Jon Winding-Sørensen er Norges mest erfarne biljournalist og mener SV ikke har noen troverdighet når de mener dieselsalget må strupes etter VW-skandalen.
Jon Winding-Sørensen er Norges mest erfarne biljournalist og mener SV ikke har noen troverdighet når de mener dieselsalget må strupes etter VW-skandalen. Foto: Øivind Skar Bilforlaget/Bil

Dieselskandalen

Norges fremste bilekspert gir SV skylden for dieselproblemene i Norge

- SV burde holde kjeft. Holmås: - Selektiv historiefortelling.

I lys av dieselutslipps-jukset som har blitt avslørt hos Volkswagen, gikk SVs Heikki Holmås fredag ut på banen og krevde at regjeringen måtte strupe salget av dieselbiler i Norge.

Les også: - De som i klimaets navn fremmet dieselbiler, var plutselig ansvarlige for at barn ikke fikk puste

- Volkswagen har jukset fordi dieselbilindustrien har et produkt som ikke leverer på dagens miljøkrav. Norge kan ikke ha personbiler som forurenser mer enn busser på veiene når vi vet at det gjør luften i en rekke norske byer helsefarlig og påfører folk sykdom og for tidlig død, sa Holmås til VG.

Les også: Tidligere Volkswagen-sjef etterforskes for bedrageri

- Bør holde kjeft

Dette har fått Norges mest erfarne biljournalist, Jon Winding-Sørensen i bladet Bil, til å tenne på alle pluggene.

I en kronikk publisert på BilNorge.no, som nå går sin gang i sosiale medier, langer han ut mot partiet som han mener løper fra ansvaret.

Kristin Halvorsen var finansminister da nye bilavgifter over natten nesten doblet andelen av dieselbiler som ble solgt i Norge.

«Selvfølgelig er jeg enig i at dieselbilene, selvtennerne i de små personbilene, skal vekk. Det har jeg alltid ment - også da Kristin Halvorsen formulerte bilavgiftene for 2007 slik at dieselbilene plutselig fikk en markedsandel som økte fra godt under 50 til nesten 80 %», skriver bileksperten og mener en kunne få en følelse av at SV-lederen "tok en skje diesel til frokost hver morgen".

Og det er ifølge Winding-Sørensen ikke det eneste feilsteget SV har gjort når det kommer til dieselbiler:

«Ikke var hun spesielt interessert i partikkelfilter heller. Ifølge Aftenposten sa hun nemlig nei til slike fordi hun mente det er tungvint å kontrollere hvem som faktisk ettermonterer, og fordi slike filtre ikke er effektive nok.

Skal jeg også minne om at i mars 2009 kunne den samme teknologiskeptikeren og partiformannen Kristin Halvorsen fortelle VG at «Sosialistisk Venstreparti vil forby salg av bensinbiler innen seks år». Det vil si i løpet av dette året, 2015.

Og nå – i det året vi bare skulle ha diesel (og nullutslipp) kjørende rundt – ber det samme SV plutselig regjeringen om å strupe salget av nye dieselbiler.

At det var?»

Han mener SV er en lite troverdig deltaker i "det lett hysteriske" hylekoret som kritiserer etter VW-rotet, og mener pariet burde holde kjeft.

Les hele kronikken her.

- Usakligheter

Heikki Holmås reagerer kraftig på uttalelsene fra Winding-Sørensen:

Heikki Holmås (SV).

- Bilavgifter er viktige virkemidler som kan presse bilprodusenter til å kutte både klimagassutslipp og farlig luftforurensing som skader folks helse. Debatten sporer dessverre av når erfarne journalister bruker tiden på usakligheter og ber meningsmotstandere holde kjeft, sier Holmås til Side3.

- I Winding-Sørensens selektive historiefortelling får man inntrykk av at omleggingen av engangsavgiften i 2007 ble presset gjennom egenhendig av SV fordi vi trodde diesel var sunt og spiste det til frokost.

- Den saklige sannheten er at å ta CO2-utslipp inn i beregningsgrunnlaget for engangsavgiften hadde bred politisk støtte både på Stortinget, og blant aktører som NAF og Bilimportørenes Landsforening. Målet var mer drivstoffgjerrige biler og kutte klimagassutslipp.

- Dieselbiler er mer drivstoffgjerrige enn bensinbiler, men har for høye utslipp av lokal luftforurensing. Da dieselbilsalget økte, tok den rødgrønne regjeringen derfor luftforurensing i beregningsgrunnlaget for engangsavgiften i 2011. Dette bidro til at dieselbilsalget gikk nedover, og det er dette virkemiddelet SV ønsker å forsterke.

- Direkte misvisende

Holmås vil heller ikke ha på seg at om SV fikk viljen sin, ville de fleste i dag kjørt rundt i dieselbiler.

- SV tok i 2009 til orde for at nye biler burde tilpasses fornybare og utslippsfrie drivstoff, som strøm, og ikke utelukkende være låst til å bruke utelukkende fossile drivstoff som bensin og diesel. Daværende SV-leder Kristin Halvorsen sa da at dette måtte skje i samarbeid med andre land. Framveksten av el-biler, flexifuelbiler og plug-in-hybrider viser at teknologien for drivstoff-fleksibilitet finnes. Man må gjerne diskutere hvor raskt nybilsalget skal tilpasse seg miljøkrav, men det er direkte misvisende når Winding-Sørensen fremstiller dette som at SV mente at alle i Norge skulle kjøre rundt i dieselbiler, avslutter Holmås.

Les også: - De som i klimaets navn fremmet dieselbiler, var plutselig ansvarlige for at barn ikke fikk puste

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.