REELL REKKEVIDDE PÅ 380 KM: Den første leveransen av elbilen Opel Ampera-e er forventet til Norge sommeren 2017. 70 prosent bestiller bilen med høyeste utstyrsgrad. Den offisielle rekkevidden er 520 km (NEDC) - som tilsvarer 380 km etter den kommende og mer troverdige globale rekkeviddestandarden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures).

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e: Pris, rekkevidde, dato og plass i bagasjerom

Dato, pris, rekkevidde, modell, hengerfeste, kWh, liter i bagasjerom: Her er det du trenger å vite om elbilen Opel Ampera-e.

Med en realistisk rekkevidde per lading på nesten 40 mil til en prislapp på 300.000 kroner, sies Opels Ampera-e å kunne snu elbilmarkedet opp/ned.

Og det ser ut til at norske forbrukere er enige. Opel melder om enorm pågang i Norge. PR-sjef Stein Pettersen opplyser til Side3 at mer enn 4000 nordmenn har bestilt en Ampera-e.

Mange nysgjerrige har spørsmål om plass, pris og faktisk rekkevidde for Opels Ampera-e. Her tar vi for oss detaljene det er greit å vite om:

Oppdatert: Dato for Ampera-e i Norge

På grunn av den høye interessen fra nordmenn, er lanseringen av Ampera-e fremskyndet i Norge.

De første bilene skal komme til Norge i slutten av mai 2017.

Opel har uttalt at alle biler som var bestilt innen 13. desember vil bli produsert i løpet av 2017. Så kan en regne med levering ikke altfor lenge etter det.

Det er verre for den som bestiller nå:

Den norske Opel-importøren opplyser at nye kunder ikke kan regne med levering før i 2019.

- Ja, vi har informert kunder og forhandlere at vi ikke kan love levering før i 2019, for de som bestiller bil nå. Det er naturligvis beklagelig både for oss og kundene, men for oss er det viktig å være helt åpne på de utfordringene vi har med å få tak i biler, sier Opel Norge-sjef Bernt G. Jessen.

Side3 prøvekjører Opel Ampera-e: Hypen har vært enorm og Ampera-e leverer. Men elbilen har ett enormt problem

Rekkevidde for Ampera-e

Ampera-e har et lithium-ion-batteri under gulvet med en kapasitet på 60 kilowattimer.

31. januar 2017 bekreftet Opel den offisielle rekkevidden på Ampera-e: 520 kilometer. Det er 20 km mer enn antatt, men samtidig ifølge den svært optimistiske NEDC-standarden (New European Driving Cycle) vi ofte bruker i Europa.

I USA opereres det med en mer realistisk standard, den såkalt EPA-standarden. Her oppgis rekkevidden på tvillingbilen Chevrolet Bolt EV til å være 238 miles - 383 kilometer.

Det harmonerer godt med den globale rekkeviddestandarden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures).

Ifølge Opels beregninger vil Ampera-e ha en rekkevidde på 380 kilometer etter WLTP.

We estimated a combined WLTP range larger than 380 km, based on development tests approximated to the speed profile defined in the WLTP driving cycle (shortened test procedure).

The WLTP driving cycle is based on real driving profiles and is therefore closer to real life than the legally binding New European Driving Cycle (NEDC). However, the range in your everyday use will vary. In practice, factors such as road characteristics, weather conditions, driving style or additional load influence the range.

På sine nettsider oppgir Opel tall for rekkevidde per 30 minutter med forskjellige typer lading. Her er det WLTP-rekkevidde fra tomt batteri og "normal temperatur" - hva nå det er? - det er snakk om:

Jordet stikkontakt
(ca. 2,3 kW):
Ladestasjon hjemme
(ca. 3,7 kW):
Offentlig hurtiglader
(≥50 kW DC):
Rundt 6 km rekkevidde
Rundt 10 km rekkevidde
Rundt 150 km rekkevidde

150 KM (WLTP) på 30 MINUTTER: Med en offentlig hurtiglader (≥50 kW DC) kan Ampera-e-eiere komme et godt stykke til etter en halvtimes lading. Med en ladestasjon hjemme på 3,7 kW får en bare 1  mil per 30 minutter.

Ampera-e har tre forskjellige innstillinger for å regenerere elektrisitet under kjøring. "Drive" er normalinnstillingen, mens "Low" vil sørge for enda mer strøm på batteriet når du slipper opp gassen.

