Opel har store leveringsproblemer med sin populære elbil Ampera-e. Nå har i tillegg prisen gått opp med 45.000 kroner – og det får kundene til å reagere. Petter Sørensen (30) er en av dem som nå har trukket tilbake bestillingen sin.
Opel har store leveringsproblemer med sin populære elbil Ampera-e. Nå har i tillegg prisen gått opp med 45.000 kroner – og det får kundene til å reagere. Petter Sørensen (30) er en av dem som nå har trukket tilbake bestillingen sin.

Opel Ampera-e

Kundene rømmer etter prisøkning og leveringsproblemer på Opel Ampera-e

- Dette gidder jeg ikke, var min første tanke.

Det er gått en uke siden Opel kom med sjokkbeskjeden til kundene sine: Elbilen Ampera-e, som tusenvis av nordmenn har bestilt, blir 45.000 kroner dyrere.

Prisøkningen er den andre på et halvt år. Bilen økte med 15.000 kroner i våres og dette kommet på toppen av store leveringsproblemer. Enkelte kunder har fått beskjed om at estimert levering er i 2020!

Reaksjonene er ikke overraskende sterke. Mange har valgt å trekke seg fra avtalen sin – og det koker på diverse nettfora. Her er noen sitater hentet fra en Ampera-e-gruppe på Facebook:

– Opel / GM har her utført en elendig kundebehandling

– De håper at flest mulig kansellerer kontrakten fordi de ikke kan/vil levere bilene

– Tar av meg hatten for folk som fortsatt gidder å vente på denne bilen

– Lukter lang vei at salget skal avikles skal bare flå noen først

– Da avbestilte jeg akkurat Ae. Takk for meg

– Føler meg skikkelig lurt. Får ikke bil før våren 2020. Så da kan jeg vel glemme det

Opel med prissjokk til tusenvis av kunder

Opel Ampera-e lå an til å bli en braksuksess for Opel. Leveringsproblemer og prisøkning har satt en stopper for det.

– Dette gidder jeg ikke

Petter Sørensen (30) fra Mosjøen er en av dem som nå har trukket seg fra avtalen.

– Hvordan reagerte du da du leste at prisen gikk opp på nytt?

– Dette gidder jeg ikke, var min første tanke. Men ikke fordi totalprisen i seg selv er for høy, mer med bakgrunn i måten jeg som kunde har blitt behandlet fra signering av kontrakten.

– Siden kontraktsinngåelsen har all informasjon rundt priser, tillegg i utstyrsnivå for 2018 og forsinkelser/forespeilede leveranser for min del vært hentet ut fra media. Det er ikke sendt èn informativ oppdatering eller vært fokus på informasjon og service mot kunden. Til sammenligning har jeg i samme periode mottatt fire mailer fra Audi vedrørende e-tron quattro.

På bruktmarkedet er Ampera-e ENDA dyrere ...

Kansellerte bestillingen

Sørensen sin umiddelbare respons da media kunngjorde prisøkningen, var å sende en kansellering av bestillingen.

En kollega av ham hadde levering på Ampera-e i januar 2018. Dette ble siden flyttet til tredje kvartal 2019. Dermed avbestilte han også.

– Hadde min bil blitt levert i henhold til tidspunktet ved bestilling, nemlig september i år, ville jeg altså ikke fått en prisøkning. Jeg akter ikke å betale for Opels manglende leveranser.

Opel er først i klassen med super-lys


Rekkevidden på 520 km er det ingen andre av de

Rekkevidden på 520 km er det ingen andre av de "folkelige" elbilene som har maken til.

– Opel blir det nok aldri igjen

Sørensen tror det som var Opelens fortrinn, rekevidde og pris, vil være tapt allerede ved inngangen av 2018.

– Historien er vel først og fremst trist og beklagelig for alle parter. Ampera-e kunne vært et meget friskt pust i markedet.

– Har dette skremt deg fra å kjøpe elbil?

– Jeg eier allerede elbil, og ser på muligheten for å bytte ut bil nummer to. Det er bare et spørsmål om hvilken av de andre leverandørene som nå kommer i 2018 det blir. Opel blir det nok aldri igjen, sier Sørensen.

Vi dro til USA for å teste den – les mer om Ampera-e her:

Uaktuelt med brukt Ampera-e

Nå som planene om Ampera-e er lagt på is, er det nye Nissan Leaf, kommende Audi e-tron quattro, Jaguar I-Pace eller en brukt Tesla som er aktuelle.

Å kjøpe en brukt Ampera-e ønsker han ikke. Det ligger i skrivende stund 11 eksemplarer til salgs. Her starter prisene på 425.000 kroner.

– Det vil være uaktuelt å betale for overprisede biler på bruktmarkedet. Jeg anser ikke Ampera-e til å være verdt nærmere 450.000 kroner. Da faller valget heller på et høyere segment, sier Sørensen.

Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Forstår frustrasjonen

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke overrasket over at det nå er mange som reagerer.

– Mange kunder føler at de har fått tålmodigheten testet allerede, gjennom alle forsinkelsene. Da blir en kraftig prisøkning ikke akkurat noe plaster på såret.

– Sånn i utgangspunktet er jo ikke dette et problem som Opel Norge har skyld i. Men kritikken som handler om manglende informasjon ut til kundene er naturligvis noe de må ta til seg.

PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, har tidligere uttalt at han har forståelse for kunder som blir frustrert. Han bekrefter at det er en del kunder som har trukket seg. Men kan ikke si noe om mer konkret om antall.

Opel Ampera-e i Norge

 

Da Ampera-e ble lansert i Norge, var prisen 289.900 kroner. Med de to prisøkningene som har kommet siden, er det nå 349.900 kroner som gjelder.

Den siste prisøkningen gjelder på biler produsert fra desember 2017.

Bakgrunnen for den betydelige prisøkningen, er at betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, etter at Opel ble solgt fra amerikanske General Motors (GM) til franske PSA, tidligere i år. GM skal kort og godt ha bedre betalt for å levere bilen til PSA.

Opel Norge forventer å registrere rundt 1250 Ampera-e i 2017.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

5 ting du kanskje ikke visste om Ampera-e

Forsikringsbransjen advarer: – Feil dekk er en rullende ulykke

Kupp på billigbil? Da skal du kjøpe nå!

Legendarisk offroader: Dette er Toyota Land Cruiser Model 40

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.