Den siste tiden har tusenvis av nordmenn har latt seg lure av falske Facebook-konkurranser som tilsynelatende gir bort gratis biler i millionklassen. Illustrasjon: Mats Brustad

Svindelforsøk

Den siste tiden har tusenvis av nordmenn har latt seg lure av falske Facebook-konkurranser som tilsynelatende gir bort gratis biler i millionklassen. Illustrasjon: Mats Brustad

Advarer mot Facebook-svindel: - Nei, vi deler ikke ut gratis biler

Flere tusen nordmenn har latt seg lure.

Den siste uken har tusenvis av nordmenn latt seg lure av falske Facebook-konkurranser. Biler til millioner av kroner deles tilsynelatende ut helt gratis, for å være med i trekningen trengs det kun å like, kommentere og dele et Facebook-innlegg.

Nå advarer bilbransjen mot svindelen, og ber folk være ekstra oppmerksom på konkurranser og innlegg som fremstår for godt til å være sant. Nylig ble både Audi og Mercedes i Norge utsatt for svindelen, som pågikk i flere dager.

”Konkurranse! For første gang noensinne kan du nå vinne en Mercedes Benz SL 500! Dette er en kortsiktig kampanje. For å delta må du like bildet, kommentere og dele.”

Dette er kun et av flere innlegg den falske Mercedes-siden publiserte på én og samme dag. Bilen som ”gis” bort koster langt over millionen, og fikk på kort tid mange tusen likes på sosiale medier.

– Vi gir ikke bort biler med slike premisser. Dette er ren svindel, og noe vi tar stor avstand fra. Det er synd at merkevaren vår blir misbrukt på denne måten, forteller Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge.

Denne Facebook-posten er det trolig mange som kjenner igjen. En flask svindelside har de siste dagene oppfordret til å like, kommentere og dele bildet - for så å kunne vinne bilen.

Enrom respons

– Vi oppdaget svindelforsøket sent søndag kveld, og var raskt på ballen, både med å informere våre følgere, samt rapportere til Facebook. Jeg syns det er leit at folk som er interessert i bilene våre blir lurt på denne måten.

Med godt over 4.000 delinger på få timer, er det tydelig at de falske innleggene har gjort nettopp det. Og ved første øyekast er det lite som skiller Mercedes sin offisielle Facebook-side fra kopien.

– Det er faktisk bare bindestreken i ”Mercedes-Benz” som skiller sidene. Jeg skjønner godt at det ikke er like enkelt å se forskjell, men når det er sagt, ville vi aldri gått ut med ”lik og vinn en bil.” Når noe er for godt til å være sant, er det ofte det.

Nøkleby sier også at responsen har vært enorm hos Mercedes de siste dagene. For selv om mange har latt seg friste av ny millionbil, har innboksen hans nærmest glødet med tips om juks og fanteri.

Det har vært hektisk for Christoffer Nøkleby de siste dagene.

– Vi setter stor pris på alle som har engasjert seg og hjulpet oss i saken. Mellom søndag kveld og mandag formiddag var responsen enorm. De fleste har tipset om svindelen, mens noen få har lurt på om dette virkelig var sant.

Gir bort bil likevel

Etter samtaler med Facebook i Norge, er nå svindelsiden et tilbakelagt kapittel, men hos Mercedes er det fortsatt full aktivitet på Facebook. De ønsker nemlig å gi et plaster på såret til alle som ble skuffet over bløffen.

– Som en liten trøst valgte vi å arrangere en ekte konkurranse, hvor vi gir bort en helt ny GLA for en helg. Nå har vi akkurat kåret vinneren, som postet et flott bilde på Instagram med #MBtrøstepremie. Litt morsomt er det også at våre to poster angående svindelen, har blitt de mest populære på Facebook så langt i år, smiler Nøkleby.

Dette bildet sørget for at Solveig Skaret vant en Mercedes GLA for en helg - på ekte! Gjett om hun ble GLA!

Audi advarer

Også Audi sin offisielle Facebook-side har nylig blitt utsatt for samme type svindel. Til Sarpsborg Arbeiderblad, advarer den norske Audi-importøren mot å la seg lure.

– Vi ble oppmerksom på denne falske siden tirsdag kveld, og har fått en del henvendelser fra de som følger vår offisielle side på Facebook. Der ligger det nå en sak som advarer mot å like og kommentere på den falske siden. Svindel-siden er også varslet inn til Audi Tyskland, slik at vi forhåpentligvis får fjernet denne fra Facebook i løpet av kort tid, sier informasjonssjef i Audi Norge, Marius Tegneby.

Denne siden lurte folk til å tro at man kunne vinne en splitter ny Audi R8, til en verdi av 2 millioner kroner.

Nå er også Audi sin svindelside fjernet.

Derfor opprettes falske sider

Det er naturligvis alltid en årsak til at svindel og falske Facebook-profiler opprettes. Broom har fått opplyst at Facebook-sider som Audi og Mercedes har opplevd, opprettes for å generere masse ”likes” på kort tid. Sidene blir så solgt videre, med like mange følgere, før innholdet blir endret til annen reklame.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Promotion med annonselenker

13 ting du trenger i september

Shopping med annonselenker

Har du skjegg? Da må du skaffe deg dette

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Redaktør: Lars Wærstad - Telefon: 02060

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/

Personvernpolicy

Informasjonskapsler (cookies)