også utstyrt med et litt overpriset lydanlegg fra B&O.

Som en X6 - med noe ekstra

Å sitte bak rattet i bilen er i utgangspunktet som å kjøre en hvilken som helst annen X5/X6 - bortsett fra at lyden er mye råere. Det er en stor og tung SUV, men når du trykker på gasspedalen har du tilgang til en nær ubegrenset mengde krefter.

Når gassen hamres i bunn, er kanskje det mest oppsiktsvekkende hvor fort tallene på speedometeret endrer seg. Bilen oppleves nemlig ikke spesielt brutal, men den endrer hastighet i et nærmest ubegripelig tempo.

Det mest oppsiktsvekkende med bilen, er hvor fort tallene på speedometeret endrer seg.

Forbikjøringer er dermed bilens favoritt-tidsfordriv.

Når noen ser dette i speilet, slippes du som regel forbi. Hvis ikke har du nok krefter til å smette forbi på få meter.

BMW X6 M

 

Motor: V8 twinturbo bensin
Volum: 4,4/4395 ccm
Effekt: 575 HK v/6000 RPM
Dreiemoment: 750 Nm v/2200 RPM
Girkasse: 8-trinns automat
Drift: xDrive
Størrelse: 4909/1989/1689 mm
Egenvekt: 2340 kg
Bagasjeplass: 570/1450 liter
Hengerfeste: 2950 kg
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 4,2 sekunder
Forbruk: 1,11 l/mil
CO2: 258 g/km

Modell: 2.210.800 kroner
Testbil: Ca 2,6 millioner

Styringen er adaptiv, og kan både være myk og behagelig eller blytung. Alt etter hva du foretrekker. Men uansett presis.

Tilpasser seg

Til tross for at bilen ser ut som om den står på stylter, har den heller ikke noe imot å kaste seg inn i svinger i høyt tempo - det sørger det adaptive understellet for.

Noen fysiske lover er det likevel vanskelig å komme utenom. Det høye tyngdepunktet sørger for at X6 M på ingen måte oppleves som en M4 - faktisk kunne den vært enda stivere i "Sport+"-modus.

Les også:

I komfortmodus roer bilen seg ned, og den oppleves mest som en komfortabel muskelbil. Den blir relativt myk - selv om den over dårlig vei kan virke litt "stump", uten å stiv.

Og selv om motoren vil mye, så er den også med på bykjøring. Dermed er bilen helt nydelig som en "hverdagsbil".

Den perfekte allrounder?

Plassmessig er den stor i cupeen, mens bagasjerommet naturlig nok bærer preg av at det er her plassen er hentet for å gjøre en X5 til en X6. 570 liter er uansett ikke dårlig, og baksetene kan legges ned flatt.

Det er ikke dårlig plass, men X5 gir deg mye mer i høyden.

Så er dette den perfekte allround-bilen for motorentusiaster som liker raske, praktiske biler? En bil for dem som både vil sitte høyt, hamre timesvis på motorvei, ta med seg familien på hverdagskjøring - og som vil ha noe som skiller seg litt ut?

Det er neppe langt unna, for X6 M er en bil som det ikke er mulig å bli noe annet enn imponert av. Dessuten vet vi også at X5/X6 klarer seg godt når en forsøker seg offroad.

Kombinasjonen av "bakkeassistent" og M-gir er ganske spesiell.

På toppen av dette skiller bilen seg voldsomt ut. Den eneste direkte konkurrenten er nye Mercedes GLE i AMG-versjon, som er laget utelukkende fordi de ser at X6 fungerer. Et annet alternativ kan være Porsche Cayenne Turbo - men det er mer i X5-verdenen.

Les også: Se hva Mercedes har funnet på her

Kort oppsummert: Hvis noen hadde sagt at dette var den eneste bilen vi kunne kjøre resten av livet, så hadde vi tatt det som en meget god nyhet!

To M-knapper på rattet gir deg raskt tilgang til forhåndsinnstilte sportsfunksjoner etter ditt eget ønske.

Håret i suppen

Vi skal ikke nok en gang utbrodere om hvor ekle norske avgifter er mot morsomme biler. Det er gjort før.

Følgende faktum er det likevel er vanskelig å overse når man kjører X6 M: Bilen koster før ekstrautstyr like over 2,2 millioner kroner, og av dette er over én million engangsavgift.

Det er en del penger, men noen har disse pengene - og de får i X6 M en utrolig spesiell bil som på mange måter tilbyr alt.

Men hvis det er BMW du ønsker deg, så sørger norske avgifter for at du får et ganske perverst alternativ: Du kan faktisk kjøpe den fantastiske hybridsportsbilen i8 og en mer praktisk X5 xDrive40e med 313 hestekrefter.

Og ikke nok med det: Etter å ha kjøpt begge to, vil du sitte igjen med litt penger sammenlignet med prisen på X6 M.

Etter å ha kjøpt denne bilen, sitter du igjen med nok penger til å også kunne kjøpe en X5 med 313 hestekrefter.

Les også:

Smak på den en gang til: For samme pris som du kan få den utvilsomt fantastiske X6 M - kan du få både den oppsiktsvekkende i8 og X5 med masse krefter og mer bagasjeplass.

Det er utvilsomt noe eget med M-modeller. Den utrolige kombinasjon av ytelse, størrelse og kjøreegenskaper er det få andre biler som kan få til.

Men i miljøavgiftenes- og klimaets navn er det faktisk billigere å kjøpe to fantastiske biler, enn bare én. Forstå det den som kan.

Promotion med annonselenker

Slik unngår Dag Otto ryggplager og stiv nakke

Promotion med annonselenker

Det beste innen trådløs lyd

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.