MERCEDES EQ: Mercedes' elbiler samles i merket EQ. Først ut er den elektriske SUV-en EQC, på størrelse med GLC. Her blir konseptmodellen vist fram på bilmessen i Geneve i 2017.
MERCEDES EQ: Mercedes' elbiler samles i merket EQ. Først ut er den elektriske SUV-en EQC, på størrelse med GLC. Her blir konseptmodellen vist fram på bilmessen i Geneve i 2017. Foto: Norbert Aepli CC BY 4.0

Mercedes elbil

Mercedes EQ: Pris, rekkevidde og dato i Norge for Mercedes' elbil

Mercedes' elbiler samles i det nye merket EQ. Flere biler er under utvikling, først ut er SUV-en EQC. Her er hva vi vet om pris, rekkevidde (NEDC), lading, lanseringsdato i Norge, hengerfeste og plass i bagasjerom for Mercedes' elbil.

Mercedes har kuttet ut produksjonen av sin eneste elbil på veien, B-klasse Mercedes B250e.

Fra 2019 ruller produsenten ut den neste generasjonen av elbiler under merkenavnet Mercedes EQ. Mercedes har så langt avduket småbilen EQA, men mest spennende for nordmenn er SUV-en EQC.

Dette er Mercedes' elbil på størrelse med bestselgeren GLC, og nordmenn har betalt millioner av kroner for å reservere et eksemplar.

- Interessen er skyhøy. Ved utgangen av mars 2018 hadde 1800 personer reservert bilen og betalt depositumet på 20.019 kroner, bekrefter PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes Norge til Side3.

Det vil si at Mercedes hentet inn over 36 millioner kroner i reserversjonspenger på litt over et halvt år.

Mercedes EQ i tall

Tabellen nedenfor gir en kort oversikt over detaljene rundt Mercedes' elbil. Les mer om EQC nedenfor.

Detaljer
Mercedes EQ (EQC)
Lanseringsdato i Norge
2019
Pris
Fra 650.000 - 750.000 kr (vår antagelse)
Rekkevidde
500 km (NEDC)
Drift
Firehjulsdrift
Motoreffekt
300 kW (408 hestekrefter)
0-100 km/t
Under 5 sekunder
Dreiemoment
700 Nm
Bagasjeplass
Ukjent
Hengerfeste
Svært sannsynlig

FIREHJULSTREKK: Mercedes EQC har drift på alle fire hjulene. Her er den på vintertest i Nord-Sverige. Bilen kommer til Norge etter planen i 2019.

FIREHJULSTREKK: Mercedes EQC har drift på alle fire hjulene. Her er den på vintertest i Nord-Sverige. Bilen kommer til Norge etter planen i 2019.


PÅ STØRRELSE MED GLC: Mercedes' første elbil er på størrelse med bestselgeren GLC. På et drøyt halvt år hadde 1800 nordmenn betalt depositumet på 20.019 kroner for elbilen.

PÅ STØRRELSE MED GLC: Mercedes' første elbil er på størrelse med bestselgeren GLC. På et drøyt halvt år hadde 1800 nordmenn betalt depositumet på 20.019 kroner for elbilen.

Pris på Mercedes EQC

Mercedes har ikke annonsert prisen på EQC, og har ikke planer om å gjøre det før det åpnes for endelig bestilling av produksjonsmodellen av bilen.

Produsenten opplyser imidlertid under «vilkår og betingelser» på reservasjonssiden for elbilen at de er trygge på at prisen «blir konkurransedyktig i sitt segment».

Jaguar har satt fra-prisen på sin elbil I-Pace til 600.000 kroner. Audi har signalisert at prisen på Audi e-Tron Quattro vil starte på 80.000 euro inkludert tysk merverdiavgift i Tyskland. Det tilsvarer rundt 650.000 kroner i Norge. De fleste nordmenn som bestiller I-Pace, har imidlertid valg utstyrsmodellen HSE til 746.900 kr.

Vi kan dermed anta at en velutstyrt Mercedes EQC vil ligge på rundt 750.000 kroner, men at det nok vil være mulig å skaffe seg bilen til en billigere penge.


MERCEDES' ELBIL: Med denne bilen, konseptmodellen av Mercedes' elbil EQC, sparket produsenten i gang sin nye elbilsatsing. Her ser vi styreleder og elbilsjef Dr. Dieter Zetsche sammen med elbilen.

MERCEDES' ELBIL: Med denne bilen, konseptmodellen av Mercedes' elbil EQC, sparket produsenten i gang sin nye elbilsatsing. Her ser vi styreleder og elbilsjef Dr. Dieter Zetsche sammen med elbilen.

Rekkevidde på Mercedes EQC

Vi kjenner ikke til batteristørrelsen på EQC, men Mercedes hevder at rekkevidden vil være 500 km etter NEDC-syklusen.

Det bør i praksis bety rundt 350 km sommerstid i Norge.

Planlagt ladekapasiteten er ikke annonsert, men EQ-merket skal også inkludere lading via hurtigladestasjoner, veggboks hjemme og ikke minst induksjonslading.

Det vil si at du kan ha en plate på gulvet i garasjen som du kjører over. Når bilen er parkert her, starter ladingen trådløst.


INDUKSJONSLADING: Ved hjelp av en plate som dette, trenger sjåføren bare å kjøre over platen med elbilen så starter ladingen.

INDUKSJONSLADING: Ved hjelp av en plate som dette, trenger sjåføren bare å kjøre over platen med elbilen så starter ladingen.

Dato i Norge for Mercedes EQC

Mercedes' første elbil skal lanseres i 2019. Nærmere tidspunkt er foreløpig ikke annonsert. Det er mulig å reservere plass i køen for 20.019 kroner, og PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes Norge forteller har gode nyheter til personene som allerede står på listen.

Han forteller til til Side3 at Norge er et prioritert land for Daimlers elbilsatsing, og han regner det for sannsynlig at alle som har reservert bilen i dag vil få den i 2019.

Ytelser og teknologi i EQC

Mercedes lover god kjøredynamikk gjennom to elmotorer som gir permanent firehjulsdrift.

Elmotorene skal gi «en samlet systemeffekt som kan økes til opptil 300 kW (408 hk) ved hjelp av skalerbare batterikomponenter», opplyser Mercedes. Dreiemomentet er på 700 Nm.

0-100 km/t skal gjennomføres på under 5 sekunder.

Instrumentpanelet med widescreen-displayet har en asymmetrisk design spesielt tilpasset føreren. Bortsett fra setejusteringen, finnes det ingen klassiske brytere og knapper.

Midtkonsollen er også uten mekaniske betjeningselementer og er utstyrt med berøringsfølsomme elementer. På samme måte som med touch control-elementene i rattet betjener føreren også klimaautomatikken og infotainmentsystemet med én finger.


DUKET FOR ENDRINGER: Slik ser visjonene for Mercedes EQ ut. Produksjonsmodellen kommer nok til å se ganske annerledes ut.

DUKET FOR ENDRINGER: Slik ser visjonene for Mercedes EQ ut. Produksjonsmodellen kommer nok til å se ganske annerledes ut.

Svært sannsynlig med hengerfeste

Mercedes har foreløpig ikke annonsert detaljer rundt bagasjeplass eller hvorvidt EQC får tilhengerfeste, men spionbildene av EQC tyder helt klart på at bilen får hengerfeste. På bildene med snø er det ei luke på støtfangeren, og på bildene med barmark er det til og med et digert hull på samme sted. Her er det fint plass til et utsvingbart hengerfeste.

Shopping med annonselenker

Green Week: Toppsalgene denne uken

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.