KAN FÅ STORE FØLGER: Regjeringen har nå sendt notifikasjon av skatte- og avgiftsfordeler for elbiler til ESA. Her ber de om forlengelse av det eksisterende fritaket for merverdiavgift på elbiler, økte avskrivingssatser for el-varebiler, samt nye fritak for elbiler i omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften. Svarer ESA nei, vil det få store følger for prisene på elbiler i Norge.
KAN FÅ STORE FØLGER: Regjeringen har nå sendt notifikasjon av skatte- og avgiftsfordeler for elbiler til ESA. Her ber de om forlengelse av det eksisterende fritaket for merverdiavgift på elbiler, økte avskrivingssatser for el-varebiler, samt nye fritak for elbiler i omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften. Svarer ESA nei, vil det få store følger for prisene på elbiler i Norge. Foto: Scanpix

Elbil og avgifter

Om regjeringen får «nei» på dette brevet til ESA, kommer det et prissjokk på elbiler

Regjeringen ber nå om lov til å forlenge elbilfordelene til 2020. Får de nei, vil det sende sjokkbølger inn i elbilmarkedet.

NORGE ER ELBILLANDET framfor noe. Momsfritak ved kjøp og leasing av elbil, redusert årsavgift og fritak for bompenger har vært særlig populære tiltak for å få Ola Nordmann til å velge utslippsfri bil.

Fritakene kom med velsignelse fra ESA (EFTAs overvåkingsorgan for EØS-avtalen), og skulle gjelde til og med 2017.

Det er politisk enighet om å fortsette avgiftsfritakene, men norske myndigheter skal ha fått klar beskjed fra ESA om at de synger på siste verset, skriver Aftenposten.

- Vi mener ikke at elbiler må bli dyrere enn konvensjonelle biler, men vi ser at det er flere ting som er i ferd å skje som reduserer behovet for avgiftslettelser, sa direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, Gjermund Mathisen til avisen.

Regjeringen har nå sendt notifikasjon av skatte- og avgiftsfordeler for elbiler til ESA.

Her ber de om forlengelse av det eksisterende fritaket for merverdiavgift på elbiler, økte avskrivingssatser for el-varebiler, samt nye fritak for elbiler i omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften.

Momsfritaket for rene elbiler foreslås forlenget med tre år. Regjeringen ønsker at de øvrige insentivene skal kunne fortsette i inntil seks år til.

I forbindelse med behandlingen statsbudsjettet for 2017 anmodet Stortinget regjeringen om å forlenge merverdiavgiftsfritakene for batteribaserte elbiler frem til 2020, og frem til 2025 for elbiler basert på brenselscelleteknologi (alternativt til det er solgt 50.000 biler).

Stortinget anmodet også om at det innføres nye fritak for elbiler i årsavgiften (trafikkforsikringsavgiften) og omregistreringsavgiften.

Anmodningsvedtakene er fulgt opp i regjeringens budsjettforslag for 2018 under den forutsetning at tiltakene godkjennes av ESA.

I forbindelse med 2017-budsjettet vedtok Stortinget også at el-varebiler skal kunne avskrives med en forhøyet avskrivningssats.

Bestemmelsen trer i kraft når ESAs godkjenning foreligger.

Tror ESA vil lytte til Norges ønsker

Side3s motorekspert Magnus Blaker er ikke i tvil om at et «nei» fra ESA kommer til å sende sjokkbølger inn i det norske markedet.

- Norge må ha EU/ESAs godkjennelse for dagens forskjellsbehandling av elbiler, og EU har signalisert at de mener dagens ordning nærmer seg i overkant god. Hvis ESA setter ned foten, vil man i det minste måtte innføre merverdiavgift på elbiler, og det vil sende sjokkbølger inn i elbilmarkedet - både for nye og brukte biler, sier han.

- Og hvor sannsynlig er det at ESA setter ned foten nå?

- Med det begrensede utvalget av elbiler, og liten suksess i andre land, tror jeg ESA vil gi etter for Norges ønske. Hvis de likevel skulle sette ned foten, vil det ikke bli dyrere biler over natten - men trolig bli starten på en lang prosess i EFTA-domstolen.

Magnus Blaker tror likevel at vi nærmer oss slutten for dagens elbilfordeler.

- Avgiftsfritaket for elbiler er ikke ment å vare evig. Innen den prosessen er ferdig, kan det godt hende moms uansett skal innføres på elbiler fordi prisen forventes å falle dramatisk i rundt 2020.

Prisøkning som svir

Her er noen priseksempler som viser hvordan momsen vil slå ut etter dagens priser.

Den rimeligste, nye Teslaen på markedet koster i dag 647.900 kroner inkludert vinterhjul. Den dyreste koster 1.212.100 inkludert vinterhjul.

En økning i avgifter på 25 prosent utgjør store summer:

Model S 75D inkludert vinterhjul: 647.900
+ Merverdiavgift på 25%: 161.975
Sum inkl. mva:
809.875
Model X P100D inkludert vinterhjul: 1.212.100
+ Merverdiavgift på 25%: 303.025
Sum inkl. mva:
1.515.125

Også rimelige elbiler ser mot en ganske kraftig prisøkning utifra dagens prisnivå:

Nye Nissan Leaf 2018 (startpris)
283.900
+ Merverdiavgift på 25%: 70.975
Sum inkl. mva:
354.875
Volkswagen e-Golf (startpris)
310.900
+ Merverdiavgift på 25%: 77.725
Sum inkl. mva: 388.625

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.