DET AUDI GJØR BEST: S5 er et strålende eksempel på at Audi blander sportslighet og komfort på en måte som skaper et suverent resultat.
DET AUDI GJØR BEST: S5 er et strålende eksempel på at Audi blander sportslighet og komfort på en måte som skaper et suverent resultat.

Biltest

Test: Audi S5 Coupé quattro

Audi på sitt aller, aller beste.

Forrige generasjon Audi A5 er en bil som fortsatt får oss til å smile når den kjører forbi. Den ser rett og slett bra ut, og er da også en bil man langt på vei har kjøpt på grunn av utseende.

Nå har den blitt helt ny, og den baserer seg på det samme fundamentet som den nye og svært vellykkede A4 som igjen hevet Audi opp der de hører hjemme.

Nå har vi fått tatt en nærmere titt på den foreløpige toppgversjonen av bilen - som i Audis verden da omdøpes fra A5 til S5. Det er viktig å presisere at dette ikke er en M3/M4-konkurrent - til det må vi vente på RS5-modellen. S5 først og fremst en A5 med større motor.

Og som vi skal komme inn på: Vi får følelsen av at det er denne bilen ingeniørene egentlig hadde lyst til å lage.

Potent kraftverk

Under panseret sitter det en svært potent 6-sylindret bensinmotor på 354 hestekrefter og 500 Nm. Dette er et lite hestehode foran BMWs 340/440i xDrive - som er en av våre absolutte favorittbiler for tiden.


Audi liker å dekke til sine mesterverk under panseret. 

Audi liker å dekke til sine mesterverk under panseret. 

I kombinasjon med en 8-trinns dobbelclutch-girkasse og drift på alle fire, er dette kraftig nok til å unnagjøre 0-100 på 4,7 sekunder.

Motoren virker derimot på ingen måte brutal. Den virker kraftfull, behagelig og opererer med en nesten tilbakelent selvtillit. Det ville være feil å si at den oppleves som en kraftig dieselmotor, men det er litt av den samme substansen som ligger i bunn.

Det er ingenting å utsette på 8-trinns dobbelclutch-girkassen.

Står du derimot utenfor bilen, er lydbildet ikke spesielt preget av tilbakelenthet. Lyden er derimot ganske slående.

Ikke en ekte sportsbil

Men til vår nærmest hinsides glede, har Audi bestemt seg for at S5 ikke skal være en brutal sportsbil. Det første tegnet til det finner man kanskje i det nye designet, som kanskje er mer diskret enn forgjengeren.


Det er en del biler med stor motor som er unødvendig harde og stumpe. S5 er heldigvis et eksempel på det motsatte.

Det er en del biler med stor motor som er unødvendig harde og stumpe. S5 er heldigvis et eksempel på det motsatte.

S5 i grunn blitt en komfortabel, kraftig langdistansecruiser. En slags «grand tourer».

For setter du bilen i komfortmodus, er det relativt få tegn til at dette er noen sportslig Audi-kreasjon. Understellet takler nemlig ujevn vei på en utsøkt måte, gassresponsen er forholdsvis avdempet, turtallet er lavt - og det er tid til å nyte ting som Virtual Cockpit-systemet og det ellers velfungerende interiøret.


Virtual Cockpit er en løsning det er veldig lett å bli glad i.

Virtual Cockpit er en løsning det er veldig lett å bli glad i.

Presser du ned gassen, skjer det selvsagt ganske mye - men det skjer med et skyv. Ikke et spark. Det er ikke noen voldsom støy fra motoren som overdøver lydanlegget. Du bare ser på HUD-en at farten øker voldsomt fort.

Ja, selv om det er nærmest blankpolert is på veien. Under vår testkjøring har vi kjørt på noen av de verste forholdene underkjølt regn kan bidra til, og Quattro-systemet sørger for en fremdrift du knapt skulle tro var mulig. Det er helt vilt å oppleve at det å bremse kan ta mange ganger så lang tid som det å akselerere.

