De offisielle pressebildene av nye Ampera-E er tatt på norske veier. Det er ikke tilfeldig. Britene har i dag fått beskjed om at de ikke engang vil få anledning til å kjøpe bilen.
De offisielle pressebildene av nye Ampera-E er tatt på norske veier. Det er ikke tilfeldig. Britene har i dag fått beskjed om at de ikke engang vil få anledning til å kjøpe bilen.

Ampera-e

Ampera-e får lengre rekkevidde enn Model S - til halv pris

Kan bli den viktigste bilen på mange år.

En av de mest etterlengtede nye elbilene begynner å nærme seg premiereklar, nemlig Opels nye Ampera-E.

Dette er bilen som anses som den første i en ny generasjon elbiler som skal gi lang rekkevidde til en overkommelig pris, og er en alvorlig konkurrent til Teslas Model 3.

Ampera-e er en relativt liten flerbruksbil, som har et batteri på hele 60 kWh - det samme som du får på innstegsmodellen til Tesla Model S.

Les også: Har du elbil? Fra nyttår mister du retten til gratis parkering

Opel bekrefter nå for første gang at bilen vil få en rekkevidde på «over 400 kilometer» etter den svært optimistiske europeiske NEDC-standarden. Faktisk sier de at den vil bryte 400 km-grensen med «god margin».

Det vil si at den ligger solid foran sine konkurrenter - inkludert oppgraderte i3 og Leaf med større batteri. Den billigste Tesla Model S har offisielt 408 km.

Test: Tesla Model S P90D rekkeviddetest

Opel har laget denne oversikten for å sammenligne med sine konkurrenter. I praksis kommer ingen av bilene så langt som oppgitt.

Opel nekter plent å si noen nøyaktige tall for pris og rekkevidde, men påfallende nok har de gjort det i USA.

Der sier de at bilen skal ha en offisiell rekkevidde etter den langt mer reelle EPA-standarden på 380 km - noe som er 45 km mer enn den billigste Tesla Model S 60. e-Golf har på sin side kun 133 km etter amerikansk standard.

Les også: Salget av elbiler stuper, noe annet ville være helt idioti

Det betyr at Ampera-e etter alle solemerker å dømme vil bli en bil som på vinterstid vil kunne kjøre over 30 mil mellom ladingene. I dag opplever mange at rekkevidden faller ned mot 10-12 mil på sine elbiler.

Vil trolig koste godt under 300.000 kroner

Mer interessant er det kanskje at bilen er priset til 37.500 dollar i USA, inkludert amerikanske avgifter. Opel vil ikke gå med på at man her kan gange med dollarkursen, noe som vil sette prisen like over 300.000 kroner.

Informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge sier til Side3 at poenget er at bilen skal være priset konkurransedyktig mot sine nærmeste konkurrenter. Det vil i praksis si BMW i3 med lenger rekkevidde som starter på 265.100 kroner, Nissan Leaf med stort batteri som starter på 245.000 og oppgradert VW Golf som kommer neste år og som vi ennå ikke vet prisen på.

Tesla Model S 60 begynner på over det dobbelte.

Video: Hvor rask er Opel Ampera (saken fortsetter)?

Større enn fryktet

Alt som er av bilder av bilen har så langt tydet på at dette er en relativt liten bil, men Opel melder nå at bilen vil ha et bagasjerom på hyggelige 381 liter - som er en anelse større enn Nissan Leaf som måler 370 liter.

På motorsiden melder Opel at bilen vil være utstyrt med 204 hestekrefter og et dreiemoment på hyggelige 360 Nm.

Noen 0-100-tid oppgir ikke selskapet, men de snakker om 0-50 km/t på 3,2 sekunder - og 80-120 km/t på 4,5 sekunder. Noen direkte konkurrent til Model S på ytelse blir det altså ikke, men rask nok.

Ampera-e benytter forøvrig forøvrig hurtiglader som følger CCS-systemet - det samme BMW og VW benytter. På 30 minutter skal bilen fylles opp med omtrent 15 mils rekkevidde.

Lanseringen ligger foreløpig an til å bli våren 2017.

Les også: Tesla-sjef: - Drømmen blir kanskje aldri mulig

Promotion med annonselenker

NÅ: Knallpriser på proteinbarer

Promotion med annonselenker

NÅ: Knallpriser på proteinbarer

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.