BEIST: Med 605 hestekrefter, er RS6 en familiebil med snert. Eller snerr om du vil.
BEIST: Med 605 hestekrefter, er RS6 en familiebil med snert. Eller snerr om du vil.

Biltest

Test: Audi RS6 Performance (2017)

Å fy fader, for et beist dette er!

Tips før vi begynner: Få med deg den fantastiske lyden fra bilen i videoen lenger ned i saken!

Audi A6 har i lang tid vært noe av det nærmeste du kommer den perfekte familiebilen. Masse plass, høy komfort, fantastiske motorer og ikke minst mulighet for Quattro.

Det er ikke til å legge skjul på at det er en bil vi har hatt sansen for i lang tid.

Dessverre for Audi har konkurransen i dette segmentet strammet seg til noe voldsomt de siste årene. Mercedes har lansert en helt fantastisk ny E-klasse, BMW tilbyr imponerende kjøreegenskaper i nye 5-serie - og Volvo imponerer med den nye S90.


Bilen tømmer luften fra luftfjærene når du setter den i park. Dermed er den ikke fullt så lav som det kan se ut som når du ser bilen stående.

Bilen tømmer luften fra luftfjærene når du setter den i park. Dermed er den ikke fullt så lav som det kan se ut som når du ser bilen stående.

Audi derimot, fremsto allerede litt datert da de lanserte facelift av A6 for et par år siden. VW har nettopp lansert en ny Polo med mer avansert teknikk enn A6 tilbyr i dag.

Tar frem storslegga

Så hva gjør Audi for å gjøre seg relevant mens vi venter på en splitter ny A6? Jo, de ruller ut en ny variant av verstingutgaven RS6 Performance.

Å fy fader for et beist det er!


Noen hevder at turbo bare er noe en benytter hvis man ikke har nok sylindre. Vel, RS6 har åtte sylindre på en halvliter hver - som får pustehjelp fra to turboer. Bare sånn for sikkerhets skyld.

Noen hevder at turbo bare er noe en benytter hvis man ikke har nok sylindre. Vel, RS6 har åtte sylindre på en halvliter hver - som får pustehjelp fra to turboer. Bare sånn for sikkerhets skyld.

Under panseret har de plassert en nytunet utgave av sin 4-liters V8-motor. Siden forrige utgave er effekten økt fra 560 til 605 hestekrefter, og dreiemomentet er på 700 Nm.

605 hestekrefter er praktisk talt samme effekt som Lamborghini drar ut av sin Huracan med V10-motor. Dog bittelitt mindre enn kommende AMG E63s.

Og la oss bare gjøre det helt klart: Effekten av den heftige motoren er enorm!

RS6 veier med sjåfør over to tonn, men har likevel en 0-100-tid på under 4 sekunder. Det er i grunn bare Tesla Model S P100D som kan ta innersvingen på dette - men RS6 er i en annen klasse når første sving kommer.

Og da har vi ikke nevnt lyden. Åh, den lyden!

Så hvordan er den å kjøre?

Store krefter og brautende lyd er én ting, men hvordan er RS6 å kjøre?

Forbausende bra, er svaret.

A6 har alltid vært en god bil, og til tross for at bilen ikke har gjennomgått slankeoperasjonen til sine konkurrenter, baserer den seg på et solid fundament. Og kreftene som fordeles gjennom Quattro-systemet, plantes effektivt i bakken.

Det er riktignok tendenser til at bilens systemer strekkes til sitt aller ytterste når du hamrer gassen i bunn fra stillestående. Det er nesten som om den vrir seg litt, samtidig som den brøler, men det bidrar bare til en følelse av at bilen lever.


På litt løst underlag blir du veldig glad for at bilen har drift på alle fire hjul.

På litt løst underlag blir du veldig glad for at bilen har drift på alle fire hjul.

På asfalt ligger den som plantet på veien, mens kraftoverfloden gjør det å kjøre på løsere underlag til en særdeles fornøyelig opplevelse. Nå er ikke drifting med to tonn vår favorittaktivitet, men med RS6 er det mulig.

Styrefølelsen og bilens generelle karakterstikk varierer kraftig avhengig av kjøremodus. I «Comfort» kan du kjøre svigermor uten problem. Vi er direkte forbauset over hvor komfortabel en RS-modell kan være - selv på svært dårlige veier. Sammenlignet med den harde brutaliteten i verstingmodellene fra Mercedes AMG, er dette en annen verden.


Drive select-knappen er lett tilgjengelig på rattet. Den endrer bilens karakterestikk ganske mye gjennom forskjellige kjøremoduser. Den endrer alt fra støtdempere, girkasse, motorkarakterestikk, lyd og styrefølelse.

Drive select-knappen er lett tilgjengelig på rattet. Den endrer bilens karakterestikk ganske mye gjennom forskjellige kjøremoduser. Den endrer alt fra støtdempere, girkasse, motorkarakterestikk, lyd og styrefølelse.

I «Dynamic» er det et beist som våkner. Alt blir litt strammere, mer direkte. Mer brautende. Mer fantastisk.

