FÅ PRIVATBILER: Den store majoriteten av trafikk innenfor Ring 1 er i dag kjøretøyer som også i fremtiden skal slippe frem - inkludert buss, lastebiler og taxi.
FÅ PRIVATBILER: Den store majoriteten av trafikk innenfor Ring 1 er i dag kjøretøyer som også i fremtiden skal slippe frem - inkludert buss, lastebiler og taxi.

MDG

Kun 1 av 4 kjøretøy forsvinner med bilfritt sentrum

De som ser frem til et bilfritt Oslo sentrum, vil bli skuffet.

En av de mest markante løftene fra det nye byrådet i Oslo er å «gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt».

Bellona-sjef Fredric Hauge gikk i helga til angrep på Miljøpartiet for både deres mål og argumentasjon.

- MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært. Det er koselig med bilfrie gater, men vi må ha faglige begrunnelser for dette. Med tall og fakta. Dere må ikke misbruke klimasaken her, sa Hauge på radioprogrammet NRK Søndagsavisa.

OPPGITT: Bellona-leder Frederic Hauge mener MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært ved å gjennomføre tiltak som ikke fungerer.

Hauge etterlyste noen konkrete svar på hva dette ville si for klima og miljø, men byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen sa at de foreløpig bare hadde bestemt hvor de ville - ikke hvordan en skulle komme dit, og at de derfor heller ikke visste noe om konsekvensne.

Les også: Miljøstatsråd støtter bilfritt Oslo sentrum

Et område nesten uten privatbilisme

Men hva vil det bety for fotgjengere og syklister i sentrum om det gjøres «bilfritt»?

Byrådet skriver i sin erklæring at de ønsker å gjøre unntak for varetransport, kollektivtransport, beboere og "transport til viktige samfunnsfunksjoner" - i tillegg til forflytningshemmede.

Området innenfor Ring 1 er allerede i dag lavt trafikkert av privatbiler etter mange år med innstramminger. Alle naturlige "gjennomfartsårer" er allerede forbeholdt kollektivtransporten, og sentrum kryr av enveiskjørte gater og sperringer.

Bilfritt sentrum: Er den verste jobben allerede gjort?

BILFRITT: Grensen i Oslo i rush mandag morgen er kun fylt av en og annen drosje og varebil, i tillegg til trikken.

Med unntak av Rådhusgaten og deler av Bjørvika, som begge ligger i umiddelbar nærhet til av/påkjøringsrampene til Operatunnelen, er området innenfor Ring 1 i all hovedsak dominert buss, trikk, taxi, lastebiler, varebiler og utrykningskjøretøyer.

Det nye byrådet er klar på at disse gruppene ikke kan ha kjøreforbud i sentrum.

Nærmer du deg regjeringskvartalet, er det også en del svarte limousiner  med sivil politikortesje.

Les også: - Ny E18 må ha høyere kapasitet grunnet sikkerhet og helse

Hvor mye trafikk vil bli borte?

Vi har i noen dager forsøkt å få klarhet i hvor stor andel av trafikken innenfor Ring 1 som består av privatbilismen som ønskes å holdes ute.

Dette svaret ser det ikke ut til at noen har, men alle vi har snakket med mener at tallet må være lavt.

Statens vegvesen har ikke ansvaret for trafikken i området, mens bomselskapet Fjellinjen kun registrerer trafikk gjennom bomringen.

Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjort mange trafikkstudier i Oslo. De har mye informasjon om veien Ring 1, men ikke området innenfor som skal sperres av.

Området innenfor Ring 1 ligger i bydel St. Hanshaugen, som allerede har den aller laveste bilandelen i hovedstadsområdet.

- Vi har dessverre ikke slike tall, sier Harald Aas i TØI.

Les også: MDG har stilt ultimatum om E18 - sier de ikke har noen løsninger

- Bilandelen er lav

Oslo kommune har heller ikke en slik oversikt, men henviser til en Prosam-rapport som omtaler at "Bilandelen er lav i sentrumsnære bydeler".

Rapporten sier derimot ikke noe om privatbilismens andel av trafikken innenfor Ring1. Det rapporten derimot sier er at bil er et lite foretrukket transportmiddel i områdene - ned mot 14 prosent i bydel St. Hanshaugen som inkluderer Ring 1.

- 3 av 4 biler er nyttetrafikk

Oslo kommune henviser også til det offentlig-private samarbeidsprosjektet "Levende Oslo".

Heller ikke de har oversikt over hvor stor andel av trafikken i Oslo sentrum som består av privatbilisme. Sekretariatsleder Yngvar Hegrenes kan derimot fortelle at det er en grov tommelfingerregel om at nyttetrafikken i sentrum utgjør 3/4 av den totale mengden trafikk, men kilden for dette er uklar.

Tallet stemmer derimot relativt godt med uformelle tellinger Side3/Nettavisen har gjort på noen utvalgte steder de siste dagene, som viser at rundt 1/3 til 1/5 av kjøretøyene som passerer i gata er privatbiler.

Les også: Jensen mener bilfritt sentrum er et dårlig mareritt


Promotion med annonselenker

Få lysten og livsgleden tilbake!

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.