En kan få inntrykk av at Audis designere har fått litt mer frihet til å gjøre spesielle ting på Q2 enn andre Audi-modeller.
En kan få inntrykk av at Audis designere har fått litt mer frihet til å gjøre spesielle ting på Q2 enn andre Audi-modeller. Foto: Magnus Blaker

Biltest

Test: Audi Q2 1,4 TFSI Sport

Audis nye forsøk på å appellere til folk med litt mindre penger.

Audi er et merke som er i en ganske underlig posisjon. På den ene siden skal merket være premiumtilbyderen i VW-konsernet som skal by på noe ekstra. Skoda og VW skal ta for seg de vanlige kundene med litt mindre penger.

Samtidig skal de ikke gå for mye i konkurranse med de virkelige nisjeprodusentene til VW - Porsche, Lamborghini og Bentley.

Det er derfor beint frem underlig at Audi har en Lamborghini-basert R8 og RS-modeller i konkurranse med Porsche. I den andre enden av skalaen selger de A3 i bøtter og lass, som ganske enkelt er en Golf med et annet interiør og ekstra lydisolering - samt Polo-konkurrent A1.

Ny satsing mot det billige

Og det siste tilskuddet til Audis angrep på sine billigere brødre, er den nye knøtt-SUV-en Q2. Dette er en bil som Audi nå aktivt skryter av at det er mulig å få til under 300.000 kroner.

Dette fra et selskap som glatt kan legge på 300.000 kroner i rent ekstrautstyr på sine mer påkostede modeller.

Bilen har ikke sitt motstykke i VW-verdenen, men den er relativt like lang som Skoda Yeti, og slår seg inn mot litt utradisjonelle konkurrenter som Opel Mokka X, Mitsubishi ASX, Mazda CX-3, Honda HR-V og kanskje Mini Countryman.


Det kan se ut som en offroad-bil, men drift på bakhjulene er bare mulig hvis du kjøper diesel.

Det kan se ut som en offroad-bil, men drift på bakhjulene er bare mulig hvis du kjøper diesel.

Og la det da være helt klart: Prismessig blir Q2 utklasset. Vår testbil er utstyrt med en 150 hestekrefters bensinmotor, og bare drift på forhjulene. I ribbet utgave koster den en tusenlapp mer enn en Mazda CX-3 med like mye krefter, firehjulsdrift og øverste utstyrsnivå.

Mercedes GLA, som en kunne tro var en konkurrent, er hele 23 centimeter lenger.

Å sammenligne dette direkte er ikke rettferdig, for Audi-modellen har utnyttet bagasjerommet vesentlig bedre enn Mazda, og generelt virker mer påkostet. Men du må koste på en Audi i denne størrelsen minst 70.000 kroner i ekstrautstyr for at det skal være noe poeng. Vår testbil er det utstyr for 90.000 kroner, og da blir totalprisen 440.520 kroner.

Mange vil nok hevde det er dyrt for en kompakt-SUV.

Opplevelse

Å sette seg bak rattet på nye Q2 er på mange måter en blandet pose dropps. På den ene siden virker alltid Audi godt skrudd sammen, interiøret er oversiktlig, rattet er godt å holde i og infotainmentsystemet er upåklagelig. Nå er blant annet Android Auto/Apple Car Play på plass for å styre mobilen gjennom midtkonsollen på plass.

Fargespillet i setene er forholdsvis spenstig.

Den 1,4-liters turbobensinmotoren har en uvanlig goda gange, er stillegående og turtallsvillig - mens den automatiske girkassen er upåklagelig..

På veien virker bilen forholdsvis fast og kjøreglad. Du kjenner at Audi har mulighet til å kaste penger på understellstuning også på sine av nisjebiler. Ujevnt underlag takler den også godt.

Designet på bilen er forholdvis tøft. Grillen er virkelig Audi-stor, og den har konturer som ser bra ut. Faktisk virker den "mer designet" enn de fleste andre Audi-modeller. Og som alltid har Audi de tøffeste lysene!

Men det ser ut som om bilen står på stylter med altfor små hjul. Vi får en følelse av feil proporsjoner.

En annen følelse av at noe ikke er helt som det skal, er når man vanskelige vinterveier må ta inn over seg at Audi gjerne selger deg en SUV uten Quattro. En skulle tro at det var en del av DNA-et. Skal du ha det, må du velge diesel.

Innvendig er det også noe som skurrer. Setene mangler skikkelig lårstøtte, instrumentpanel ser ut til å være hentet fra forrige generasjons Golf - og selve infotainmentskjemen kunne gjerne vært minst 50 prosent større. HUD mangler også.

Mangel på det lille ekstra

Problemet - hvis vi kan kalle det det - er at Audi forsøker å blande to ting som er direkte motsetninger: De ønsker å lage en billig bil, som skal virke påkostet.

Resultatet er en bil som ikke er tilstrekkelig billig, og som heller ikke virker påkostet nok til å være en "skikkelig" Audi. Det finnes flere VW-modeller som virker mer påkostet.

Det er ingenting galt, men det er verken fugl eller fisk.

Audi Q2 1,4 TFSI 150 hk Sport aut

 

Motor: 4-sylindret turbobensin
Volum: 1,4/1395 ccm
Effekt: 150 HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 250 Nm v/1500 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbelclutch S tronic
Drift: Foran
Størrelse: 4191/1794/1508 mm
Egenvekt: 1280 kg
Bagasjeplass: 405/1050 liter
Hengerfeste: 1500 kg
Toppfart: 212 km/t
0-100: 8,5 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,52 l/mil
CO2: 119 g/km

Pris:
Modelltype:
350.000 kroner
Testbil: 440.520 kroner

Montert ekstrautstyr utgjør stort sett rubbel og bit av hva Audi kan levere, inkludert adaptiv luftfjæring, navi pluss, panorama soltak, elektriske seter, 3-soners AC, B&O-anlegg, Virtual cockpit, HUD, assistenpakke, adaptiv cruisecontrol, keyless, LED matrix, baksetepakke, skinnpakke, skiltgjenkjenning mm.

En person som er glad i Audi, vil neppe synes Q2 er «nok». En som vil ha mest mulig bil for pengene, vil se at prisen ikke blir så lav som en kunne ønske seg.

Det gode

  • Tøft design
  • Gode kjøreegenskaper
  • God bagasjeplass
  • Effektiv og stillegående motor
  • God automatisk girkasse
  • God infotainment-løsning
  • Ikke veldig dyr

Det dårlige

  • Elemtenter av interiørt fremstår gammelt
  • Utilstrekkelig lårstøtte i seter
  • Kan ikke kombinere bensin og quattro
  • Dekkene er for små til designet

Det grusomme

  • Havner mellom to stoler

Test: Audi A3 e-Tron facelift (2016)

Promotion med annonselenker

150 000 norske menn har byttet til dette undertøyet

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook: