POTENT: Nye Audi TT har blitt skarpere i kantene, og blitt en mer sportslig doning.
POTENT: Nye Audi TT har blitt skarpere i kantene, og blitt en mer sportslig doning.

Nesten som en Audi R8 - bare mye billigere

Audis lekebil har blitt en sportsbil.

MARBELLA (Nettavisen): Endelig er det duket for den 3. generasjonen av det som på mange måter har vært Audis «lekebil», nemlig den morsomme TT.

Vi har allerede skrevet en del om det nye interiøret på den siste generasjonen, som blant annet handler om et et veldig velfungerende kombinert instrumentpanel og infotainmentsystem.

Interiøret har også fått en ganske annen morsom endring: Fremfor å ha egne knapper i dashbordet som styrer aircondition i bilen, er knappene for både aircondition og varme i setene flyttet til de forskjellige luftdysene.


Rent praktisk har dette heller lite å si, men det ser urolig elegant ut, og er med å rendyrke Audis minimalistiske, men svært funksjonelle interiør.

Helt ny - men det skjules godt

Men tilbake til start: Nye Audi TT som nå kommer er 3. generasjon, og er en bil som er bygget opp helt fra bunnen av på nytt. Bilen er nå laget på VW-konsernets nye modulære plattform, noe som i kombinasjon med mer aktiv bruk av lavvektsmaterialer senker vekten på bilen med 50 kilo sammenlignet med forrige generasjon.


Når du ser på bilen kan en nesten la seg lure til å tro at dette er en facelift, for ved første øyekast er det ikke all verden av endringer som virkelig skriker ut. Bilen er praktisk talt like lang som før - men tar man frem målebåndet vil man kunne se at den er to centimeter kortere.

Derimot er bilens akselavstand forlenget med fire centimeter, noe som gjør at bilen får ganske markert mindre overheng i begge ender.

LIKHETSTREKK: Det er lett å se familielikheten mellom Beetle, TT og R8. Klemmer du sammen bilen litt, hopper du raskt et hakk opp i prisklasse.

Selv om bilen er kortere, og bakhjulene presset lenger bak, er det faktisk mer bagasjeplass enn før. 305 liter er nå det offisielle tallet, en økning på over 10 prosent fra forrige generasjon.

Audi TT er en såkalt 2+2-seter, men baksetene er kun egnet til oppbevaring av ting. Formelt sett er setene godkjent for personer opp til 140 centimeter - men ingen vil føle det komfortabelt her. Dette er for alle praktiske formål en toseter.

I forsetene er det derimot rikelig med plass, og en sitter nå også en anelse lavere enn tidligere.

Tøffere på utsiden

På utsiden er bilen fortsatt litt TT-rund, men den har fått markante linjer som gir bilen et mye mer skarpt trekk. Spesielt forfra ser bilen mye tøffere ut enn tidligere, og i et litt uoppmerksomt øyeblikk er det lett å tenke at det er en R8 som er på vei mot deg.

Tidligere var det lettere å trekke sammenligningen til VW Beetle.


En mer sportslig bil

Det nye eksteriøret gjenspeiles også av bilens kjøreegenskaper. Audi TT har alltid vært en leken og morsom bil å kjøre, men med lenger akselavstand, lavere vekt, lavere sittestilling og nye motorer har den hevet seg ganske betydelig.

For alle praktiske formål leveres bilen i tre forskjellige utgaver:

- En 2-liters dieselutgave på 184 hestekrefter som vi spår at ingen i Norge vil være interessert i,

- en 2-liters turbobensinmotor på 230 hestekrefter med et prispåslag på under 9.000 kroner (den samme motoren som sitter i Golf GTI),

- samt en TTS-utgave med den samme bensinmotoren, men med 310 hestekrefter (den samme motoren som sitter i Golf R).


Førstnevnte styrte vi unna på den internasjonale lanseringen fordi ingen som har lyst på en TT, og som er ved sine fulle fem, går for en dieselmotor på en bil som dette - i alle fall når prisforskjellen er så marginal og effektforskjellen så stor.


