TØFFING: Ingen skal si at Audi lager biler med diskrete griller - og det som befinner seg under panseret er enda råere.
TØFFING: Ingen skal si at Audi lager biler med diskrete griller - og det som befinner seg under panseret er enda råere.

Biltest

Test: Audi SQ7 Quattro

Krefter i overflod. Komfort i toppklasse. Hva mer kan du ønske?

Har du noen gang tatt en titt på BMWs kraftigste SUV - X5 M50d - og tenkt følgende: «Fin bil, men den er litt liten og har for liten motor!»

Da har vi gode nyheter til deg. Audis nye generasjon Q7 er nå tilgjengelig i en S-utgave, og den har som tidligere fått navnet SQ7.

Drøyt 18 centimeter lenger enn sin bayerkse konkurrent, er dette en fullblods 7-seter.

En motor ut av denne verdenen

Og det er ikke bare på størrelse Audi overgår BMW. Under panseret har de plassert det som nå trolig er verdens kraftigste dieselmotor for SUV-er. Vi snakker en 4-liters V8-motor som yter 435 hestekrefter og vanvittige 900 Nm dreiemoment.


SQ7 er definitivt ikke noen liten bil, med sine godt over fem meter.

SQ7 er definitivt ikke noen liten bil, med sine godt over fem meter.

Det mest imponerende er likevel ikke kreftene i seg selv, men det faktum at maksimalt dreiemoment er tilgjengelig fra utrolige 1000 RPM! Momentet dropper ikke før du passerer 3250 RPM - men fortvil ikke: Effekten har sin topp fra 3400-4000 RPM.

Audi liker ikke å vise frem motorene sine, og legger på solid deksel over mesterverket.

I praksis betyr det at alt av krefter er tilgjengelig hele tiden.

Så hvordan har de fått til dette? Mens BMW har utstyrt sin 6-sylindrede dieselmotor med tre turboer, har Audi gått for et helt nytt system der de bruker to kompressorstøttede turboladere. Dette er et system vi ikke kjenner til brukes noe annet sted.

Audi har implementert et 48V elektrisk støttesystem i bilen med eget litium-batteri. Dette driver to elektriske kompressorer, som hjelper blant annet til med å holde liv i turboene når det er litt lite eksostrykk. På den måten eliminerer man nesten all form for turboforsinkelse.

Et vanvittig drag

Den praktiske konsekvensen av det hele er at den nær 2,4 tonn tunge bilen, beveger seg fra stillestående til 100 km/t på under 5 sekunder.

For en som har sett på spesifikasjonene til Tesla Model X, kan det være fristende å rynke på nesa. Men det er bare Performance-utgavene av Model X som er raskere enn enn SQ7. En «vanlig» P90D blir frakjørt i akselerasjonen.

Til tross for dette, føles ikke bilen eksplosiv. Den er ikke brutal, men tilbyr en ekstremt lineær akselerasjon. Du skyves avgårde. Det er vanvittig kraftfullt, men aldri et spark. Aldri en nakkeslengeffekt.

Derfor blir du nesten overrasket over hvor fort det går når du tar en titt på speedometeret. Dette er virkelig en bil som må temmes.

Audi har også gjort sitt for at lyden fra motoren ikke skal gi deg noen dieselpurke-assosiasjoner. En V8-er i seg selv er et godt utgangspunkt, men så bruker Audi høyttalere for å pushe på med mer ønskelig lydbilde. Lik det eller ei, men det fungerer ganske godt.

Sportslig-ish

Siden dette er en S-modell, har Audi gjort en iherdig innsats for å få bilen til å føles sportslig. Bilen har ganske avanserte systemer for å hindre krenging, og bilens 48V-system jobber blant annet med støtdemperne individuelt.

Dette er forøvrig av typen luftdempere, noe som også betyr at bilen kan heves og senkes relativt markant avhengig av kjøremodus.

Vi har kjørt bilen på vinterveier, og aldri fått presset bilen til sitt ytterste - men innenfor rammene vi hadde tilgjengelig føles bilen overraskende god gjennom svinger. Du glemmer hvor stor bil dette egentlig er. Og skyvet når du presser ned gasspedalen etter en sving, blir aldri kjedelig!

Bilens 8-trinns dobbelclutch-girkasse gir raske og sømløse girskift.

Vår testbil er også utstyrt med firehjulsstyring, uten at vi helt kjente noe av det på vinterføre.

Men uansett hva du gjør med av heksekunst: En over fem meter lang, 2,4-tonn tung og 1,74 meter høy 7-seters SUV kan aldri bli en sportsbil. Det kan gjøres ting som gjør at den fremstår med kjøreglad enn du skulle tro var mulig for et slikt drog, men det er noen fysiske realiteter det er vanskelig å overkomme.

Dessuten: Ingen vil sitte i 3. seterad om sjåføren har fått horn i panna.

Ikke noen åpenbar bil for Norge

Det fremstår som ganske åpenbart at dette er en bil, som i likhet med X5 M50d, er skreddersydd for tyskere som bruker dagene sine på å hamre i høy hastighet på autobahn. Du kommer raskt opp i fart og kan vedlikeholde høy hastighet i lang tid med et betydelig lavere drivstofforbruk enn bensin-SUV-er.

