Bilbergerne har travle dager i sommer, heldigvis er det ting du kan gjøre for å unngå å have i denne situasjonen selv.
Bilbergerne har travle dager i sommer, heldigvis er det ting du kan gjøre for å unngå å have i denne situasjonen selv. Foto: Falck

Sikkerhet

Punktering, feilfylling og motorhavari – dette sliter vi med i sommer

Rekordmange må ha assistanse.

Svært mange av oss bruker bilen når vi skal på ferie. Bilferie betyr frihet og fleksibilitet. Du kan ta med deg stort sett det du vil – og slipper unna både sikkerhetskontroller og masete flyplasser.

Men før du drar avgårde er det viktig å sjekke én ting: Er bilen klar for ferien? Hvis ikke, kan du spare deg selv for både utgifter og bekymringer ved å være litt føre var.

– På bilferie kjører vi lengre enn vanlig, fortere enn vanlig og bilen er gjerne mer lastet. I tillegg byr varme sommertemperaturer på utfordringer for motoren. Til sammen fører dette til en eksplosiv økning av motorhavari og andre problemer når vi drar på bilferie, sier skadeleder i DNB Forsikring, Ketil Voll.

Glemmer å fylle mer luft

– Det er motorstopp, startvansker, punktering, feilfylling og utelåsing, som er de vanligste situasjonene som medfører veihjelp om sommeren, sier han.

Falck Redning, som er DNBs samarbeidspartner på bilberging, opplever en øking på ca 50 prosent i juli måned, på assistanser.

– Høyere fart og lange avstander bidrar til å slite på dekkene, men økningen i antall punktering skyldes først og fremst at man glemmer å fylle mer luft når bilen er fullastet. Da blir det en annen slitasje på dekkene. Heldigvis kan de fleste punkteringer repareres på stedet ved at man «plugger» dekket, ved skade på siden av dekket må det dessverre byttes. Totalt hjelper Falck ca. 50.000 bilister i sommermånedene juni, juli og august. Juli er helt klart tiden når det er mest trykk og høyest beredskap hos oss, sier Tommy Uttakleiv som er driftsdirektør i Falck.

Gjetter du hva vi trenger mest hjelp til på vinteren?

Ta service før ferien

Bilbergerne ser også en stor økning i antall feilfyllinger av drivstoff på sommeren:

– Dette kan skje på grunn av feriestress eller at vi bruker lånte biler. I tillegg fyller vi ofte drivstoff på ukjente bensinstasjoner eller i utlandet der det er språkbarrierer. Hvis du feilfyller, må du ikke starte bilen, for da kan motoren bli ødelagt. Ta kontakt med forsikringsselskapet eller bilredning så hjelper vi deg, oppfordrer Uttakleiv.

Sjekkliste før du kjører avgårde

 
  • Peil olje. Oljen skal være oppe på maksimumsmerket på målepinnen.
  • Kjølevæsken skal stå mellom minimum og maksimum - kaldt eller varmt.
  • Batteriet kan du sjekke ved å se i kikkehullet. Ser du en grønn ring er batteriet ok.
  • Hvis bremsevæsken er nede på minimumsmerket, så kan det være en lekkasje i bremsesystemet, urenhet, møkk eller rusk i bremsevæsken eller det er behov for å skifte bremsene. Holdbarheten av bremsevæsken er avhengig av merke, type og produktinnhold.

Ketil Voll i DNB Forsikring mener at mye av motorproblemene kunne vært unngått hvis sjåfører satte av litt tid til å klargjøre bilen før sommerferien.

– Om det er kort tid til service, kan det lønne seg å gjøre dette før ferieturen. Du bør uansett sjekke motorolje, batteri, kjølevæske/frostvæske og bremsevæske får du legger ut på landeveien.Og husk å tenk på sikkerheten. En driftssikker bil er en trygg bil, men du kan gjøre bilen enda tryggere med å pakke bilen riktig og planlegge turen godt, sier Voll.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:

Knust speil? Det kan koste over 30.000 kroner

S-Max Line: Slik tøffer de opp en stor familiebil-suksess

Derfor er det så viktig med komplett servicehefte

A8: Slik er Audis nye luksusbil

Promotion med annonselenker

150 000 norske menn har byttet til dette undertøyet

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook: