Lamborghini Urus skal være svært kompetent til banekjøring, i tillegg til at den er en fullblods SUV.
Lamborghini Urus skal være svært kompetent til banekjøring, i tillegg til at den er en fullblods SUV. Foto: Lamborghini

Lamborghini Urus

Lamborghini Urus: To nordmenn har allerede bestilt verdens raskeste SUV

Avduket i mandag, luksus-selgeren melder om stor interesse.

Mandag kveld avduket Lamborghini en lenge etterlenget bil. Det er flere år siden de viste den første konseptversjonen av SUV-en Urus.

I mellomtiden har det vært noen skjær i sjøen, men nå er altså bilen et faktum. Og superbil-produsenten skal ta opp kampen mot verdens mest ekslusive SUV-er.

For her snakker vi ikke akkurat småtterier. Lamborghini er tydelige på at målet har vært å lage verdens råeste SUV. Kjøreegenskapene skal gå utenpå alt annet du kan kjøpe i denne klassen i dag. Det er en SUV, men det skal også være en Lamborghini!

Solid prislapp

Under panseret finner vi en 4-liters V8-motor med dobbel turbo. Motoren er montert svært lavt, for å senke tyngdepunktet. Den dunker ut 650 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på svimlende 3,6 sekunder. 0-200 km/t går for øvrig på 12,8 sekunder. Toppfarten? 304 km/t!

Og med det blir dette verdens raskeste SUV – såvidt foran Bentley Bentayga, som klarer 301 km/t.

Olav Medhus er mannen bak drømmebil-butikken Autoxo.

Norsk pris vet vi foreløpig ikke noe om, men det blir anslått at den vil koste rundt 1,7 millioner kroner, før norske avgifter. Det betyr MYE mer før den har norske skilter, men det stopper ikke entusiastene.

Olav Medhus er mannen bak Norges mest eksklusive bilbutikk. Autoxo. I fjor kjøpte de også opp Autostrada Sport AS, som er importør av Ferrari og Maserati i Norge. Autoxo er det nærmeste man kommer en norsk importør av superbilen Lamborghini.

Da er det klart at man gleder seg, når merket lanserer en splitter ny SUV.


Slik ser den ut inni, her er det mange lekre detaljer!

Slik ser den ut inni, her er det mange lekre detaljer!

Lamborghini Urus har vært i Norge allerede – og Monica fikk bilder av den!

To salg allerede

Allerede før bilen ble vist fram, og før prisen er klar, har Medhus gjort unna to salg.

– De har tidligere antydet at de ville ha bilen. Så jeg ville bare sjekke opp ståa. Da bekreftet begge to at de skulle ha den. Her blir det jo viktig hvor i køen man er. De første bilene vil vi trolig registrere allerede neste år, mens de som kommer bak må vent til 2019. I dette segmentet handler mye om nyhetens interesse, sier Medhus.

– Selger lett 10 stykker

Han er ikke i tvil om at versting-SUVen kommer til å bli en storselger i Norge. Her må vi imidlertid legge til at «storselger» i Lamborghini-målestokk er litt annerledes enn vanlige merker.

– Vi selger lett 10 Urus neste år. Jeg tipper vi ender på rundt 15 registrerte Lamborghini totalt i Norge i 2018. Det blir i tilfelle en soleklar rekord. Interessen for italienske biler ser vi også på Ferrari og Maserati. For første gang har vi en ganske solid ordrereserve her, forteller luksusbil-selgeren.

Noen får denne millionbilen til jul ...


Lamborghini lover at Urus skal være den råeste SUV-en på markedet, her har de da også en veldig sterk merkevare å bygge på.

Lamborghini lover at Urus skal være den råeste SUV-en på markedet, her har de da også en veldig sterk merkevare å bygge på.

Kommer til sommeren

Medhus mener det er blitt langt mer akseptert å kjøre superbil nå, enn for bare noen år siden.

– Jeg kjører jo denne typen biler hver dag, og opplever aldri noe annet enn positiv oppmerksomhet. Folk skuler ikke lenger, bare smiler og vil prate, forteller han.

– Du skal ikke ha en slik selv da?

– Jo, helt klart. Vi får inn en demobil i løpet av sommeren, tenker jeg. Den skal jeg nok få kjørt en del.

– De to som har bestilt allerede, hvordan spekket de bilene sine?

– En av dem skal i alle fall ha sin i matt sort, med gule- eller oransje bremser. Den blir helt sikkert heftig. Lamborghini har jo mange kule farger, men de selvlysende grønne- og oransje blir det nok ikke så mange av akkurat på Urus. Men det er bra å få litt farge og særpreg på bilparken, mener Medhus.

Nå selger de biler som aldri før

Spesiallagede dekk

Vi legger til at Urus kommer med et avansert 4x4 system som kan sende inntil 70 prosent av kreftene til forhjulene, eller 87 prosent til bakhjulene, avhengig av behovet. Luftfjæringen gir bakkeklaring på inntil 24,8 centimeter, da kommer du deg fram der mange andre SUV-er må gi tapt.

Bilen er diger, med lengde på 5,11 meter. Likevel skal Lamborghini ha klart å holde vekten under 2,2 tonn. Det har de klart med utstrakt bruk av aluminium og andre lette materialer. Bilen kommer for øvrig med felger fra 21 til 23 tommer, og dekkprodusenten Pirelli har utviklet et utvalg av dekk, skreddersydd for Urus.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Les vår test av Lamborghini Huracan her

Her er Lamborghini for deg med dårlig råd ...

Juger'n: – Elbiler kommer aldri til å fungere!

Moia: Her debuterer Volkswagens nye bilmerke

Promotion med annonselenker

Her er de billigste strømavtalene

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.