Dette er etter vår mening den beste ladbare hybriden BMW har laget så langt.
Dette er etter vår mening den beste ladbare hybriden BMW har laget så langt.

Biltest

Test: BMW 5-serie 530e iPerformance (2017)

Dette er utvilsomt BMWs beste ladbare hybrid.

BMW kontret med overbevisning mot Mercedes' strålende E-klasse da de i vinter lanserte sin nye 5-serie. Vi slo fast at terrorbalansen mellom de to klassiske premiumkjempene var opprettholdt da vi testet den eminente 530i tidligere i år.

Nå har vi kommet til det som har potensiale til å bli en virkelig storselger i Norge, nemlig den ladbare hybriden 530e.

Kopierer nesten lillebror

Bilen baserer seg langt på vei på samme prinsippet som lillebror 330e. Under panseret sitter den samme toliters bensinmotoren på 184 krefter, som er hentet fra 320i/520i .

BMW har riktignok gjort noen små justeringer som har økt dreiemomentet fra 290 til 320 Nm.

Elmotoren har også fått økt effekt fra 88 til 95 hestekrefter (65 til 70 kW).

Når motorene jobber optimalt sammen, skal de totalt produsere 252 hestekrefter samtidig - noe som er det samme som den nesten 90.000 kroner dyrere 530i.

Fordi 5-serien er en anelse større enn 3-serien, har BMW fått plass til et bittelitt større batteri. Kapasiteten er økt fra 7,6 til 9,2 kWh, og i teorien er rekkevidden økt fra 40 til 50 km etter den noe urealistiske, utfasede NEDC-standarden.

Vår testing viser at 35-40 km er mulig hvis du kjører pent på flate områder, men strømforbruket skyter til himmels i motbakker.

Batteriet fører forøvrig for et noe mindre romslig bagasjerom - 410 liter er 120 liter mindre enn den vanlige sedan-utgaven av bilen. Bagasjerommet er faktisk bare 40 liter større enn på 330e.

På papiret er de to bilene identiske på forbruk, nemlig 0,19 liter per mil - og 0-100-tiden er for alle praktiske formål identisk på like over 6 sekunder.

Et par vesentlige ulemper

Det som også er identisk med 330e, er at bilen dessverre ikke leveres som stasjonsvogn, noe som utvilsomt vil føre til at bilen selger noe mindre i Norge enn den kunne gjort.

I USA selger BMW bilen med firehjulsdrift, men det har de valgt å ikke gjøre i Europa. Det må vi vedgå at vi synes er trist.

En virkelig god opplevelse

I likhet med sin ladbare storebror 740e, er 530e en bil som først og fremst oser av komfort når du setter deg bak rattet. Hybridsystemet fremstår svært sømløst, og gir flott storbilfølelse - men den klassiske BMW-sporstligheten kommer i annen rekke.

Når du trykker hardt på gassen skjer det forholdsvis mye - forutsatt at du har tilstrekkelig med strøm på batteriet. Har du derimot kjørt deg tom for strøm blir bilen litt mer preget av vekten: Elektronikken, motoren og batteriet gjør at bilen veier 240 kg mer enn en vanlig 520i.

Utfordringen er at hjelp fra elmotoren er viktig for akselerasjonen fra lav hastighet. Det virker nesten som om girkassen blir overrasket over at den ikke får hjelp når batteriet er tomt, og at den derfor må ombestemme seg før det skjer noe når du trykker på gassen for eksempel ut av rundkjøringer.

Den ekstra vekten kjennes også når du kommer til svinger, for bilen oppleves ikke like lett og sportslig som navnebror 530i - men du blir i stedet sittende med en cruiserførlelse. En familiebilfølelse.

Det er absolutt til å leve med.

Konklusjon

530e fremstår som den mest vellykkede ladbare hybriden fra BMW så langt. X5 har for dårlig rekkevidde, 3-serien virket litt for tung, 7-serien er for spesielt interessert - men på 5-serien spiller drivlinjen virkelig på lag med det man forventer av en litt stor familiebil.

Den praktiske rekkevidden på ren eldrift er såpass lang at du kan gjennomføre det meste av småkjøringen på strøm - selv om et enda større batteri ville vært å foretrekkes, mens bilen har krutt nok til å oppleves som en ganske sprek 5-serie hvis du har det litt travelt i en forbikjøring.

Vi er nesten villig til å dra det så langt at 530e har gitt oss den beste totalopplevelsen i en 5-serie av de fire variantene vi så langt har testet.

BMW 5-serie 530e iPerformance

 

Motor forbrenning: 4-sylindret turbobensin
Volum: 2,0/ ccm
Effekt: 211 HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 320 Nm v/1250-4000 RPM
Elmotor: 95 HK/70 kW, 250 Nm

Kombinert maksimal effekt: 185 hk, 420 Nm

Batteri: 9,2 kWh li-ion
Elektrisk rekkevidde (NEDC): 50 km
Girkasse: 8-trinns Steptronic
Drift: Bak
Størrelse: 4936/1868/1479 mm
Egenvekt: 1770 kg
Bagasjeplass: 410 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 235 km/t
0-100: 6,2 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,19 l/mil
CO2: 44 g/km

Pris:
Modelltype:
524.900 kroner
Testbil: Ca 700.000 kroner

Det gode

  • Drivlinjen passer 5-serien veldig bra
  • Veldig komfortabel
  • Godt med krefter så lenge du har strøm på batteriet
  • Svært prisgunstig
  • 5-serien fremstår som en solid og luksuriøs bil
  • Et interiør som bare vokser og vokser på oss
  • Godt med bakseteplass
  • Lavt støynivå

Det dårlige

  • For liten batterikapasitet til å fungere som en elbil mesteparten av tiden
  • Vekten er merkbar
  • Batteriet spiser noe av bagasjerommet
  • Er merkbart bedre å kjøre når batteriet ikke er tomt

Det grusomme

  • Kombinasjonen av mangel på xDrive og stasjonsvogn vil gjøre at salget blir lavere enn det kunne vært

Promotion med annonselenker

Denne roterende vaskebørsten er genial

Promotion med annonselenker

Det beste tilbehøret du kan kjøpe i høst

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.