Vi fant derimot ut at bilen er i sitt ess når vi skreddersydde kjøremodusen selv, med høy komfort og høy ytelse. På norske veier er det optimalt.

Om vi skal pirke på noe utover vekten, er det at i Dynamic-modus så virker det som om bilen legger inn kunstig mye motorbrems når du slipper opp gasspedalen.

Det gjør at bilen kan oppleves litt rykkete for dem som sitter på. Heldigvis er det ikke noe antydning til dette i auto/comfort-modus.

Komfortabelt og funksjonelt interiør

Vi har tidligere gitt Audi litt tyn for at de ikke har rullet ut sin markedsledende «virtual cockpit» til A6. Det er litt snodig siden en nedtonet utgave finnes på VW Golf og til og med nye Polo, men Audi mener åpenbart at en slik nyhet skal spares til neste generasjon A6.


Instrumentpanelet er litt som Virtual Cockpit kan oppleves på sitt enkleste: To store klokker og en digital skjerm i midten.

Instrumentpanelet er litt som Virtual Cockpit kan oppleves på sitt enkleste: To store klokker og en digital skjerm i midten.

Når det er sagt, er instrumentpanelet på RS6 en ganske imponerende affære. Det er en forholdsvis stor, allsidig og god digital skjerm plassert mellom turteller og speedometer . Hvis man ser bort ifra wow-effekten av Google Earth som dekker hele instrumentpanelet, er vi ikke så sikker på om dette er noen dårligere løsning i praksis.


Midtkonsollen er en skikkelig kommandosentral.

Midtkonsollen er en skikkelig kommandosentral.

Audi har også oppgradert sin vanlige infotainmentløsning MMI, slik at den nå støtter Apple CarPlay - samt Android Auto når den etter hvert blir tilgjengelig i Norge.

Resten av interiøret er oversiktlig og velfugnerede, og setene er helt i toppklasse.

Samtidig har du fortsatt danseplass i baksetene og masse bagasjeplass. Det er jo strengt tatt en stasjonsvogn.

Definisjonen av overflod

Vi vet ikke om det egentlig finnes noen voldsomt gode, rasjonelle grunner til å kjøpe RS6. Verken i Norge eller andre steder i verden finnes det et behov for over 600 hestekrefter i en familiebil. Forbruket er skyhøyt, og det er lite som tyder på at bensinen vil bli billigere i årene som kommer.

Konkurransen har også blitt knallhard - M5 er rett rundt hjørnet, og E63s er nettopp lansert.

Men hvis du går inn i et bilkjøp med helt rasjonelle briller og vurderer RS6, så har du bommet. Dette er en bil som handler om å vise hva som er mulig - og er for dem som har et lidenskapelig forhold til bil.


RS6 er egentlig like god i 70 som 170.

RS6 er egentlig like god i 70 som 170.

Dette er en bil som på mange måter er alt for alle. Den er komfortabel, stillegående, praktisk, diskret, har fantastisk fremkommelighet hele året - samtidig som den er et rått beist som kjører fra det aller meste på veien.

Du vet, når du har behov for det.

Den største ulempen er nok pengene - selv om bilen har blitt vesentlig billigere med de endrede bilavgiftene de siste årene. Listeprisen er 1,55 millioner kroner - og selv om bilen kommer med overraskende mye ekstrautstyr til Audi å være, er totalprisen på vår testbil ganske nøyaktig 1,7 millioner.

Da kan det være greit å huske på at 488.234 av dette er engangsavgift, og ytterligere 242.000 er moms. Neste gang du ser en på gata, bør du sende en takk til sjåføren som har betalt en en årslønn til en byråkrat.

Audi RS6 Performance

 

Motor: V8 biturbo-bensin
Volum: 4,0/3993 ccm
Effekt: 605 HK v/ 6100 RPM
Dreiemoment: 700 Nm v/1750 RPM
Girkasse: 8-trinns automat (tiptronic)
Drift: Alle / Quattro
Størrelse: 4979/1936/1461 mm
Egenvekt: 1950 kg
Bagasjeplass: 565/1680 liter
Hengerfeste: 2100 kg
0-100: 3,7 sekunder
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
Forbruk (NEDC): 0,96 l/mil
CO2: 223 g/km

Pris:
Bilmodell:
1.553.500 kroner
Testbil: 1.696.970 kroner

Ekstrautstyr inkluderer LED-matric, panorama soltak, HUD, ryggekamera, sportseksos, assistentpakke, metallic mm.

Det gode

  • En bil som forsøker å være "alt for alle"
  • Et kraftoverskudd nesten uten sidestykke
  • Fantastisk lyd
  • Overraskende høy komfort
  • Masse bakseteplass
  • Masse baggasjeplass
  • Diskret til tross for brutaliteten
  • Velfungerende interiør

Det dårlige

  • Forholdsvis tung
  • Høyt forbruk
  • Ting som instrumentpanelet bærer preg av at modellen synger på siste vers
  • Karbonfiberpynt på en 2 tonn tung bil, blir litt feil

Det grusomme

  • Prisen

Promotion med annonselenker

Derfor er Mitsubishi perfekt for moderne familier

Promotion med annonselenker

Derfor Mitsubishi perfekt for moderne familier

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.