Utrolig driftig sportsmodell

TTS-modellen er den foreløpige verstingutgaveen, og er på mange måter en ganske kompromissløs sportsbil. Vi fikk prøve oss noen runder på Ascari-banen nord for Marbella, og her får bilen virkelig vist seg hva den er god for. Den er smidig, lettkjørt, lynrask, stabil - og med quattro-systemet som er standard på TTS-modellen, er det din egen kjørestil som avgjør om bilen følger nøyaktig den linjen du velger, eller en anelse overstyrt.


På vanlig landevei tror vi derimot at den fort kan bli en anelse slitsom på norske veier, i likhet med sin ikke helt ulike nevø Golf R. Bilens stivhet, som gjør den så engasjerende på bane, blir bilens hemsko når underlaget blir mer varierende - og vi kunne ikke kjenne noen vesentlige forskjeller på understellet på de to TTS-variantene (automat og manuell) da vi satt bilen i komfortmodus.


Ja, giringen ble mer behagelig, og styringen merkbart lettere, men dempingen ble hardere enn vi setter pris på over tid.

Vi la også igjen merke til at en toliters bensinmotor på 310 hestekrefter, ikke nødvendigvis har verdens mest tilgjengelige krefter. Det er for alle praktiske formål den samme motoren som sitter i 230 hesters-utgaven, men heftigere turbotrykk gir mer pulver. Utfordringen er at kreftene sitter veldig høyt oppe i registeret. Det skjer forholdsmessig lite før du passerer 3500 RPM, og effekttoppen har du ikke før du må skifte gir.

Det smerter oss å si det, men dette er en motor som er klart best med automatisk girkasse. De lynraske girskiftene gjør at du kan ha det mer gøy, mer av tiden - selv om vi egentlig foretrekker sportsbiler med manuell giring.

Spenstige lys

Audi er kanskje den aktøren på markedet som jobber mest med lysteknologi - og som også har biler som gjenspeiler at lys er en viktig del av designet på bilen.

Matrix LED-lys tilpasser seg til enhver tid hva som er i synsfeltet. Du kan kjøre med fullt lys til enhver tid, og det maskerer bort både motgående og forankjørende biler - samtidig som du får masse lys der du trenger.

På den fyldige ekstrautstyrslisten på nye TT finner vi de nye Matrix LED-lysene, som i praksis betyr at du aldri trenger å blende i mørket. Lysene tilpasser seg (med en liten forsinkelse) alt av biler på veien, og «maskerer» ut de som ikke vil synes noe særlig godt om at kjører med langlysene på.

Dette betyr at du får det beste fra to verdener - både godt lys der det er behov, og at du ikke blender de andre på veien.

Teknologien har vi tidligere sett på enkelte dyrere premiumbiler, men det er nå tilgjengelig på en relativt sett billig bil.


En mye bedre allrounder

Det som etter alle solemerker kommer til å bli den bilen som folk flest vil kjøpe her i Norge, utgaven med 230 hestekrefter, fremstår som en betydelig bedre hverdagsbil enn TTS-utgaven.

Motoren er som sagt den samme, og 230 hestekrefter fremstår som et veldig riktig for en såpass liten bil. Dreiemomentet er for alle praktiske formål det samme, og kreftene i denne modellen fremstår mer tilgjengelig til kjøring på vei.


Du kan rett og slett utnytte mer av kreftene, og få følelsen av lekekjøring, uten at det går så hemningsløst fort at du vet at lappen ryker om politiet står rundt neste sving.

Bilen fremstår også vesentlig mer behagelig over dårlig vei enn TTS, og har et adaptivt understell der vi faktisk legger merke til komfort og sport. Det gjør bilen mer tosidig.


Fordi bilen har fått lenger akselavstand og lavere vekt, og samtidig har massevis av krefter, fremstår den som utrolig smidig og leken. På svingete landeveier er den en drøm å kjøre.

Det samme gjelder forøvrig også TTS-modellen, men du må jobbe litt mer som sjåfør for å få det aller beste ut av bilen.

Promotion med annonselenker

Slik unngår Dag Otto ryggplager og stiv nakke

Promotion med annonselenker

Det beste innen trådløs lyd

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.