ELSKER NORGE: «Top Gear»-programlederne Chris Harris (til venstre) og Matt LeBlanc (t. h.) stortrivdes under oppholdet i Norge. Her sammen med en norsk viking.

Intervju

Matt LeBlanc: - Dette var det som egentlig skjedde da «Top Gear» var på innspilling i Norge

- Det var en misforståelse, sier Matt LeBlanc.

Det er en av historiens mest populære TV-serier og 27. februar er de tilbake på norske TV-skjermer. Vi snakker selvfølgelig om den britiske bil og underholdningsserien «Top Gear».

I den 25. sesongen tar programlederne Matt LeBlanc (50), Chris Harris (43) og Rory Reid (38) TV-seerne med til noen av verdens vakreste steder med noen av verdens raskeste og fineste biler. Det har vært elleville stunts, utfordrende oppdrag og enda flere runder rundt «Top Gear»-banen i Dunfold utenfor London.

Skal vi tro programleder og tidligere «Friends»-stjerne, LeBlanc, blir den 25. sesongen den mest ekstravagante hittil i seriens historie.

- Vi har prøvd å utvide horisonten, treffe flere alderspenn og ha med mer humor, i hvert fall sammenlignet med de tidligere sesongene jeg har vært med i. I denne sesongen har vi også flere innslag og utfordringer som jeg føler viser mer av det kameratskapet som finnes mellom programlederne. Det er ikke bare innslag om hestekrefter, sier amerikaneren på telefon fra England.

- Blant annet har vi et innslag fra nord i Frankrike der vi utforsker historien til Citroën C2. Den bilen har minimalt med hestekrefter, men det er bare noe med stemningen og historien rundt bilen filmet på landsbygden i Frankrike som gir en god tone i innslaget. Det er mye latter, lover den bilglade 50-åringen.

Tilbake for tredje gang

Dette blir tredje sesong som programleder i «Top Gear» for LeBlanc. I 2016 var det knyttet stor spenning til relanseringen av bilprogrammet. Ute var den elskede trioen Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May etter 13 år ved roret. Da Clarkson fikk fyken etter en rekke uheldige episoder, valgte Hammond og May å følge etter.

Spekulasjonene rundt hvem som ville få det store ansvaret med å ta over for trioen, herjet i tiden etter. Til slutt var det den bilgale radioverten Chris Evans som fikk hovedansvaret. Med seg på laget fikk han nevnte LeBlanc, samt hele fem andre programledere, deriblant Chris Harris og Rory Reid.

Da sesong 23 ble lansert i mai 2016, var det ikke mange som klappet begeistret. Spesielt den nye sjefen, Chris Evans, fikk hard medfart av fansen og kritikerne. Etter kun én sesong fikk Evans fyken. Hva som ville skje videre var det få som visste, før det ble annonsert at LeBlanc ville fortsette å lede programmet - nå sammen med Chris Harris og Rory Reid som hovedprogramledere.

Både Harris og Reid har lang fartstid som biljournalister. Begge ble de trukket frem som noen av de få lysglimtene fra sesong 23.

Sesong 24 ble tatt bedre imot av fans og kritikere. Flere påpekte at den stive og konstruerte kjemien mellom LeBlanc og Evans var borte. Med LeBlanc, Harris og Reid var noe av den gode, gamle stemningen Clarkson, Hammond og May innførte tilbake på skjermen.

Til Side3 sier Reid at relasjoner dem imellom har blitt bedre.

- Jo mer tid du tilbringer med noen, jo bedre lærer du dem og deres personlighet å kjenne. Man blir mer komfortabel med hverandre og jobber bedre sammen som en enhet foran kamera. Båndene oss imellom har også blitt bedre. Jeg tror jeg snakker for hele teamet, når jeg sier at vi alle har blitt bedre sammen og at vi har det morsommere både foran og bak kamera enn hva vi hadde for noen år tilbake. Forhåpentligvis vil noe av den gode stemningen komme frem på TV-skjermen også.


ØYEGODT: Rory Reid, Matt Lelanc og Chris Harris er tilbake for tredje året på rad i

ØYEGODT: Rory Reid, Matt Lelanc og Chris Harris er tilbake for tredje året på rad i "Top Gear". Her et bilde fra sesong 25.

LeBlanc er enig.

- Vi har kommet mye nærmere hverandre og har lært hverandre å kjenne. Det er klart når man tilbringer mye tid sammen på reise, så prater man om alt mulig – venner, familie, interesser. Vi vet hva som skal til for å egge hverandre og det er mye humor på bekostning av hverandre. Men det er jo litt av «pakka» Vi har rett og slett blitt gode venner, sier den tidligere «Friends»-stjernen.

- Den første sesongen av «rebooten» fikk ganske hard medfart av kritikerne, mens forrige sesong fikk bedre tilbakemeldinger. Hvordan har er responsen vært fra fansen?

