ELBILER MÅ OGSÅ BETALE BOMPENGER: Det skal bli dyrere å kjøre bil i Oslo - også for nullutslippsbilene som snart må belage seg på å betale bompenger.
ELBILER MÅ OGSÅ BETALE BOMPENGER: Det skal bli dyrere å kjøre bil i Oslo - også for nullutslippsbilene som snart må belage seg på å betale bompenger.

Bomstasjon | Pris

Snart må også elbilene betale

Men noen slipper fortsatt gratis gjennom bomringen.

Denne uken ble det vedtatt. Takstene i bomringene reduseres, men det innføres samtidig toveis innkreving. 56 nye bomstasjoner skal opp, og elbilistene slipper ikke lenger unna.

Det er Oslopakke 3 som ligger til grunn for den massive økningen i bompenger, en avtale mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten. Totalt øker regningen for bilistene med én milliard kroner – selv om en enkeltpassering altså blir billigere.

Elbil-bom

Norske elbil-eiere kan i dag nyte godt av gratis passering gjennom bommen, men fra og med mars 2019 er det slutt. Da må også elbilistene i Oslo-regionen betale for seg.

Endringene som trer i kraft om et par år skal fremdeles premiere lavutslippsbiler. Det betyr at elbilene får en god rabatt gjennom ringen:

Fem kroner skal det koste å passere utenfor rushtiden, mens prisen dobles til 10 kroner i rushperioden: 06.30-09 og 15-17. De eneste som slipper å betale er hydrogenbiler. Disse er det vel og merke et fåtall av på veiene i dag.

NAF advarer: Bompenger skviser ut de som ikke har noe valg

OVER 50 NYE BOMSTASJONER: Om et par år skal det innføres over 50 nye bomstasjoner, da vil bompengekartet se slik ut.

Bomsjokk for fossilbilen

En femmer vil nok de fleste kunne leve med. Verre blir det for bensin- og dieselbiler. Spesielt dersom du pendler, eller bare skal besøke byen, og må kjøre tur/retur. Når det innføres toveis innkreving, innebærer det nemlig at bilister må betale både inn og ut av Oslo.

Slik det er i dag betaler alle biler 34 kroner gjennom bommen, foruten nullutslippskjøretøy. I 2019 vil det koste 40 kroner for bensinbiler og 48 kroner dersom du kjører diesel.

Prisene øker ytterligere i rushtiden. Da koster det henholdsvis 52 eller 58 kroner for bensin- og dieselbiler. Dette gjelder altså tur/retur, og for kjøretøy under 3,5 tonn.

Uansett drivlinje på bilen, vil de vedtatte endringene merkes. Så mye som 56 nye bomstasjoner skal innføres. Dermed blir det totalt rundt 85 bompengeinnkrevinger rundt Oslo.

Takster

Slik blir takstene hver vei - fra mars 2019:


På bygrensa (kun mot Oslo) I dagens bomring (hver vei) Langs Ring 2 pluss armene (hver vei)
Normaltakst bensinbil 20 20
16
Rushtidstakst bensinbil 26
26
20
Normaltakst dieselbil 24
24
18
Rushtidstakst dieselbil 29
29
22
Normaltakst nullutslipp 5
5
4
Rushtidstakst nullutslipp 10
10
8

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Test Chevrolet Camaro: Amerikanerne lager fortsatt ekstreme biler

Verdenspremiere: Her er nye Volkswagen Polo

Klassens lekreste? Her er nye Jaguar XF stasjonsvogn

Den koster fra 16 millioner – men er allerede utsolgt

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.