GULT ER KULT: I oppgradert versjon er A3 e-tron blitt litt tøffere og litt bedre.
GULT ER KULT: I oppgradert versjon er A3 e-tron blitt litt tøffere og litt bedre.

Biltest

Test: Audi A3 e-Tron facelift (2016)

Lett å forstå at mange velger denne fremfor en elbil.

A3 er en bil som begynner å dra på årene nå, men helt siden sommeren 2012 har det vært en bil som har definert det norske bilmarkedet.

For det første har bilen i seg selv vært en suksess - og vi har stort sett bare hatt pene ting å si om den. Bilens basis er i tillegg fundamentalt den samme som Norges soleklart mest solgte bil benytter - altså Golf - og i A3-familien er det nå ladbar hybrid det virkelig går i.

Legger man sammen salget av A3 e-Tron og Golf GTE, var dette den desidert mest solgte ladbare hybridbilen i 2016.

Les også: Vi har testet alle de 20 mest solgte bilene i Norge

Tid for facelift

Men 2012 er lenge siden, og Audi har nå kommet med en midtlivsoppgradering - eller facelift som det heter på fint - av bilen.

Audi har vært forsiktige med å endre på en vinneroppskrift, og endringene på bilen er derfor av den forsiktige sorten. Det er gjort forsiktige endringer i fronten, hvor det blant annet har kommet til noen nye lys - men det hele er stort sett ganske diskret.

Bilen er tilgjengelig med en ny 3-sylindert bensinmotor, men i Norge handler nok alt om den ladbare hybriden som er uendret.

Innvendig er det også ved første øyekast små endringer, men det er likevel én viktig endring: A3 kan nå få Audis helt eminente Virtual cockpit, som både er en visuell og funksjonell hevelse.

Selve infotainment-systemet er også oppgradert. Menysystemet har blitt litt mer oversiktlig, men det viktigste er at Apple Car Play og Android Auto nå er tilgjengelig. Det betyr at du kan styre mobiltelefonen din, inkludert Spotify, rett fra midtkonsollen.

Brukbar elektrisk rekkevidde

Det er ikke gjort nevneverdige endringer på det ladbare hybridsystemet. Det betyr at det forsatt er en 1,4-liters turboladet bensinmotor under panseret som yter 150 hestekrefter, samt en 102-hestekrefters elmotor.

Disse motorene kan aldri yte på sitt ytterste samtidig, men 204 hestekrefter og 350 Nm dreiemoment er ikke til å kimse av.

Det beste med e-Tron-systemet er derimot ikke ytelsen i seg selv, men at dette er av de beste ladbare hybridene når den går på ren eldrift. 102 hestekrefter er tilstrekkelig på egenhånd til at bilen ikke føles undermotorisert til vanlig hverdagskjøring.

Batteriet på 8,8 kWh skal på papiret holde til 50 km. Dette er selvsagt bare humbug, spesielt på vinteren når varmeapparatet trekker strøm, men rundt tre mil med småkjøring i kupert terreng med temperaturer rundt 0 grader er forholdsvis akseptabelt.

Det mest effektive ser derimot ut til å være å la bensinmotoren jobbe fra starten ved kaldstart, for å få opp temperaturen rask - og så gå over til eldrift når du har fått ønsket inneklima. Det er dog ikke helt i tråd med nullutslipp i byene.

Det eneste vi er litt undrende til, er at Audi ikke har fått på plass en indikator som sier at ladelokket er åpnet. Vi har ikke tall på hvor mange e-Tron og GTE-biler vi ser kjørende rundt på veien med dette lokket åpent - og som dermed fyller kontakten med møkk.

Tar gjerne en langtur

Drar du ut på langtur vil forbruket øke en del, men du vil samtidig få føle på at A3 er en overraskende kjøreglad småbil. Det er lett å glemme hvor god jobb VW-konsernet egentlig har gjort med sin «nye» modulære plattform, men hver gang vi setter oss bak rattet på en slik bil, blir vi påminnet om at det er en grunn til at disse bilene selger i bøtter og spann.

Ellers er det fortsatt sånn at bagasjerommet og baksetene er «store nok», men selvsagt ikke imponernede store. Dette er jo ingen stor bil.


Bagasjerommet blir fort fylt opp med mye kabler.

Bagasjerommet blir fort fylt opp med mye kabler.

Konklusjon

Oppgraderingen av A3 vil ikke havne i historiebøkene som en revolusjon, men det har gjort en allerede storselger enda litt bedre. Litt mer utstyr er tilgjengelig, designet har fått en liten «touch-up».

Det mest forbausende er kanskje at mens Golf får oppgradert sin batteripakke i ren elbilvariant til å på papiret holde i 30 mil, får du ikke kjøpt A3 som elbil i det hele tatt.

Audi A3 e-tron Sportback Sport facelift

 

Motor forbrenning: 4-sylindret turbobensin
Volum: 1,4/1395 ccm
Effekt: 150 HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 250 Nm v/1600 RPM
Elmotor: 102 HK, 330 Nm
Batteri: 8,8 kWh li-ion
Oppgitt elektrisk rekkevidde: 50 km
Girkasse: 6-trinns S-tronic
Drift: FWD
Størrelse: 4311/1758/1424 mm
Egenvekt: 1540 kg
Bagasjeplass: 280/1120 liter
Hengerfeste: N/A
0-100: 7,6 sekunder
Forbruk: 0,17 l/mil
CO2: 38 g/km

Pris:
Bilmodell:
346.300 kroner
Testbil: 431.290 kroner

Ekstrautstyr inkluderer Virtual Cockpit, Navipakke, LED-lys, S-line-pakke, fjernlysassistent, parkeringssensorer mm

Men når du kjører A3 e-Tron, er det lett å tenke at du her får det beste fra to verdener.

Det gode

  • En av Norges beste kompaktbiler har blitt bedre
  • Litt skarpere i designet
  • Endelig tilgjengelig med Virtual cockpit
  • Støtte for Android Auto og CarPlay
  • Brukbar ren elektrisk rekkevidde
  • Kraftig nok elmotor til å fungere alene
  • Ganske kjøreglad når du klemmer til

Det dårlige

  • Designet er ikke veldig spennende
  • Facelift-endringene er ganske små
  • Ingen varsel om åpen ladeluke

Det grusomme

  • Ikke tilgjengelig som elbil

Promotion med annonselenker

Nye høstfavoritter fra GANT

Promotion med annonselenker

De største herretrendene for høsten 2017

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.