RÅTASS: Den ser ikke spesielt rå ut, men med 310 hestekrefter og drift på alle fire hjul, går det unna med Audi S3.
RÅTASS: Den ser ikke spesielt rå ut, men med 310 hestekrefter og drift på alle fire hjul, går det unna med Audi S3.

Biltest

Test: Audi S3 facelift (2017)

Denne råtassen har staten gitt 133.000 kroner i rabatt.

Da vi for noen år siden så på Audis nye S3, hadde staten nettopp endret bilavgiftene. Rett etter lansering ble det et avgiftskutt på rundt 30.000 kroner.

Nå har Audi kommet med en facelift-versjon av A3/S3, og utover at bilen har fått det nye digitale instrumentpanelet og 10 hestekrefter ekstra - er det prisen som stikker seg frem: Siden vi testet bilen i begynnelsen av 2014, har staten nedjustert avgiftene med ytterligere 133.000 kroner!

Audi har rett nok økt prisen litt siden den gangen, men likevel er startprisen før ekstrautstyr redusert fra 724.000 til rundt 620.000 kroner.

Full uttelling

Årsaken til den vanvittige forskjellen, er at bilen har full uttelling på måten bilavgiftene er endret. Borte er avgiften på hestekrefter, og i stedet er avgiften på CO2-utslipp justert opp.

Fordi Audi S3 benytter en 2-liters firesylindret bensinmotor, av samme type som sitter i blant annet Golf GTI og stort sett alt annet som kalles 2-liters bensin fra VW - har den et veldig fornuftig forbruk når du ikke klemmer gassen i bunn.


Ved å montere en kraftig turbo på motoren, presser Audi ut 310 hestekrefter fra to liter sylindervolum.

Ved å montere en kraftig turbo på motoren, presser Audi ut 310 hestekrefter fra to liter sylindervolum.

Det som gjør at S3 fortjener S-navnet, er at VW også har skrudd opp turbotrykket betydelig fra det som er normalt. Det gjør at bilen yter 310 hestekrefter ved 5500 RPM. Utnytter du disse kreftene økes forbruket betydelig - men det ser ikke forbrukstesten.

Hihi!

Dermed er nye Audi S3 en virkelig råtass med firehjulsdrift og 0-100 på 4,6 sekunder til en nesten overkommelig pris.

Sivilisert og rå

Bilen vi har vært ute med denne gangen er sedan-utgaven, som det nok neppe vil bli solgt spesielt mange av i Norge. Ikke fordi det er noe galt med den, men hatchback-varianten står i en særstilling her til lands. Sedanen er en anelse lenger, men med lik akselavstand - og den store forskjellen er dermed overhenget bak med en liten dose ekstra bagasjeplass.

Designmessig er bilen utrolig diskret, og ser litt ut som en sammenklemt A4. Det er ikke spesielt mye som lyser at dette er en råtassmodell, så det er en diskret råskap.

Motoren er like diskret: Audi har forsøkt å presse ut litt røffe lyder, men det er stort sett bare Mercedes-AMG som klarer å virkelig lage røffe lyder fra en 4-sylindret motor. Dermed kan man bli litt overrasket over hvor stort skyvet er når man tråkker gassen i bunn og lar bilen skyte fart!

Quattrosystemet gjør at bilen ligger plantet til bakken, og som tidligere erfaringer viser med dette Haldex-baserte systemet, trenger man litt løst underlag for at grensen kan overskrides uten betydelig understyring. Her handler det om å skjære gjennom svingene, ikke slenge gjennom. Denne jobben gjør den med stor selvtillit!

Bilen har fått en ny dobbelclutchgirkasse siden sist vi testet den, og med 7 trinn står den usedvanlig godt til motoren. Vi føler alltid at den har et gir tilgjengelig som passer motoren svært turtallsvillige karakterestikk. Girskiftene er lynraske og sømløse.

Nølende

Eller... Når vi sier alltid, så er det et lite unntak: Bilens store turboer er ikke veldig glad i overgangen fra stillestående til full fart. Hamrer du gassen i bunn, er det et øyeblikk eller to hvor bilen nesten virker uvillig til å lystre. Det høres kanskje dumt ut når 0-100 skal unngjøres på 4,6 sekunder, men det er merkbart mens motoren går fra å være tungpustet til å få tvungen pustehjelp.

Dette er det samme som vi tidligere har lagt merke til på forgjengeren, på Audi TTS og Golf R som alle bruker den samme motorløsningen. I tillegg til lyden, er denne lille forsinkelsen kanskje det beste argumentet for å ta steget opp til RS3 med sin 5-sylindrede motor, men denne er ikke lenger i produksjon.

Vi klarer ikke helt å unngå tanken på at motoren burde hatt samme løsning som den nye Audi SQ7: Turboer som holdes i aktivitet av en kompressor når det ikke er gasspådrag.

Det må samtidig understrekes at når motoren først er i farta, så er turboforsinkelse ikke et tema overhode.

Behagelig og sportslig

Vår testbil er utstyrt med adaptive dempere, og Audi fortsetter sin gode tradisjon med å gjøre sine S-modeller til kameloner: Både svært sportslige, men også i stand til å takle dårlige norske veier når du bare skal bruke bilen til hverdags.

Audi har riktignok blitt enda bedre på denne balansegangen de siste årene, for den nye Audi S5 setter virkelig standarden på den berømte tosidigheten.

Styrefølelsen følger litt i samme fotspor: Den er ganske avdempet i komfortmodus, mens du har grei kontroll med hva som skjer i kontaktflaten mellom dekk og asfalt i sportsmodus.

Strålende interiør

I facelift-utgave setter Audi seg i førersetet når det kommer til interiørkvalitet på kompaktbiler.

Pop-up-infotainment-løsningen i midtkonsollen føles litt datert, men A3/S3 har fått "virtual cockpit"-systemet i instrumentpanelet - som er klasseledende uavhengig av bilklasse. Dermed blir opplevelsen av interiøret veldig bra.

Konklusjon

Audi S3 er ganske enkelt en veldig morsom og praktisk kompaktbil, med et flott interiør, til en pris som du tidligere bare kunne drømme om.

Den verken er - eller prøver å være - en direkte konkurrent til Mercedes A45 eller BMW M2, men fremstår som et strålende kompromiss mellom den hverdagslige komforten og sportslighet.

Det eneste spørsmålet en må spørre seg selv: Kan en like gjerne kjøpe nye Golf R, som har samme motor og ytelse til noen titusner lavere pris?

Det gode

  • Har blitt betydelig billigere de siste årene
  • Heftig ytelse
  • En strålende girkasse
  • Markedets beste interiør i en kompaktbil
  • Strålende veigrep
  • Upåklagelig fremkommelighet

Det dårlige

  • Noe turbolag fra stillestående
  • Designet er kanskje litt for diskret
  • Lyden kunne vært råere
  • Understyrer om du forsøker å gå over grepsgrensen

Det grusomme

  • Ingenting

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.