HOLDER IGJEN: BMW-sjef Harald Krueger med konseptbilen i Vision Dynamics, som er en liten forsmak på BMWs elektriske satsing. Den er ikke ventet på markedet før i 2021.
HOLDER IGJEN: BMW-sjef Harald Krueger med konseptbilen i Vision Dynamics, som er en liten forsmak på BMWs elektriske satsing. Den er ikke ventet på markedet før i 2021. Foto: BMW

BMW

Derfor venter BMW litt med elbil-offensiven

i3 var tidlig ute, men oppfølgeren drøyer.

Verdens bilprodusenter er i full gang med et ekte elbil-kappløp. De neste årene skal det komme en rekke nye modeller, som for alvor vil gjøre elbilene aktuelle for svært mange.

Tesla har ledet an. Fra i år får de konkurranse også i klassen for dyrere elbiler.

Først ut er Jaguar med sin I-Pace, mot slutten av året kommer også den elektriske SUV-en Audi e-tron. Og neste år kommer Mercedes med sin EQC.

BMW-en satte råkjørings-rekord på norske veier

Ikke profitabel nok

BMW har lenge hatt stor suksess med lille i3. Men på større elbiler blir de slått i tid av sine tyske rivaler. Den store elbil-offensiven fra BMW starter nemlig ikke før i 2020. Det har en økonomisk forklaring.

I et møte med analytikere denne uken har BMW-sjef Harald Krueger fortalt at dagens elbil-teknologi ikke er profitabel nok til at det vil lønne seg å starte volumproduksjon. Denne teknologien blir definert som fjerde generasjon.

BMW i3 har blitt ny, les mer om den her


BMWS NESTE ELBIL: BMWs nye elbil er en av de viktigste nyhetene til selskapet. Les mer om i Vision Dynamics her.

BMWS NESTE ELBIL: BMWs nye elbil er en av de viktigste nyhetene til selskapet. Les mer om i Vision Dynamics her.

SUKSESS I NORGE: i3 er en stor suksess for BMW i det norske markedet, og har gitt BMW mye verdifull læring underveis i elbil-utviklingen.

Stor forskjell

– Vi venter til femte generasjon som blir mer konkurransedyktig kostnadsmessig. Vi ønsker ikke å skalere opp med fjerde generasjon, forklarte Krueger.

Besparelsen her skal ifølge BMW-sjefen være tosifret.

– Hvis du skal vinne dette racet, må du være den mest kostnadseffektive i segmentet. Hvis ikke, kan du ikke skalere opp volumet, sa Krueger.

Norske BMW-kunder er helt annerledes enn alle andre

25 elektrifiserte biler

Den neste elbilen fra BMW skal være en helelektrisk utgave av SUV-en X3. Så følger en rekke modeller kort tid etter.

Innen 2025 skal BMW ha 25 elektrifiserte biler i sitt modellprogram, 12 av disse skal være rene elbiler. Konsernet investerer nå milliardbeløp for å gjøre fabrikkene sine klare for den elektriske revolusjonen.

Ifølge BMW skal elbilene deres ha rekkevidde på opptil 700 kilometer, mellom hver lading.

Artikkelen er først publisert på broom.no.

Shopping med annonselenker

Green Week: Toppsalgene denne uken

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.