Selvkjørende biler: Dette betyr nivå 1-5

I årene som kommer vil bilbransjen snakke om biler på nivå to, tre, fire og til og med fem. Dette er hva de snakker om.

Det er mye snakk om autonome, altså selvkjørende, biler om dagen. Og mer vil det bli. Tesla har akkurat annonsert at de utstyrer alle sine nye biler med maskinvare som kan gjøre bilene autonome på nivå 5.

Autopilotprogrammet i dagens Teslaer tilsvarer nivå 2. 

Audi jobber med en A7 på nivå 3.

Ford har annonserte at de hopper over tredje nivå, og planlegger å ha klar en flåte av nivå 4-biler innen 2021.

Bilteknologiselskapene Mobileye og Delphi snakker om biler på nivå 4/5 innen 2019.

Det høres imponerende ut, men hva betyr det egentlig? Nivåene beskriver grader av hvor selvkjørende bilen er. Den internasjonale motororganisasjonen SAE International (Society of Automotive Engineers) definerer nivåene på følgende  måte:

Nivå 0

Du gjør all jobben.

Denne er enkel. Du kjører.

En bil med en enkel cruisekontroll er autonom-nivå 1.

Nivå 1

Bilen hjelper til.

Dette er de enkleste former assistanse fra bilens side, som enkel cruisekontroll. Det vil si at bilen kan holde en bestemt fart, men kan ikke bremse eller svinge for deg eller holde bilen i riktig fil.

Teslas Autopilot plasser bilen på nivå 2.

Nivå 2

En enkel kjøreassistent.

På nivå to snakker vi om system som mer avansert cruisekontroll. Det vil si at bilen ikke bare holder farten, men kan tilpasse farten til andre biler, bremse for deg og holde bilen innenfor en fil. Men du kan ikke slippe rattet ,og er det fare på ferde må du selv gripe inn. Dagens Autopilot i Tesla Model S og Model X er eksempler på nivå 2-biler.

Her er Audis nivå 3-bil i aksjon.

Nivå 3

Litt kontroll.

Det finnes ingen biler på markedet som har nådd nivå 3 ennå, men Audi har en prototype av A7 som faller i denne kategorien. På nivå 3 vil bilen ta selvstendige avgjørelser. Bilen vil ikke bare utføre enkle handlinger som å bremse for å unngå en bil, men analyser omgivelsene og kan for eksempel bytte fil og gi gass for å kjøre forbi. Nivå 3-system kan likevel bli forvirret av dårlig vær og dårlig markerte veilinjer, så sjåføren må fremdeles følge nøye med.

Denne doningen farter rundt på egen hånd rundt et universitet i USA.

Nivå 4

Full kontroll.

Nå begynner vi å snakke. Dette er det første nivået hvor mennesker er overflødige. Bilen kan takle alle situasjoner selv, men har en begrensning: Bilen må holde seg til kjente omgivelser. Det vil mest sannsynlig si et bestemt geografisk område, som en flyplass eller en liten bydel.

Les også: Nå testes den førerløse bussen i Oslo

Det ser ut som en lekebil, men Google leker ikke. Med denne forsøker de å nå nivå 5.

Nivå 5

Trenger ikke ratt og pedaler.

Dette er nivået Tesla og Google drømmer om. Bilen tar ikke bare de samme avgjørelsene som mennesker i alle situasjoner, dem skal gjøre jobben bedre. Teslasjef Elon Musk hevder at en Tesla på nivå 5 blir ti ganger mer trygg på veien enn en menneskelig sjåfør. I praksis trenger ikke nivå 5-biler ratt og pedaler. Du setter deg inn, sier hvor du skal og bilen tar deg dit - enten det er til jobb eller til Nordkapp.

Kilder: Wired.

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.