Den kraftigste innstillingen, "Regen on demand", må aktiveres med en egen hendel. Her skal motorbremsen være så sterk at den kan gjøre bremsen overflødig.


BERØRINGSSKJERM: Kontrollpanelet i Ampera-e er en 10,2 tommers berøringsskjerm. Bilen er utstyrt med Apple Car Play og vil også støtte Android Auto når det kommer til Norge.

BERØRINGSSKJERM: Kontrollpanelet i Ampera-e er en 10,2 tommers berøringsskjerm. Bilen er utstyrt med Apple Car Play og vil også støtte Android Auto når det kommer til Norge.

Pris på Ampera-e

Opel annonserte prisen på Ampera-e i midten av desember 2016, men det var eksklusiv leveringskostnaden.

Ampera-e vil derfor få en reell startpris på 299.900 kroner.

MAKSPRIS: Her har vi valgt alt tilgjengelig ekstrautstyr pluss en lakkoppgradering til metallic. Da ender prisen på 333.200 kroner.

Bilen leveres bare i én utstyrsgrad - Premium - men det kommer to mulige tilleggspakker: Komfortpakke med perforete skinnseter, Bose lyd og baksetevarme, samt en førerassistentpakke med skiltgjenkjenner, blindsonevarsling, ryggekamera og noe annet.

I tillegg kan en velge en lakkoppgradering til 3500 kroner.

I verste fall blir prisen 333.200 kroner, ifølge Opel. Da er leveringskostnad inkludert i prisen. Variasjoner kan imidlertid komme hos forhandlere.

Les også:  Opel Ampera-e: - Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler

Opel opplyser til Side3 at 70 prosent bestiller Ampera-e med høyeste utstyrsnivå.

Se komplett pris- og utstyrsliste her (per 19. desember 2016).

Ytelser i Ampera-e

Ampera-e oppgis å ha 204 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 360 nm.

Det betyr at doningen gjør unna 0-100 km/t på 7,3 sekunder. 0-50 km/t går på 3,2 sekunder. Ampera-e vil ikke være noen sinke i en forbikjøring heller, 80 til 120 km/t tar 4½ sekund.

Totaltvekten på bilen inkludert batteriene på 430 kg er litt over 1,6 tonn.


OK PLASS: Ampera-e har beskjedne ytre mål, men er en femseter med et standard bagasjerom på 381 liter. Reell rekkevidde forventes å være rundt 380 kilometer.

OK PLASS: Ampera-e har beskjedne ytre mål, men er en femseter med et standard bagasjerom på 381 liter. Reell rekkevidde forventes å være rundt 380 kilometer.

Mål, plass og bagasjerom i Ampera-e

Opel Ampera-e har beskjedne utvendige mål, med en lengde på 4,16 meter og en bredde på 1,77 meter. Høyden er samtidig på snaut 1,6 meter.

Så hvordan er det med plassen i bagasjerommet? Med baksetene i normal stilling er bagasjerommet på 381 liter målt opp til underkant av hodestøttene på bakseteryggen, altså ikke helt opp til taket.

Fra gulv og opp til forseterygg (underkant av hodestøtte) med bakseteryggen nedfelt får du 863 med lagringsplass med utsikt gjennom bakruta. Fra gulv og opp til taket, med bakseteryggen nedfelt, har du 1274 liter tilgjengelig.

BAGASJEROM SOM PÅ GOLF: Med baksetene oppslått har Ampera-e 380 liter tilgjengelig bagasjeplass. Det er temmelig identisk med Volkswagens Golf. Med bakseteryggen nedfelt litt over tredobles plassen fra gulv og opp til taket - til 1274 liter. Bildet er av Ampera-e sin tvillingbror, Chevrolet Bolt.

Ampera-e er ellers en femseter. Opels digitale kjøreassistent OnStar er standard. Det er også Isofix-fester i de to ytterste baksetene samt seteoppvarming både foran og bak foruten midtsetet.

Foran sitter en 10,2 tommers berøringsskjerm. Bilen er utstyrt med Apple Car Play og vil også støtte Android Auto når det kommer til Norge.

Tilhengerfeste vil ikke være mulig.

Flere bilder av Opel Ampera-e:

 

Promotion med annonselenker

Se Cornelis Elander jakte på Baywatch-babes

Promotion med annonselenker

Se Cornelis Elander jakte på Baywatch-babes

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.