Morsom som fy likevel

Når man bytter kjøremodusen fra "comfort" til "dynamic", skarpes gass- og styreresponsen og understellet strammes opp litt. Du kjenner at de svært gode setene klemmer seg til rundt deg og du kan kaste deg inn i svinger.

Med ett oppdager du hvilken utrolige jobb Audi har gjort med understellet til den nye generasjonen biler. Vi ser på papiret at bilen skal veie 1675 kg, men som sjåfør får du ikke den følelsen. Den oppleves mye lettere. Den oppleves villig.

Dermed lever bilen opp til sitt S-navn. Det går bare ikke på bekostning av noe.

Det er veldig lett å forstå at dette er en bil som konkurrerer rett opp mot BMW 340/440i - som byr på den samme fantastiske kombinasjonen.

Men er den praktisk?

Spørsmålet er selvsagt om bilen er praktisk. Og det kommer litt an på hva du legger i begrepet.

Bakseteplass for to. Ish.

A5 kommer i to utgaver, todørsen Coupé og den litt lenger firedørsversjonen Sportback - noe som tilsvarer BMWs to varianter av 4-serien: Coupé og Grand Coupé. Vi har sett på førstnevnte.

Og selv om bilen har bakseter, er det aldri et godt utgangspunkt med to dører og sportsseter. Noen familiebil er det ikke.

Bagasjerommet er litt trang i innlastingen, men 465 liter er forholdsvis romslig.

Men hva er det å være praktisk? Dette er en lettkjørt og gladkjørt bil med firehjulsdrift og akseptabel bakkeklaring. Du kan til og med få tilhengerfeste på den.


S5 er et lyspunkt i en ellers ganske trist bilpark.

S5 er et lyspunkt i en ellers ganske trist bilpark.

Konklusjon

Audi S5 er først og fremst en bil som frembringer velvære. Det er en bil du ønsker å tilbringe tid i, og som er like flott når du hamrer løs på motorveien i høye hastigheter, som når du ønsker å presse på langs utfordrende snølagte vinterveier.

Mest av alt viser den Audi på sitt aller beste: Tyskerne fra Ingolstadt er eksepsjonelt gode på finne den rette balansen mellom sportslighet og komfort.

Audi S5 Coupé 3.0 TFSI quattro

 

Motor: V6 turbobensin
Volum: 3,0/2995 ccm
Effekt: 354 HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 500 Nm v/1370-4500 RPM
Girkasse: 8-trinns automat Tiptronnic
Drift: Alle (Quattro)
Størrelse: 4690/1840/1369 mm
Egenvekt: 1615 kg
Bagasjeplass: 465/829 liter
Hengerfeste: 1900 kg
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 4,7 sekunder
Forbruk: 0,73 l/mil
CO2: 166 g/km
NOx: 12 g/km

Pris:
Modelltype: 908.700 kroner - 62.000 kroner avgiftsreduksjon i 2017
Testbil: 1.098.410 kroner (2016-pris)

Ekstrautstyr inkluderer dynamisk styring, adaptive dempere, multisportsratt, karbondekor, navi plus, virtuel cockpit, sportsdiff, HUD, assistentpakker, LED-matric mm.

På toppen av det hele er de blitt ganske så gode på teknologi. Deres infotainment/virtual cockpit-system er nå blant de aller, aller beste på markedet.

Det er likevel et par trekk som det er verdt å trekke frem:

Designet er ikke spesielt dristig eller spennende - og hvorfor er bilen 120.000 kroner dyrere enn påfallende like BMW 440i xDrive?

Det gode

  • En stilstudie i balanse mellom sportslighet og komfort
  • Svært oversiktlig interiør
  • En overflod av krefter
  • Rask og behagelig girkasse
  • Lyden utenfra er brutal, men inni er den avdempet
  • Veldig gode sportsseter
  • Et rikelig ekstrautstyrsutvalg
  • Effektivt firehjulsdrift

Det dårlige

  • Designet kunne vært litt dristigere
  • Prisen er forholdsvis stiv
  • Bakseteplassen er begrenset

Det grusomme

  • Ingenting

Promotion med annonselenker

Slik skaffer du deg Nintendo Switch

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.