På norske veier blir det hele mer en overflod av overskudd. Det er både kraftfullt og sømløst i alt fra uoversiktlige T-kryss, til forbikjøringer på svingete veier.

Virtual Cockpit er kanskje ikke en nødvendighet, men det er et veldig godt og tilpassningsvendig display. Her er det i ren sportsmodus, men det imponerer kanskje aller mest når det lar GPS-systemet ta overhånd.

Nedtonet luksus

Interiøret på Q7 er noe som folk har svært delte meninger om. På den ene siden er det veldig moderne med blant annet den heldigitale "virtual cockpit"-løsningen på instrumentpanelet, og et meget velfungerende infotainmentsystem.

Sportssetene i bilen er også i aller høyeste grad vellykket. De har svært mange justeringsmuligheter og er meget gode å sitte i.

Men har du først tenkt tanken, er det vanskelig å slutte å se likheten til grillen på en ny VW Passat i dashbordet. Og infotainment-skjermen fremstår egentlig liten der den heves opp av dashbordet. Litt diskret.

Dette skal være noe av det beste Audi har å tilby, men sammenlignet med for eksempel Mercedes GLC eller E-klasse, så falmer det litt. Det er ikke noe galt, det er bare litt uinteressant.

For å kompensere litt for dette, har Audi i vår testbil virkelig pøst på i baksetene. Utover de relativt fritt justerbare setene - inkludert bredt midtsete - kunne vi her finne to fullblods Android-baserte touchskjermer. Her kan ungene kose seg med både spill og film etter eget forgodtbefinnende.

Det fremstår ganske enkelt som den mest avanserte bakseteunderholdningen vi har sett til dags dato.

Skjermene er forøvrig ettermontert ekstrautstyr utover biles ekstrautstyrspakke på over 400.000 kroner. Men i det minste betyr det at de kan byttes ut om noen år.

Den 3. seteraden løftes rett opp fra gulvet i bagasjerommet ved behov. Du kan ta oppbegge eller bare det ene setet. På dette bildet er ikke det midtre setet skjøvet frem.

Like attraktivt er det naturlig nok ikke i 3. seterad, men det går an å sitte der for dem som ikke er for store. Hvis de i midtre seterad skyver sine seter litt frem.

Det er rundt 800 liter tilgjengelig bagasjeplass hvis du lar 3. seterad ligge nede.

Konklusjon

SQ7 er på mange måter en komplett bil. Den er romslig, rask, komfortabel og praktisk. Langt på vei så spiller den på alle strengene som du kan håpe på.

Men det er samtidig ikke helt til å komme utenom at den i Norge fremstår litt unødvendig. Dette er en bil som er designet for tyske motorveier - i Norge er det først en følelse av overskudd.

Veldig mye behagelig, fantastisk, berusende overskudd!

Audi SQ7 4.0 TDI Quattro 7-seter

 

Motor: V8 biturbo/kompressor-diesel
Volum: 4,0/2967 ccm
Effekt: 435 HK v/3750 RPM
Dreiemoment: 900 Nm v/1000-3250 RPM
Girkasse: 8-trinns Tiptronic dobbelclutch
Drift: Quattro (alle)
Størrelse: 5042/1968/1741 mm
Egenvekt: 2330 kg
Bagasjeplass: 235 liter med 3. seterad opp) / 800 liter med 3. seterad nede / 1955 liter med baksetene nede
Hengerfeste: 3500 kg
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 4,9 sekunder
Forbruk: 0,72 l/mil
CO2: 190 g/km

Modell fra: 1.370.000 kroner
Testbil:
1.785.48 kroner

Ekstrautstyr inkluderer fjernstyrt kupévarmer, sportsseter plus, elektrisk tilhengerfeste, Led-matrix, Bose lydanlegg, virtual cockpit, 21" felger, Assistentsystempakke tur, Navi plus, bakseteunderholdning, solgardin, panoramasoltak mm.

Og det mest utrolige av alt: Fra nyttår går den ned rundt 90.000 kroner i avgift - hvis forslaget til nye bilavgifter blir vedtatt. Årsaken? Den har klart å komme seg gjennom EU-testen på 0,72 liter per mil. Det er mindre enn en Mazda CX-5 med en 192-hestekrefters bensinmotor.

Les også: Biler med masse krefter blir mye billigere

Det store skjæret i sjøen er likevel følgende: En Tesla Model X P90D Performance Ludicrous er billigere, raskere - og har like mange seter. SQ7 tar derimot innersvingen på både lyd, design og interiørkvalitet. Og ikke minst hvor mye vekt den kan ta på tilhengerfestet.

Det gode

  • Et voldsomt drag og kraftoverskudd
  • Oppleves ikke så stor på veien, som den faktisk er
  • Krenger betydelig mindre enn ventet
  • God lyd
  • Komfortabel
  • Diskret design, men fremstår likevel kraftfull
  • 7 seter
  • Virtual Cockpit er flott
  • Velfungerende infotainment
  • Gode LED Matrix-lys

Det dårlige

  • Interiøret er litt kjedelig
  • Prisen på ekstrautstyr er stiv
  • Oppleves ikke veldig sportslig - primært grunnet høy vekt
  • Ingen drøm i trange parkeringshus
  • Hvor er HUD-en?
  • Tesla Model X har en pris- og aksellerasjonsfordel som er merkbar

Det grusomme

  • Ingenting

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.