KIA NIRO ELECTRIC: Kia avduket elbilen Niro i Korea den. 7. juni 2018. Bilen skal være i Norge innen utgangen av 2018 og får en rekkevidde på mellom 300 og 450 km etter hvilken batteribakke den er utstyrt med. Grillen har integrert ladeport, luftinntakene er redesignet og nye LED-kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybridvariantene av Niro.
KIA NIRO ELECTRIC: Kia avduket elbilen Niro i Korea den. 7. juni 2018. Bilen skal være i Norge innen utgangen av 2018 og får en rekkevidde på mellom 300 og 450 km etter hvilken batteribakke den er utstyrt med. Grillen har integrert ladeport, luftinntakene er redesignet og nye LED-kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybridvariantene av Niro. Foto: Kia

Kia Niro Electric

Kia Niro Electric: Pris, dato, rekkevidde, hengerfeste og plass i bagasjerom

Kia avduket elbilen Niro Electric torsdag, og den kan bli en skikkelig prisbombe. Dette er alt vi vet om lanseringsdato i Norge, pris, rekkevidde (WLTP), kWh, lading og hengerfeste for elbilen.

Hyundai-konsernet gjør stor suksess i Norge med elbilen Hyundai Kona Electric allerede før bilen kan prøvekjøres eller finnes på norske veier.

Og like etter kommer søsterselskapet Kia kjørende med en annen elbil som også frister nordmenn: Kia Niro Electric.

En konseptmodell av elbilversjonen av Kia Niro ble vist fram på CES-messen i Las Vegas i januar 2018. 7. juni ble produksjonsmodellen offisielt avduket på Busan International Motor Show i Sør-Korea.

Rekkevidde på Kia Niro

Kia Niro kommer i to forskjellige modeller med litium-polymer-batteripakker:

Den minste batteripakken på 39,2 kWh skal gi Niro en rekkevidde på «over 300 km» etter WLTP-standarden.

Den største batteripakken på 64 kWh gir Niro en forventet rekkevidde på «over 450 km».

WLTP regnes for å gi en mer realistisk rekkevidde enn den svært optimistiske og utgående NEDC-målingen, men vi kan fremdeles ikke regne rekkevidden som helt reell.

Ifølge den amerikanske EPA-standarden oppgis rekkevidden å være henholdsvis 240 km og 380 km for de to batteripakkene. Dette er nok tettere på virkeligheten.

Rekkevidde:
WLTP
EPA
Kia Niro Electric 39,2 kWh
300 km
240 km
Kia Niro Electric 64 kWh 450 km
380 km

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

Lading

Ifølge Kia kan Niro Electric lade på en 150 kW hurtiglader. Det skal ta 54 minutter å lade det største batteriet fra 0 til 80 prosent på en 100 kW lader.

De fleste hurtigladere langs norske veier tilbyr i dag bare halvparten av den effekten.


LED-LYS BAK: Niro Electric kommer med nye felger og 17'' hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye baklys i LED gir en egen lyssignatur.

LED-LYS BAK: Niro Electric kommer med nye felger og 17'' hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye baklys i LED gir en egen lyssignatur.

Lanseringsdato for Kia Niro Electric i Norge

Niro Electric kommer for salg i Korea andre halvår 2018, og de første bilene kommer til Norge i november 2018.

- Interessen for Niro Electric har vært meget bra, og mange har forhåndsreservert bilen. De første bilene ankommer Norge i november, og vi gleder oss til lansering, sier administrerende direktør Irene Solstad i Kia Bil Norge.

Kia forteller til Side3 at de ikke vet hvor mange biler de kan forvente å få til Norge i 2018 eller om alle personene som allerede står på lista kan forvente å få bilen i år. En del av de som står på listen vil selvfølgelig få bilen i 2018.

Ytelser og hestekrefter i Kia Niro Electric

Niro Electric utstyres med en 150 kW motor på 204 hk, og et dreiemoment på 395 Nm.

Akselerasjon fra 0 til 100 vil være 7.8 sekunder, opplyser Kia.

Med den minste batteripakken vil motoren ha 135 HK.

Til Side3 forteller Kia Norge at de ikke kjenner til om Niro Electric kan komme med firehjulstrekk.


INTERIØR: Dashbordet har lyseblå detaljer, og midtkonsollen er tilpasset det automatiske girsystemet, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen. Stemningslys i midtkonsoll kan stilles inn på seks ulike farger. Detaljer i høyglans sort og blått i dørene.
Berøringsskjermen på 7'' HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm. Kilde: Kia.

INTERIØR: Dashbordet har lyseblå detaljer, og midtkonsollen er tilpasset det automatiske girsystemet, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen. Stemningslys i midtkonsoll kan stilles inn på seks ulike farger. Detaljer i høyglans sort og blått i dørene.

Berøringsskjermen på 7'' HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm. Kilde: Kia.

Pris på Kia Niro Electric

Kia er som kjent søstermerket til Hyundai. Selskapet nevnte ikke pris i pressemeldingen, men vi kjenner prisen på Hyundais tilsvarende elbil Kona Electric.

Kona leveres kun med batteripakken på 64 kWh, og denne koster fra 325.900 kroner. Med soltak, skinninteriør og metallic lakk øker prisen med maksimalt 25.000 kroner

Niro er en større bil enn Kona, men vi tør likevel anta at prisen på Kia Niro Electric med batteri på 64 kWh vil ligge likt som eller til og med litt under Kona, mens modellen med 39,2 kWh batteri kan ligge et godt stykke under i pris.

Her kan det altså være snakk om en skikkelig prisbombe med en rekkevidde på rundt 30 mil (WLTP).

Det er mulig å forhåndsbestille Kia Niro for en sum på 7777 kroner. Rundt 2000 nordmenn hadde reservert bilen i begynnelsen av juni 2018.

Kommer (antageligvis) med hengerfeste

Nordmenn er opptatt av å kunne trekke en tilhenger med bilen sin, og her har Kia potensielt gode nyheter.

- Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt, sier Solstad i en kommentar.

Niro Electric kommer med nye felger og 17’’ hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye LED baklys gir en egen lyssignatur.

Mål, plass og bagasjerom i Niro Electric

Niro Electric er ikke bygget på samme plattform som Kona. Den er også noe større.

Akselavstanden er på 2700 mm skal sikre god benplass for alle passasjerer. Karosseriet er 1,805 m bredt og 1,56 m høyt. Selskapet lover dermed god plass til hode og skuldre.

Niro Electric er 4,375 m lang, og dermed litt lengre enn dagens versjoner av Niro.

Bagasjerommet er på 451 liter (VDA). Til sammenlikning er bagasjeplassen i Kona på 373 liter.

Promotion med annonselenker

Få lysten og livsgleden tilbake!

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.