Audi RS5 er sportsbil for deg som ikke vil gi helt slipp på brukervennligheten i hverdagen. Her får du god komfort, bra bagasjeplass, fire seter, firehjulsdrift – og ikke minst: 450 hk!
Audi RS5 er sportsbil for deg som ikke vil gi helt slipp på brukervennligheten i hverdagen. Her får du god komfort, bra bagasjeplass, fire seter, firehjulsdrift – og ikke minst: 450 hk! Foto: Broom

2018 Audi RS5

Nå er 2018 Audi RS5 blitt 600.000 kroner billigere

Prøvekjørt: Lekkert og rått fra Audi.

Da Audi lanserte coupeen A5 i 2008, var det mange som jublet. Ikke minst for designet.

Fortsatt er dette en av de mest tidløse og lekre coupeene på markedet.

I år kom generasjon to. Og som vi har blitt vant med fra Audi, var designendringene små. Akkurat på denne, var det jo heller ikke all verdens behov for å gjøre drastiske forandringer.

Nå har vi også fått teste den nye topputgaven av A5 – nemlig RS5. Den ser ekstremt sint ut – men motoren har blitt mindre, og går fra V8 til V6. Kan dette bli bra, da?

Den virkelig gode nyheten med nye RS5, er at startprisen er redusert med 600.000 kroner, sammenlignet med hva den forrige kostet.

Les alt om Audi i vår store bruktbilguide


DIGITALT: De digitale instrumentene er både informative og lekre å se på.

DIGITALT: De digitale instrumentene er både informative og lekre å se på.

Hva er nytt?

RS5 er altså topputgaven. Men der den forrige hadde en 4,2-liters V8-er, er det nå V6, 3-liter og turbo som gjelder. Effekten er faktisk utforandret: 450 hk.

Men dreiemomentet har fått et skikkelig løft – og har økt fra 430 til 600 Nm. Det merkes. Frasparket fra bunn er rått!

0-100 km/t tar nå kun 3,9 sekunder, og det er nok til å parkere forgjengeren grundig (4,6 sek). 0,7 sekunder er faktisk en liten evighet i denne sammenheng ...

Hva er styrker og svakheter her?

Design taler alltid for A5/RS5. Men særlig RS-utgaven har utstråling! Den skiller seg også mer fra forrige modell, enn en vanlig A5.

Skjermene er breddet, den har fått en heftig, ny frontfanger med matt sølvdekor, lyktene har små riller på sidene (ligner på luftinntak, men det er det ikke), grillen er lavere og mer aggressiv enn før – og den har fått en mer markert og lekker skulderlinje som strekker seg fra frontlyktene og helt bak til hekken.


LEKKER: Skulle vi kjøpt en Audi RS5, hadde vi helt klart gått for den knallrøde lakken som testbilen har.

LEKKER: Skulle vi kjøpt en Audi RS5, hadde vi helt klart gått for den knallrøde lakken som testbilen har.

Den er ikke like underholdende som BMW M4. Quattro firehjulsdriften, som naturligvis gjør den praktisk på vinterstid, tar bort litt av "villskapen".

Og akkurat på en slik bil savner vi av og til turtallsjaget fra forrige generasjon. Den hentet ut toppeffekten på drøyt 8.000 o/min – her blir det servert allerede ved 6.700 ...

Trim bilen din selv – på noen minutter

Hva koster den?

Ja, dette er altså dagens gladnyhet. Mens den forrige var priset til 1,6 millioner kroner, blir dagens utgave din før drøyt millionen.

Testbilen, som har bra med utstyr (men som mangler nøkkelfri adgang!), kommer på 1,2 millioner kroner.

TERNINGKAST 6: Førermiljøet er det som har fått den største utbedringen siden forrige generasjon. Og dette står til terningkast 6!

MEN: Baksetene er knappe. Ikke minst er takhøyden en utfordring for voksne.

Les mer om Audis spennende historie her

Hvem er konkurrentene?

Audi har både BMW M4 og Mercedes C 63 AMG i sikte med denne bilen. RS5 er den eneste av trioen som har firehjulsdrift.

Selv om den blir litt "tammere" med 4x4, er det bakhjulene som får mestparten av kreftene. Og sammenlignet med forrige generasjon RS5 er den nye mer villig til å slenge med hekken, og bedre balansert.

Brukt RS5: Under halv pris

Vil naboen bli imponert?

JA! Denne bilen imponerer selv ihuga fans av andre merker. Den er kort og godt lekker. Lydbildet er kanskje "tynt", sammenlignet med en skikkelig V8-er, men du får da lydporno her også.

Denne Audien er ENDA råere ...

Broom mener:

RS5 er blitt betydelig bedre siden sist. Til tross for at den dessverre ikke har V8-er lenger. Kjøreegenskapene er hvassere, ytelsene er overlegne, designet sitter som et skudd – og prisen er langt lavere. Da er det ikke så mye mer å be om...

Vi kan jo ta med at forbruk og utslipp er redusert med henholdsvis 19 og 22 prosent (oppgitt snittforbruk: 0,87 l/mil / CO2-utslipp: 197 g/km). Men ikke forvent å få noen blomsterkvast av MDG av den grunn ...

Sammenlignet med konkurrentene mangler den noe på X-faktor, eller råskap, om du vil.

Audi A5 Sportback: Duger den som familiebil?


STØRRE BAGASJEROM: Bagasjerommet er blitt litt større siden sist, og svelger unna 465 liter.

STØRRE BAGASJEROM: Bagasjerommet er blitt litt større siden sist, og svelger unna 465 liter.

Hva mener eierne?

Eierne gir Audi A5 en snittkarakter på 8,3/10 i Brooms bilguide – les mer her

Visste du at:

– Audi RS bruker sammen plattform (MLB) som den store SUVen Q7

– Det er FIRE koppholdere for de to som presser seg inn i baksetet ...

– Du kan få RS5 med karbontak. Det koster 46.500 kroner!

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

The Grand Tour er tilbake - sjekk den ville traileren!

Den ene koster 1/3 av den andre – det har en god grunn

19-åring målt til 201 km/t – med politiet på slep

Denne kan gi dem et skikkelig gjennombrudd i Norge

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.