BILLIGERE, BEDRE UTSTYRT OG GÅR LENGER: En topputstyrt Leaf blir billigere enn startprisen på en VW e-Golf, som har en oppgitt rekkevidde som er rundt 90 km kortere.
BILLIGERE, BEDRE UTSTYRT OG GÅR LENGER: En topputstyrt Leaf blir billigere enn startprisen på en VW e-Golf, som har en oppgitt rekkevidde som er rundt 90 km kortere. Foto: Nissan

Nissan Leaf 2018

Nissan avslører alle prisene på sin nye Leaf

Dette kommer til å bli en utfordring for konkurrentene.

Mens Opel har måttet skuffe sine potensielle kunder i Norge med enorme leveringstider, bestillingsstopp og kraftig økning i prisene, slapp Nissan torsdag morgen de komplette prisene på den nye generasjonen Leaf.

Prissjokk på Opel Ampera-e: Øker med 45.000 kroner

Og mens konkurrenter som VW Golf og BMW i3 tar i underkant av 300.000 kroner for sine mest solgte elbil - og Ampera-e har hoppet til 350.000 kroner - satser Nissan på å mer eller mindre holde på prisnivået fra utgående modell.

Fra 236.000 kroner pluss frakt

Grunnmodellen Leaf begynner på 236.000 kroner pluss frakt, og får naturligvis batteripakken på 40 kWh som det også har vært snakk om på lanseringsmodellen.

Ifølge Nissan går bilen 384 km etter en noe urealistiske NEDC-testen, og du kan kanskje håpe på opp mot 300 km under gode, normale forhold.

Rekkevidde og pris på elbil: Her får du den fulle oversikten

Slik ser det ut inne i nye Nissan Leaf.

Nissan regner derimot med at det fortsatt vil være toppmodellen Tekna som vil selge best. Prisen her blir 284.000 kroner pluss frakt.

Pakken inkluderer blant annet full-LED, et 7-høyttalers lydanlegg fra Bose med subwoofer, den nesten-selvkjørende funksjonen ProPilot, andre felger,  større infotainmentskjerm, ryggekamera, Apple Car Play og en del annet.

I tillegg er det noe tillegg i prisen for metallic lakk, skinnseter og automatisk parkering.

Utfordrer konkurrentene

I praksis betyr det at Nissan legger prisen på en topputstyrt Leaf noe lavere enn startprisen på en VW e-Golf, som har en oppgitt rekkevidde som er rundt 90 km kortere.

Nissan lover høyt og lavt at de kommer til å fortsette å ha korte leveringstider, og at de første bilene vil komme til Norge i februar 2018.

Det store spørsmålet potensielle kunder må spørre seg, er hva som skjer når Leaf vil leveres med en 60 kWh-batteri mot slutten av året.

Brukte elbiler selges til nesten full pris

Promotion med annonselenker

Her er de billigste strømavtalene

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.