BMWs elbil i3 er en av Norges mest populære elbiler. Nå går produsenten i bresjen for å levere hurtigladestasjoner med en effekt på 450 kW. Det vil kunne lade kommende langdistanseelbiler på rundt 15 minutter.
BMWs elbil i3 er en av Norges mest populære elbiler. Nå går produsenten i bresjen for å levere hurtigladestasjoner med en effekt på 450 kW. Det vil kunne lade kommende langdistanseelbiler på rundt 15 minutter. Foto: Magnus Blaker Side3

FastCharge

BMW og Porsche går sammen om 450 kW-ladestasjoner

Skal lade elbilen din i løpet av 15 minutter.

Tesla er godt i gang med utbyggingen av sitt nettverk av hurtigladere, og konkurrentene kommer etter med prosjekt som Ionity.

BMW og Porsche er allerede involvert i Ionity, hvor Norge er et pilotmarked, men nå høyner de innsatsen og melder at de ønsker å utvide effekten på ladere til 450 kW for å kutte ned ladetiden betraktelig.

Porsche og Siemens med flere er med på laget i konsortiumet FastCharge, som BMW leder.

Les også: Diesel-salget har kollapset

Viktig utvikling

Her i Norge er BMW først og fremst representert med elbilen i3, men nordmenn venter på elektriske utgaver av blant annet SUV-en X3 som det forventes skal levere rekkevidde god nok til langtur.

På utfartsdager begynner det allerede å bli trangt om plassen på de mest populære Tesla-stasjonene, hvor det i dag kan ta over en halvtime å lade en Model S eller Model X nok til å kjøre videre.

Å kutte ned ladetiden er derfor en viktig utvikling for forbrukerne.


Denne superladerstasjonen ved Nebbenes i Eidsvoll var en stund verdens nest største med rundt 20 ladeplasser. På travle dager er det langt trangere om plassen på de mest populære stasjonene enn her. Teslas superladere leverer i dag en effekt på 120 kW, som i praksis kan gi en Model S med 75 kWh-batteri rundt 250 km rekkevidde på 30 minutter.

Denne superladerstasjonen ved Nebbenes i Eidsvoll var en stund verdens nest største med rundt 20 ladeplasser. På travle dager er det langt trangere om plassen på de mest populære stasjonene enn her. Teslas superladere leverer i dag en effekt på 120 kW, som i praksis kan gi en Model S med 75 kWh-batteri rundt 250 km rekkevidde på 30 minutter.

Les også: Dette er hva Jeremy Clarkson synes om Tesla

CCS: Combined Charging system (CCS) er en hurtigladestandard for elbiler som leverer høyspent likestrøm via en spesiell elektrisk kontakt (bildet). Systemet kalles ofte bare for Combo.

Saftige Combo-ladere

FastCharge ønsker å bygge videre på  hurtigladestandarden CCS (Combined Charging System), men med en spenning på 900 volt og en strømstyrke på 500 ampere som altså gir en ladehastighet på 450 kW.

(Ladeeffekt = Spenning x Strømstyrke).

Dette mener FastCharge er ideell effekt for å lade en elbil med lang rekkevidde på rundt 15 minutter.

En ladehastighet på 450 kW er mildt sagt kraftige saker. Organisasjonen skriver at de har planer for å kjøle ned ladekabler, plugger og støpsler slik at kablene ikke blir uhåndterlig tykke.

Laderne vil ikke være gratis å bruke, og FastCharge ønsker å utvikle en løsning for automatisk registrering og betaling.

Rasmus Hansson: - Derfor er høyere bompengepriser og rushtidsavgift sosialt rettferdig

En prototype av hele systemet skal etter planen være klar for testing mot publikum i løpet av 2018.

Promotion med annonselenker

Her er de billigste strømavtalene

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.