GOD REKKEVIDDE: Tesla Model S gir fortsatt mye effekt, dertil ytelser og god rekkevidde - selv med rimeligste modell.
GOD REKKEVIDDE: Tesla Model S gir fortsatt mye effekt, dertil ytelser og god rekkevidde - selv med rimeligste modell. Foto: Benny Christensen Broom

Tesla Model S 75

Model S 75 er den billigste Teslaen du kan kjøpe

Fortsatt kjører den fra det meste.

Få biler har skapt mer furore i Norge enn det elbilen Tesla Model S gjorde da den entret landet for fire år siden.

At folk i små rare elbiler med høyst begrenset rekkevidde og uten varmeapparat fortjente avgiftsfritak, gratis bom, parkering, lading og tilgang til kollektivfeltet var én ting.

Men da dette luksusflaket av en amerikansk bil fikk de samme godene. Ja, så satte det sinnene i kok hos mange. Diskusjonene gikk høyt.

Nå triller snart 13.000 slike biler lydløst rundt på norske veier. Tesla Model S har blitt et dagligdags syn i mange deler av vårt langstrakte land. Den satte en helt ny standard i elbil-klassen og flere og flere innser at elbilene, dyre eller billige, trolig har kommet for å bli.

Les også: Tesla har enda større planer - sjekk denne

Det samme som to Toyota Prius, eller en halv Porsche Panamera

Den billigste Tesla Model S heter 75 – kort og godt, og koster nå 597.100 kroner.

BILLIGSTE MODELL: Model S 75. Kort og greit. Det betyr i praksis 320 hk og 480 km (teoretisk) rekkevidde.

For å sette det litt i perspektiv: Det er omtrent det samme som to Toyota Prius eller en Volvo S90 D4, en Mercedes 220 CDI med litt utstyr, eller som en litt godt utstyrt VW Passat Alltrack – eller halvparten av hva en Porsche Panamera hybrid koster.

For den prisen får du 2.108 klio og tett på fem meter med Tesla, og en teoretisk rekkevidde på 480 kilometer i følge NEDC-normen. Mens bilens egen kjørecomputer oppgir mer realistiske 380 kilometer når den er full-ladet.

Du får også fem fullverdige sitteplasser og to bagasjerom på til sammen 895 liter i følge Tesla selv.

Les også: Derfor er Teslas SUV, Model X, ulik alle andre

Rask

Du får også 320 elektriske hestekrefter og et dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra første omdreining. Det sender bilen fra 0-100 km/t på kjappe 5,8 sekunder og som byr på en toppfart så vidt over 200 km/t.

Selvfølgelig er den innvendig utstyrt med den store skjermen som på mange måter er Teslas varemerke.

Men til denne prisen må du nøye deg med bakhjulsdrift, interiør i stoff (pluss 27.300,- for skinn) og får ei heller med vinterpakke (Pluss 8.700,-), som inkluderer varme i rattet og baksetene.


BILLIGSTE, MEN IKKE BILLIG ... Du kan bli eier av splitter ny Tesla Model S til under 600.000 - så vidt det er ...

BILLIGSTE, MEN IKKE BILLIG ... Du kan bli eier av splitter ny Tesla Model S til under 600.000 - så vidt det er ...

Tesla: Om to år kan du sove bak rattet

Fra 400.000 kroner brukt

Hvordan det hele fungerer i praksis skal vi finne ut denne uken, da vi har nettopp en Tesla Model S 75 på test, dog med litt utstyr innabords.

Om du fortsatt synes det er mye penger for bil som hverken broomer eller har eksosrør, så kan du få brukte Model S ned mot 400.000 kroner nå.

Enten en P85 som har gått over 100.000 km eller en Model S 60, med lite batteri og dertil kortere rekkevidde som har gått rundt 50.000 kilometer.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Villa D'Este: Den mest fasjonable utstillingen av dem alle

Bruktbil 2008 BMW X6 5.0i: Her har prisen virkelig stupt

Volvo 240: Koster mer etter 24 år enn den gjorde som ny

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.