Foto: Magnus Blaker Mediehuset Nettavisen

BILTEST: Det beste fra to verdener

En raffinert råtass.

Helt fra vi testet den nye generasjonen Audi A3, har dette vært en bil vi har hatt en liten forkjærlighet til. Audi har gjort veldig mange riktige ting på en gang, selv om designet nok kan anklages for å være i overkant.

Men når du så tar motoren fra en Golf GTI, tuner den opp fra 230 til 300 hestekrefter - og kombinerer det med Quattro - så sitter man med den liten kraftplugg som Audi kaller S3.

- Det ligger jo i kortene at det kommer en RS3 etter hvert også, og den vil ha litt mer krefter enn Mercedes' AMG-variant, påpeker Audis informasjonssjef da vi plukker opp bilen.

Men det skal raskt vise seg at det ikke nødvendigvis er noe å hige etter. Riktignok er A45 AMG en helt fantastisk morsom bil å kjøre, men S3 forsøker på mange måter å legge seg litt nærmere BMW M135i - som vi tidligere har kjørt i en ren bakhjulsdriftsversjon. S3 klarer nemlig å kombinere det med å være en behagelig og praktisk hverdagsbil, med det å virkelig ha sprut når du trenger det. Og der A45 AMG har enda litt ekstra sprut, kan den kanskje bli litt for bråkete og hard til hverdags - i alle fall om du vil ha med svigermor.

Et herlig monster under panseret

Men la oss ta det første først: Under panseret finner vi en toliters turboladet motor som yter hele 300 hestekrefter, fra 5500-6200 RPM - og ikke så ubetydelige 380 Nm dreiemoment fra 1800-5500 RPM. Dette er 20 hester og 70 Nm mindre enn i BMW M135i, men så har da også sistnevnte to sylindere mer og en hel liter ekstra slagvolum. På papiret har den også et 14 prosent høyere forbruk.

Denne motoren er en ren nytelse. Effekttoppen ligger selvsagt ganske høyt på turtallsskalaen, men med maksimalt dreiemoment fra 1800 RPM, er det alltid krefter å hente - samtidig som den lille motoren ikke protesterer om du hurtig ønsker å øke turtallet.

I så måte gjør bilens 6-trinns S Tronic-girkasse en veldig, veldig god jobb i samspill med motoren. Girkassen skifter utveksling lynraskt ved kraftige akselerasjoner, og nytt gir mates inn så raskt og sømløst at det er vanskelig å kjenne det. Girkassa gjør i det hele tatt lite ut av seg om du lar den gjøre sitt, og ønsker du, kan du selvsagt selv styre girskiftene fra rattet. Når du lærer deg motor og girkasse å kjenne, er det derimot i stor grad unødvendig på offentlige veier, der den med korrekt input gjør nøyaktig som du vil.

Dobbeltclutch-girkasser har riktignok sine små svakheter, spesielt ved sakte krypkjøring, men VW har gjort mye for å minimere ulempene med denne typen girkasser de siste årene. Vi liker fortsatt BMWs 8-trinns automat bedre, men under normal kjøring er det vanskelig å skille dem.

Det som gjør drivlinjen ekstra interessant, er at det på mange måter lever to liv. Om du kjører rolig og på langtur, er bilen lavmælt og relativt rolig - og den opplever seg sivilisert og fint. Men setter du den i sportsmodus, våkner monsteret, og den koster til og med på seg en liten dråpe drivstoff ved hvert girskift for akustikkens skyld. Den blir ikke like rå og kraftig som verken M135i eller A45 AMG, men den tilbyr mer enn nok futt.

0-100 skal på papiret unnagjøres på 4,9 sekunder - men det er mellomakselerasjonene som virkelig imponerer. Forbikjøringer skjer på et øyeblikk, og det skjer så raskt at med en gang du ser ned på speedometeret, får du følelsen av at lappen ryker like raskt. S3 er på mange måter ikke rå, men den er uhyre kvikk.

Kjøreegenskaper

Når det kommer til opplevelsen bak rattet, er S3 omtrent like tosidig som motoren er. Årsaken er det Audi så fint kaller «Drive Select», der du blant annet kan justere gassrespons, understell og styrefølelse. I komfortmodus er bilen overraskende tilgivende til ujevnt underlag, selv om testbilen er utstyrt med Audis sportsunderstell som er senket 25 millimeter, og totalt uproblematisk å dra på langtur med. En meget behagelig adaptiv cruise control hjelper på.

I sportsmodus endrer den ganske tydelig karakteristikk. Da ligger veldig godt på veien, og oppfører seg mer som en sportsbil som gir bedre følelse med underlaget.

