TRAFIKKORK I KINA: Det ble solgt nesten 30 millioner biler i Kina i 2016. Slik ser det ut når det blir trafikkork i Beijing. Nå vurderer landet å avvikle salget av nye bensin- og dieselbiler.

Elbilrevolusjonen

Kina vurderer tidsfrist for elbiler: «En dødsdom for forbrennings-motoren»

Verdens største bilmarked vurderer å helt avvikle salget av nye bensin- og dieselbiler.

Norge har gjort det. Frankrike har gjort det. Og selv fossilbilnasjonen Tyskland vurderer å kreve at alle nye biler som selges innen noen år skal være nullutslippsbiler.

Det vil være oppsiktsvekkende om Tyskland forbyr forbrenningsmotorer i nye biler etter 2030, men nå vurderer også Kina - verdens største bilmarked - å gjøre det samme.

Det skriver Bloomberg:

På en bilkonferanse i Tianjin sier Xin Guobin, viseminister for industri- og informasjonsteknologi, at myndighetene jobber med andre kontrollorgan om en tidslinje for å avslutte produksjon og salg. Det vil ha en kraftig kraftig innvirkning på miljøet og veksten i Kinas bilindustri.

Her i Norge har vi satt 2025 som året hvor nybilsalget skal bestå av elbiler - det mest ambisiøse i verden.

Det er ikke klart hvilken tidsramme Kina ser for seg dersom de velger samme linje. Men konsekvensen vil være enorm for dagens biler over hele verden: 

Kina er det største bilmarkedet i verden. Om Kina bestemmer en tidsfrist for å avvikle salg av nye bensin- og dieselbiler, vil det bokstavelig talt være dødsdommen for forbrenningsmotoren.

Dersom Kina snur ryggen til fossilbiler, kan det forandre bilindustrien for alltid.

Kina har allerede signalisert et grønt skifte overfor bilindustrien gjennom ZEV-mandatet (Zero Emission Vehicles). Produsenter som Ford, Toyota og Volkswagen har på sin side økt satsingen på elbiler i markedet.

ZEV dikterer at 8 prosent av nybilsalget i Kina skal være nullutslippsbiler i 2018 og 12 prosent i 2020.

I 2016 ble det solgt over 28 millioner biler i Kina. Innen 2024 tror analyseselskapet AlixPartners at salget vil øke til 42 millioner biler og utgjøre 36 prosent av det globale bilmarkedet.

- Dersom Kina sier nei til forbrenningsmotoren må resten av verden følge etter fordi resten av verden ikke kan miste markedet i Kina. Det er for stort, sier administrerende direktør Bill Russo i Gao Feng Advisory Group i Shanghai.


GRATIS ELBIL: LeEco, en av de mer progressive, kinesiske selskapene, jobber med elbilen LeSee. Målet med LeSee er hårete og avsløres kanskje litt i navnet. Kongstanken er at elbilen på sikt skal gis bort mot at folk kjøper underholdning og tjenester fra selskapet.

GRATIS ELBIL: LeEco, en av de mer progressive, kinesiske selskapene, jobber med elbilen LeSee. Målet med LeSee er hårete og avsløres kanskje litt i navnet. Kongstanken er at elbilen på sikt skal gis bort mot at folk kjøper underholdning og tjenester fra selskapet.

Sjef for det tyske forskningssenteret for motor og samferdsel Das Auto-Institut, Stefan Bratzel, understreker at kinesiske bilprodusenter er i ferd med å kjøre fra de europeiske.

- Bilprodusenter i Europa må stramme seg opp dersom de ikke vil bli jaget ut av det kinesiske markedet, for i dag er tilbudet ikke godt nok, sier han ifølge Phys.org.

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.