Tiden der elbiler har fri tilgang til kollektivfeltet og ikke betaler bompenger er over.

Nasjonal transportplan

Tiden der elbiler har fri tilgang til kollektivfeltet og ikke betaler bompenger er over.

NTP: Nå kommer elbil-bakrusen

... samtidig som det skal bygges masse "eksperessveier" for sykkel.

Mandag la Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket frem sine grunndokumenter inn mot neste års Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP).

Les også: Her skal Norge bygge veier med høy fartsgrense

I planen kommer det frem at klima står helt i høysetet, og at utslipp fra transport skal halveres de neste 14 årene, samtidig som en forventer en til dels kraftig befolkningsvekst.

Elbilene får strammere vilkår

For å få til dette må det brukes enorme pengesummer på utbygging i byene - staten regner med at behovet for gang-, sykkel- og kollektivtiltak i byene er 280 milliarder kroner over ti år - og det er ikke lenger rom for å la elbilene bare kjøre på uten begrensninger.

Utover de vanlige løftene om å satse mer på kollektiv, gange og sykling, gjøres det nå klart at gratispassasjertiden for elbilene er over.

Les Nettavisen mener: Behold elbil-fordelene til alle velger miljøvennlig
Les også: - Bilister bør betale 30 kroner per mil i bompenger

  • Elbiler skal gå fra ingen, til lave avgifter
  • Elbiler skal gå fra ingen, til lav takst i bomringene rundt byene
  • Elbiler skal betale full takst på vanlige bompengeprosjekter og ferger
  • Tilgangen til kollektivfelt skal i større grad vurderes ut fra om de er til hinder for kollektivtransporten
  • Gratis parkering på kommunale plasser bør erstattes med «miljødifferensierte parkeringsavgifter basert på utslippsnivå».

Mer overraskende er det kanskje at en slår fast at alle nye biler, bybusser og lette varebiler i 2025 skal være «nullutslippsbiler». Det betyr i praksis elbil og hydrogen.

Les også: Nå kommer elbilene med ubegrenset rekkevidde

Samtidig gjør transportetatene det klart at "inntil nullutslippskjøretøyene tar over skal bensin- og dieselbilene som selges være ladbare hybrider og i størst mulig grad kunne bruke biodrivstoff".

Det betyr at fremtiden for oppladbare hybrider ser ut til å være lys.

Les også: Test: BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid

Satser på ekspressveier for sykler

I stedet ser det ut til at syklister vil få betydelige bedre vilkår fremover.

Det legges opp at det bygges en lang rekke sykkelekspressveier i byområdene i hele landet, inkludert to lange strekk i Oslo:

  • Oslo-regionen: E6 Bryn – Lillestrøm og rv 163 (Østre Aker vei) Akershus grense – Økern
  • Bergen: E39 Rådal – Bergen sentrum
  • Trondheim: E6 Tiller og Heimdal – Rotvoll
  • Nord-Jæren: E39 Stavanger – Sandnes
  • Nedre Glomma: Grålum-Kalnes
  • Buskerudbyen: E134 Gulskogen – Mjøndalen
  • Grenland: Rv36 Vabakken – Gråtenmoen
  • Kristiansand: E18 Vollevann – Oddemarka – Tordenskjoldsgate
  • Tromsø: E8 Solligården – Tromsgården – Tomasjord

Les også: - Klimautslippene fra transport må halveres innen 2030

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Promotion med annonselenker

De feteste sommerplaggene til under 500

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Redaktør: Lars Wærstad - Telefon: 02060

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/

Personvernpolicy

Informasjonskapsler (cookies)