eDrive-merket på girspaken avslører at dette er den ladbar hybriden Active Tourer 225xe. En bil som hundrevis av nordmenn gjerne legger inn bestilling på uten at de har fått prøve den.

BMW Active Tourer 225xe

eDrive-merket på girspaken avslører at dette er den ladbar hybriden Active Tourer 225xe. En bil som hundrevis av nordmenn gjerne legger inn bestilling på uten at de har fått prøve den.

500 nordmenn har bestilt BMW Active Tourer 225xe usett - her ser du hvorfor

Dette forventes å bli en av årets storselgere.

BMW vil ha en eller flere biler i alle mulig segmenter. Det beviste de for alvor da de lanserte intet mindre enn TO flerbruksbiler – ikke akkurat en biltype vi forbinder med bilprodusenten med hovedsetet i München. De er langt mer kjent for sine sportslige kjøretøy.

Les også: Dette er bilen BMW aldri skulle bygge

Men når de først kaster seg på i denne klassen også, så gjør de det skikkelig. I år kommer de nemlig med en kombinasjon som ingen av konkurrentene kan matche – og den er perfekt for norske avgifter.

To viktige egenskaper

De to flerbruksbilene til BMW heter henholdsvis 2-serie Active Tourer og 2-serie Gran Tourer. Sistnevnte er størst, og har også plass til sju seter.

Les også: Denne bilnyheten har 47(!) oppbevaringsrom

Men det er minstemann som det nå er ekstra stor etterspørsel rundt. Den kommer nemlig i en utgave som heter 225xe. For de som kjenner BMWs modellbetegnelser, så røper det to viktige ting: Xen betyr firehjulsdrift, mens e-en avslører at bilen er ladbar.

Utenpå er 225xe mer eller mindre identisk med en vanlig Active Tourer.

Den ladbare hybriden får dessuten over 200 hk, og en pris som starter på gunstige 358.600 kroner.

Les også: Flerbruksbil – med over 1.000 hk!

500 ordre

Det gjør den åpenbart til et attraktivt alternativ for de som ikke har det aller største plassbehovet.

225xe lanseres i mars. Bestiller du nå, kan du regne med levering i august.

– Vi har 500 ordre inne akkurat nå. Det må sies å være utrolig bra, for en bil som lanseres først i mars. Vi har ikke noen offisielle tall for hvor mange vi håper å selge i 2016, her handler mye om hvor mange vi kan få utlevert fra fabrikken, sier kommunikasjonsdirektør, Kjetil Myhre i BMW Norge.

Elmotor til bakhjulene

225xe får ikke det samme firehjulsdrift-systemet som brukes i X-drive-modellene. Active Tourer har i utgangspunktet forhjulstrekk, mens det er elmotoren som sørger for at bakhjulene har drivkraft.

Du trenger imidlertid ikke bekymre deg for at batteriet til elmotoren skal gå tomt, og hindre framkommeligheten. Systemet er nemlig lagt opp slik at bensinmotoren hele tiden sørger for å lade batteriene til elmotoren.

Les også: Disse familiene er mest fornøyde med bilene sine

Rask

Men en konsekvens av elmotoren over bakakslingen, er at bagasjerommet blir noe mindre. I utgangspunktet kan du laste inn 468 liter i Active Tourer. Den ladbare varianten nøyer seg med 400 liter. I praksis er det ekstrarommet under gulvet som blir borte.

Noen vil nok imidlertid la litt av skuffelsen over plassmangelen bli overskygget av hvor sprek bilen er. Totalt snakker vi nemlig om 224 hk.

Da snakker vi sporty flerbruksbil!

0-100 km/t leveres på 6,7 sekunder. Det er rett og slett brennkjapt!

BMW har fått skryt for interiøret i Active Tourer, som sørger for mer premiumfølelse enn noen av de andre i klassen.

Elektrisk rekkevidde

Rekkevidden til bilen på strøm er satt til 41 kilometer. Det er ikke så verst, selv om du naturligvis må beregne at du knapt noe gang vil klare den bragden selv.

Oppgitt snittforbruk er på bare 0,2 l/mil. Og hvis du lader ofte og bruker den mye til småkjøring, så kan du faktisk klare det. Nøkkelen er hvordan du bruker bilen. Men det er greit å være obs på at du raskt begynner å sluke drivstoff når du legger ut på langtur.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Dette skal bli en ny norsk storselger

Her er BMWs nye avgiftsvinner

Ny Norges-bil fra BMW blir en liten pris-bombe

Topp 5: Bilmerkene som øker mest i Norge

 

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Promotion med annonselenker

Vinterjakkene du skaffer deg allerede nå

Promotion med annonselenker

Høstens fineste frakker til herre

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Redaktør: Lars Wærstad - Telefon: 02060

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/

Personvernpolicy

Informasjonskapsler (cookies)