Elbilmarkedet er i ferd med å ta av, noe som kan sette europeisk bilindustri under kraftig press.
Elbilmarkedet er i ferd med å ta av, noe som kan sette europeisk bilindustri under kraftig press.

Elbil

Eksperter spår vanvittig elbil-vekst, men advarer samtidig mot konsekvensene

Elbilmarkedet er i ferd med å eksplodere. Det er ikke bare gode nyheter.

Verdens største finansinstitusjon, nederlandske ING, har i en 20 sider lang rapport gått elbilmarkedet nøye etter i sømmene.

Spesielt har de sett på kostnadsutviklingen og hvordan overgangen fra forbrenningsmotorer til elbiler vil påvirke den europeiske bilindustrien.

Deres konklusjon er klokkeklar:

Elbiler har kommet for å bli, og utviklingen går fortere enn mange har sett for seg.

Det er ikke gode nyheter for bilbransjen. Mer om det litt senere.

Giganten tror at hele nybilmarkedet i Europa kommer til å være elektrisk innen 2035 - ti år etter at Norge har sagt at alle nye biler her i landet skal være elektriske.

Lik pris innen seks år

Selskapets analyser tyder på at den massive effektivisering av batteriteknologien kommer til å føre til at en helt vanlig bil av type Golf vil ha den samme utsalgsprisen i Tyskland i 2023, som en vanlig bensinvariant.


Det er størrelsen på batteriene som avgjør om når en elbil blir konkurransedyktig uten avgiftsfordeler. Men legger man til totale kostnader, blir biler med store batterier ifølge ING fordelaktige mye tidligere.

Det er størrelsen på batteriene som avgjør om når en elbil blir konkurransedyktig uten avgiftsfordeler. Men legger man til totale kostnader, blir biler med store batterier ifølge ING fordelaktige mye tidligere.

Selskapet understreker at elbiler har betydelig billigere drivlinje enn en tradisjonell bil. En elmotor har langt færre deler enn en vanlig motor, og i kombinasjon med fravær av en skikkelig girkasse og eksosanlegg, gjør det ganske enkelt at prisen for drivlinjen er omtrent halvparten på en elbil.

Dermed er det batteriet som nærmest ene og alene utgjør elbilens kostnadsutfordring.

Dette gjør også at de tror krysningspunktet for når en elbil blir billigere enn en «vanlig» bil, avhenger av batteristørrelsen.

For en Golf med 60 kWh-batteri, tror de krysningspunktet skjer i 2028.

I tillegg til innkjøpsprisen, så mener ING at en gjennomsnittlig sjåfør sparer rundt 500 euro i året på drivstoff. I Norge er drivstoffprisen adskillig høyere enn gjennomsnittet i Europa, så her til lands blir besparelsen vesentlig større. Kostnadene bør også være lavere på vedlikehold.

Så selv om elbiler med lang rekkevidde i seg selv ikke er billigere før i 2028, antar de at eierkostnaden vil bli lavere allerede i 2023.

Drivlinjen på en elbil er nemlig ikke bare litt, men veldig mye enklere. Gjennomsnittstall viser at en vanlig bil har rundt 1400 deler i drivlinjen, mens tallet på en elbil er rundt 200.

En trussel mot arbeidsplasser

ING er klar på at den europeiske motorindustrien har hatt sitt sterkeste fortrinn gjennom utviklingen av gode motorer og girkasser, og at dette forspranget forsvinner gjennom overgangen til elbiler.

For eksempel er det LG som leverer stort sett alt av drivlinje til Opel Ampera-e, og industrien påpeker at det asiatiske markedet er svært langt frem på elektriske komponenter generelt.

Dette i kombinasjon med at langt færre komponenter, som forenkler automatisering, gjør at arbeidsplasser står i fare som følge av forenklet produksjon. Det er rundt 90 steder i Europa det nå lages motorer og girkasser.

Samtidig er Europa per i dag nærmest helt uten batteriproduksjon. Ifølge ING står Europa kun for rundt tre prosent av li-ion-batteriproduksjonen i verden.

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.