STORT AVVIK: Avviket mellom den oppgitte rekkevidden på BMW i3 i NEDC sammenliknet med EPA er på hele 70 prosent. NEDC er den europeiske, men lite troverdige rekkeviddestandarden, mens EPA er amerikansk og oppgir erfaringsmessig mye mer realistiske tall.
STORT AVVIK: Avviket mellom den oppgitte rekkevidden på BMW i3 i NEDC sammenliknet med EPA er på hele 70 prosent. NEDC er den europeiske, men lite troverdige rekkeviddestandarden, mens EPA er amerikansk og oppgir erfaringsmessig mye mer realistiske tall.

Elbil

Så langt går egentlig elbilene du kan kjøpe i dag

Tallene du blir presentert om elbiler er rene fantasitall.

Side3 har tidligere skrevet om rekkevidden opp mot pris til norske elbiler.

Les også: Pris vs. rekkevidde: Så langt går alle elbilene på markedet i Norge

I saken nevnte vi at de offisielle rekkeviddetallene til bilene er langt på vei totalt urealistiske, fordi standarden EU har satt for rekkeviddetester (NEDC) på ingen måte stemmer med virkelig kjøring. Det er altfor lave hastigheter, ingen varme, ingen aircondition og ikke minst skjer det på høye temperaturer når batteriene er på sitt aller mest effektive.

Dette er et velkjent problem, og når Renault for eksempel snakker om rekkevidde på sin oppgraderte Zoe, er de nøye med å påpeke at «jo da, den er målt til 400 km, men på sommeren kan du regne med 300 km og på vinteren 200 km».

Rekkevidden er altså halvparten under norske forhold - noe Side3s egen rekkeviddetest har bekreftet.


* Mercedes B250e leveres med tilleggsutstyr som kan åpne litt ekstra kapasitet i batteriet. NEDC-tallene inkluderer dette, men det er uklart om EPA har aktivert denne. ** Vi har ikke oppdrevet offisielle EPA-tall for de franske bilene.

* Mercedes B250e leveres med tilleggsutstyr som kan åpne litt ekstra kapasitet i batteriet. NEDC-tallene inkluderer dette, men det er uklart om EPA har aktivert denne. ** Vi har ikke oppdrevet offisielle EPA-tall for de franske bilene.

Mer realistiske tall finnes

I løpet av året innføres en noe mer realistisk testløsning kalt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), men dette trenger vi ikke å vente på: I USA har de i lang tid hatt et langt mer realistisk testregime - den såkalte «EPA-testen».

Erfaringsmessig viser disse tallene hva du normalt sett kan kunne regne med å oppnå hvis du bruker bilen normalt under værforhold av typen vår, vinter og høst. Skrur du opp varmeapparatet kraftig og hamrer løs på motorveien er dog også disse tallene totalt urealistiske.

Vi har ikke mange testresultater for WLTP, men for Ampera-e er resultatet identisk for WLTP og EPA.

Ekstreme forskjeller

Vi har derfor sammenlignet NEDC-tallene med EPA-tallene, og oversikten viser at det er svært stor forskjeller mellom hvor langt de to testene beregner.


Den europeiske NEDC-testen gir konsekvent langt mer optimistiske tall enn den amerikanske testen - men forskjellene varierer voldsomt.

Den europeiske NEDC-testen gir konsekvent langt mer optimistiske tall enn den amerikanske testen - men forskjellene varierer voldsomt.

Minst forskjell finner vi på den minste Model X-utgaven fra Tesla, der den europeiske testen «bare» oppgir 10 prosent lenger rekkevidde.

Test: Tesla Model X P90D Ludicrous 6-seter

BMWs oppgraderte i3 kommer derimot åpenbart altfor godt ut i den europeiske testen: NEDC-tallene er 71 prosent høyere enn den amerikanske testen.

Promotion med annonselenker

NÅ: Knallpriser på proteinbarer

Promotion med annonselenker

NÅ: Knallpriser på proteinbarer

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.