Audis Quattro-system gjør at bilen ligger som støpt på veien - kanskje litt for godt vil noen kanskje mene - med hint av Audi-typisk understyring ved kraftig press. Det er derimot nærmest umulig å få bilen til å bilen til å slippe bak - og selv med ESP av på en våt parkeringsplass skal du jobbe med å få ting til å slenge på seg. Bilen oppfører seg dermed overraskende likt med A45 AMG, og nær den strake motsetning til BMW M135i.

Styrefølelsen later til å gå veldig direkte gjennom den elektriske servostyringen, men vi er fortsatt på det nivået der elektrisk servo gir en mer distansert følelse med underlaget enn de tradisjonelle hydrauliske løsningene har gjort. Det er for øvrig veldig stor forskjell på komfort- og sportsmodus på rattfølelsen. I komfort er styringen nesten overraskende lett, mens den etter vår smak er litt i overkant tung i sportsmodus.

Rattet er for øvrig tykt og meget godt å holde i.

Livet i bilen

Vi sitter for øvrig veldig godt i bilens sportsseter, og det er også et etterlengtet pluss at Audi nå har begynt å dytte ut justerbar lårstøtte på flere av sine modeller.

3739592

Sportssetene spiser for øvrig litt av bakseteplassen, noe som gjør det litt trangere i baksetet enn med mer normale seter. Det er likevel relativt rikelig med plass til den aldersgruppen som normalt sitter i baksetet på en bil.

Bagasjeplassen er også litt mindre enn da forrige gang vi kjørte Sportback-utgaven. Årsaken er at Quattro-systemet krever litt plass, og 40 liter er derfor spist opp - samtidig som drivstofftanken er utvide fra 50 til 55 liter.

Audis MMI-system fungerer for øvrig helt utmerket, og siden sist vi kjørte har Audi også utvidet systemet med moduler som blant annet finner ledige parkeringsplasser og drivstoffprisene i området du befinner deg i, lenket opp mot GPS-systemet. Nytteverdien av dette er likevel foreløpig begrenset i Norge, siden norske bensinstasjoner ikke akkurat kjemper om å gjøre sine bensinpriser tilgjengelig i sanntid - og norske parkeringshus i liten grad er med i systemet Audi benytter.

Så var det prisen da ...

Som vi utbasunerte så tydelig da vi testet A45 AMG, er små biler med mange hestekrefter noe som norske avgifter ikke er påfallende begeistret for. Og mens S3 er en relativt billig bil i Sverige, så er startprisen på S3 Sportback med automat 724.200 kroner. Riktignok er dette nær 30.000 mindre enn før jul, men likevel en stiv pris.

Med et oppgitt CO2-utslipp på 159 gram/km, kommer en relativt billig unna CO2-avgiften, med «bare» 42.300 kroner. Det er likevel totalt 291.455 kroner i ren engangsavgift på bilen - hvorav effektavgiften utgjør 174.320 kroner, selv etter avgiftsreduksjonen fra nyttår.

I tillegg må en på en tysk premiumbil alltid legge på litt ekstra utstyr. Vår testbil er relativt normalt utstyrt til å være i denne prisklassen, med 144.000 kroner i ekstrautstyr. De dyreste enkeltelementene er gjennomført LED-lyd (9650), adaptivt understell (12.890), panorama soltak (11.900), S-sportsseter i skinn (23.260 kroner) og MMI plus navigasjon (28.800) kroner. Ekstrautstyrslisten er ikke så «outlandish» at det virkelig er store summer å spare, og det er ikke mange tusenlappene vi kunne med god samvittighet fjernet.

En meget fin mellomvei

På mange måter er S3 litt som en Golf GTI på steroider - noe den for så vidt også er rent teknisk. Det er en folkebil med en skikkelig sprek motor, som tilbyr veldig mye ytelse, uten at du trenger å ofre alt for mye komfort og praktikalitet. Det er en bil du uten problemer kan bruke hver dag, som fungerer like godt på halsbrekkende entusiastisk kjøring på biltomme veier, som den obligatoriske kjøringen av svigermor.

Vi kunne kanskje ønske oss at S3-utgaven hadde enda flere og krassere designelementer enn den har.

Det er heller ikke til å komme utenom at dette er en bil som forsikringsselskapene ikke vil være veldig glade i å forsikre, og med en motor som foretrekker 98 oktan, vil også drivstoffkostnadene være litt høyere enn du skulle tro.

Men rent bortsett fra det økonomiske, er S3 Sportback det er veldig lett å anbefale med hele hjertet.

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.