NY GENERASJON DACIA DUSTER: Dacia Duster er her i andre generasjon, nå kan den virkelig bli brysom for konkurrentene.
NY GENERASJON DACIA DUSTER: Dacia Duster er her i andre generasjon, nå kan den virkelig bli brysom for konkurrentene. Foto: Dacia

Dacia Duster

Lover at nye Dacia Duster skal bli «sjokkerende billig»

Ny Dacia Duster har debutert i Frankfurt.

De er ikke akkurat merket som stjeler showet på de store bilutstillingene, men i år har Dacia markert seg godt på Frankfurt-utstillingen.

De er nemlig på plass med en ny utgave av SUV-en Duster. Den har i flere år markert seg ved å gi virkelig mye bil for pengene. Det har også resultert i solid salg. Mer enn én million Duster-eksemplarer har blitt produsert så langt. Nå er det altså klart for andre generasjon.

Bedre plass

Dagens Duster har solgt bedre for hvert år. Det er nok en sterkt medvirkende årsak til at Dacia har vært ganske forsiktige når de skulle fornye den. Nye Duster bygger på samme plattform som dagens utgave. Størrelsen er den samme og designmessig snakker vi ikke om mer enn en facelift.

Den viktigste designendringen utenpå, er at frontruta er flyttet litt framover, det skal gi bedre plass inne i bilen. For øvrig har grillen blitt større. Frontlyktene er bredere og baklyktene er flyttet mer ut til sidene.

Innvendig har det imidlertid skjedd langt mer.

Sjelden bruktbil: Denne har aldri blitt solgt ny i Norge


TRE VERSJONER AV DUSTER: Første Duster til venstre, faceliftutgaven i midten - og helt ny bil til høyre.

TRE VERSJONER AV DUSTER: Første Duster til venstre, faceliftutgaven i midten - og helt ny bil til høyre.

Har lagt lista høyere

– Interiøret er det som virkelig har sladret om at dette er et lavprisprodukt. Nå har Dacia lagt lista en god del høyere. Kvalitetsfølelsen er hevet. Det ser bedre ut og det kjennes mer solid. Setene virker også langt bedre. Du er ikke i tvil om at du sitter i en rimelig bil, men i sum er dette en skikkelig opptur for Dacia, sier Brooms redaksjonsjef Vegard Møller Johnsen.

Han er til stede på bilutstillingen i Frankfurt, og har benyttet anledningen til å prøvesitte Duster der.

– Jeg synes også det utvendige designet fungerer bedre nå. Endringene er hver for seg ikke så store. Men i sum gjør det at Duster ser ny ut, mener Vegard.

ØKER KVALITETSFØLELSEN: Helt nytt interiør, med langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere.

DESIGNJUSTERING: Lyktene er dratt mer ut til siden i hekken, det gir inntrykk av en bredere bil.

Denne Renault-SUVen har fått mye skryt for designet

"Sjokkerende billig"

Startprisen i dag er på svært gunstige 190.000 kroner. Hvis du vil ha firehjulstrekk, må du bla opp med 251.500 kroner. Nå blir bilen altså mer påkostet og får mer utstyr. Likevel er det ikke grunn til å forvente noen stor prisoppgang.

Endelige priser er ikke offisielle, men den svenske Dacia-importøren lover til nettstedet Teknikens Värld at bilen der skal være "sjokkerende billig".

Dacias norske PR- og marketingsjef Roger Andersen er også på plass i Frankfurt. Han sier dette om norske priser på nye Duster:

Ser lyst på framtiden

– Vi skal klare å holde innstegsmodellen med tohjulstrekk på under 200.000 kroner. Ut over det regner vi med et pristillegg på rundt 10.000 kroner, i forhold til dagens modell.

– Vil du bruke begrepet "sjokkerende billig"?

– He he. Det får nesten andre vurdere. Men ja: Her får vi en bil som er kraftig oppgradert, er mer komfortabel og har mer utstyr. Likevel klarer vi å prise den langt under de fleste sammenlignbare konkurrenter. Det gjør at vi ser svært lyst på Dacia-framtiden i Norge, sier Andersen.


HOLDER KOSTNADENE NED: alle Dacias modeller er basert på eksisterende Renault-teknikk.

HOLDER KOSTNADENE NED: alle Dacias modeller er basert på eksisterende Renault-teknikk.

Ny bensinmotor

Alle Dacias modeller er basert på eksisterende Renault-teknikk, dermed klarer man å holde utviklingskostnadene mest mulig nede. For Dacia har det også vært et viktig poeng å holde igjen på alt som kan fordyre bilene.

De vet at de har svært prisbevisste kunder. Kunder som tenker at utvendige kromstriper og kostbare materialer i interiøret ikke er noe de trenger, og bare gjør bilene dyrere enn de behøver å være.

Som før kommer Duster med både forhjulstrekk og 4x4. Begge utgaver er i dag utstyrt med en 1,5-liters dieselmotor på 110 hestekrefter. I tillegg kommer en 125-hesters bensinmotor, den kan leveres i kombinasjon med manuell girkasse og forhjulstrekk.

Lansering i Norge skjer rundt årsskiftet. Vi i Broom skal etter planen teste nykommeren første gang helt i slutten av november.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Så avansert er Audis første el-SUV

Vi har testet Duster: En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe

Dette kan bli den neste bestselgeren deres i Norge

Audi RS 4: Nå blir familie-råskinnet mye billigere

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.