- Helt fantastisk. Når jeg møter folk på gata eller butikken, forteller de meg hvor mye de elsket forrige sesong. Det forsterker følelsen av at vi er på rett spor og at vi gir seerne noe unikt. Det motivere oss for å gjøre hver sesong bedre, mer spektakulær og mer underholdene enn den forrige, sier Reid.

Yngstemann er overbevist om at årets sesong vil bli den mest utrolige i seriens historie.

- «Sesong tre», om du vil, kommer til å bli helt fantastisk. Vi har noen av verdens dyreste, raskeste og mest spektakulære biler med. McClaren 720S dukker opp, en McClaren 12C... det er for mange å nevne alle! Men vi har ikke bare superbiler med. Man vil også få anmeldelser av normale biler, som for eksempel Kia og Hyundai. Det blir fantastisk bra, sier Reid entusiastisk over telefonen.


BILPARK: Gutta krutt lover at sesong 25. blir helt vill. Her et utdrag av noen biler de vil kjøre i den nye sesongen.

BILPARK: Gutta krutt lover at sesong 25. blir helt vill. Her et utdrag av noen biler de vil kjøre i den nye sesongen.

Trøbbel i Norge

Et av de store høydepunktene for norske fans i årets sesong, er Chris Harris og Matt LeBlancs tur til Norge. I en Porsche Panamera Sports Turismo og en Ferrai GTC4Lusso, kjører de to programlederne ved kjente landemerker som Trollstigen og Atlanterhavsveien i Møre og Romdsal. Planen var egentlig å gjøre opptak i Norge til sesong 24, men logistikkproblemer gjorde at innspillingen ble skrinlagt. Ryktet i Medie-Norge var derimot at kanselleringen av opptaket skyldtes politiet som nektet å innvilge Top Gear-teamet tillatelse til å kjøre i høy hastighet på norske veier. Det ryktet avkreftet LeBlanc da Side3 traff ham utenfor London i fjor.

Ironisk nok oppsto det problemer da Top Gear-temaet endelig tok turen til Norge. For under innspillingen av et innslag i Atlanterhavstunnelen, ble det gjort målinger av politiet på over 200 kilometer i timen. Dette var hastigheter TV-teamet ikke hadde fått tillatelse til av norske myndigheter. Da Side3 spør om hendelsen, forteller LeBlanc at det hele bare var en misforståelse.

- Bare for å få det klart, jeg var ikke i Norge da det hele skjedde. Alt jeg vet er at politiet ble involvert, men at de senere har henlagt saken. Jeg er usikker på om det var noen fra vårt team som var ansvarlige for de hastighetene politiet målte. Som nevnt, jeg var ikke der da det skjedde, forklarer 50-åringen.

En av Top Gears produsenter kobler seg inn på samtalen.

- For å gjøre det helt klart: Det hele var en misforståelse. Det lokale politiet konkluderte med det samme etter etterforskning. De har henlagt saken. Målingene som ble gjort i Atlanterhavstunnelen, skjedde før Chris og Matt ankom Norge. Men ettersom Top Gear var til stede i området og filmet akkurat der, gikk alle utifra at det var oss som måtte være ansvarlig. Det var det altså ikke. Men det hele er ryddet opp i og vi er veldig glade for å endelig få filme et innslag i Norge, sier han.

- Så Matt LeBlanc er ikke etterlyst for råkjøring i Norge?

- Det håper jeg inderlig ikke, sier skuespilleren, før han bryter ut i latter.


I KLAMMERI MED LOVEN: Det ble trøbbel med onkel politi da Matt LeBlanc og Chris Harris var i Norge på innspilling. En bil man antok var fra Top Gear-teamet ble målt i en hastighet på over 200 kilometer i timen. Politiet henla senere saken.

I KLAMMERI MED LOVEN: Det ble trøbbel med onkel politi da Matt LeBlanc og Chris Harris var i Norge på innspilling. En bil man antok var fra Top Gear-teamet ble målt i en hastighet på over 200 kilometer i timen. Politiet henla senere saken.

Elsker Norge

Misforståelsen til tross, både Harris og LeBlanc stortrivdes under opptakene i Norge.

- Vi hadde det helt fantastisk. Vi kjørte opp Trollstigen, over den nevnte Atlanterhavsveien... Jeg har aldri vært i Norge tidligere, men så utrolig vakkert det er der. Veiene og naturen må være noe av det peneste jeg har sett. Så det var en perfekt miks med Top Gear og noen luksusbiler, mener LeBlanc.

- Jeg tror vi laget noen av de peneste innslagene fra Norge. Naturen og veiene deres er jo helt utrolige. Jeg tror ikke verden vet hvor vakker natur det er i Norge. Uansett hvor vi dro, ble vi alle helt stumme av beundring - og det er et fantastisk utgangspunkt for å filme innslag for Top Gear, sier Harris.

- Tidligere har jeg vært noen runder i området rundt Geilo og kjørt på islagte innsjøer. Det er noe av det morsomste du kan gjøre i en bil, så jeg er veldig glad i Norge. Jeg takker dere for alle de islagte innsjøene deres, legger briten lattermildt til.

Årets sesong er delt opp i to deler. Siste del av sesongen vil bli sendt senere i år og det er her vi får se programlederne prøve seg oppover en glatt Trollstigen.

- Det var overraskende skummelt, mimrer LeBlanc.

- Veiene var utrolig glatte på grunn av regnet, også er de så smale.

Foruten Norge, utforsker trioen bilkultur i Japan, jakter Big Foot i den amerikanske villmarken og tester hvordan det er å kjøre oppgraderte traktorer. The Stig er selvfølgelig med, mens studioinnslag i årets sesong er kortet ned til fordel for flere innslag filmet over hele verden. Men det er ikke bare superbiler og luksus i førersetet. Trioen leverer også tester av biler for den vanlige kvinne og mann i gata, om dog testene er gjennomført i Top Gear-stil med høy hastighet og uvanlig terreng.


BIG IN JAPAN: Programleder-trioen dro på studietur til Japan. Resultatet ble en undersøkelse i japansk bilkultur. Her er det Chris Harris sammen med en japansk sumobryter i en utfordring fra produsentene.

BIG IN JAPAN: Programleder-trioen dro på studietur til Japan. Resultatet ble en undersøkelse i japansk bilkultur. Her er det Chris Harris sammen med en japansk sumobryter i en utfordring fra produsentene.

Men selv anmeldelser av store og kjente luksumerker, betyr ikke alltid terningkast seks. Spesielt Chris Harris er kjent for å ikke legge noe imellom dersom han ikke liker en bil. Den tidligere racerbil-sjåføren og biljournalisten fikk blant annet ikke lov til å låne og teste biler av Ferrari og Lamborghini lenger. Årsaken var at han ga de italienske bilprodusentene det glatte lag ved flere anledninger.

Briten forteller at han også denne gangen har fått noen bilprodusenter på nakken.

- Skal vi se. Etter jeg har vært ganske høylytt om Land Rovers modell Discovery 5, er ikke de så veldig glade i meg.

- Hva tenker du om den?

- Jeg likte godt den forrige versjonen, Discovery 4. Den var en røff og moderne versjon av en klassisk Land Rover. Discovery 5 ser derimot ut som en billig, klumpete kopi av forgjengeren tegnet av en femåring uten fantasi. Forholdet mitt med Lamborghini har vært dårlig lenge, men de lot meg nylig teste en av deres modeller. Det var gøy. Audi synes jeg er helt ok, men hopper ikke i taket når jeg ringer, sier Harris og ler, før han legger til litt mer alvorlig.

-Men vet du hva? Jeg er ikke i denne bransjen for å bli bestevenn med bilprodusenter. Og i dagens verden med så mange sosiale medie-personligheter og influencers, er det mindre og mindre kritiske anmeldelser og ærlige meninger. Jeg er her for å gi min ærlige oppfatning av en bil. Om den er dårlig, så sier jeg det. Er den bra, blir den hyllet, forklarer Harris entusiastisk.

Fortsatt populært

Selv om serien mistet sin trofaste programleder-trio for noen år siden og den nye har fått blandet mottagelse, er Top Gear fortsatt et av verdens mest populære TV-programmer. Ifølge BBCs egne tall har serien rundt 350 millioner seere verden over. De har også flere millioner følgere på sosiale medier og det er laget syv lokale varianter av programmet, blant annet i USA, Frankrike og Sør-Korea.

Rory Reid har 18 år på baken som journalist, mange av dem med hovedområde bil. Han sier til Side3 at han har landet drømmejobben, selv om det ikke alltid er like glamorøst som man skulle tro.

- Det er utrolig lange dager og sene netter, ofte opp mot 15 timer. Da vi filmet i Japan var det rett på innspilling etter vi landet. Da var vi i seng rundt tolv på natten og oppe igjen fire om morgenen. Da må du ta valget om frokost eller en ekstra time med søvn. Men det er vel den eneste ulempen med denne jobben. Herregud, jeg får lov til å kjøre noen av verdens kuleste, dyreste og mest spennende biler. Jeg får reise til steder jeg aldri har vært før og oppleve ting «vanlige dødelige» bare kan drømme om. Dette er verdens feteste jobb, slår Reid fast.

LeBlanc er enig. Hvor lenge han blir i programlederjobben er han usikker på. Kontrakten hans løper ut etter 2018-sesongen, men utenlandske medier hevder amerikaneren er i forhandlinger om å forlenge. Overfor Side3 er han krystallklar på hvor lenge han blir i jobben om det er opp til han selv:

- Jeg blir så lenge de vil ha meg, avslutter 50-åringen.

Den 25. sesongen av «Top Gear» har premiere på BBC Brit 22.30 tirsdag 27. februar.

Les også:

Promotion med annonselenker

Få lysten og livsgleden tilbake!

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.