Prisøkningen på 30 kroner, eller 67 prosent, har ingenting med økte rabatter å gjøre, melder Coop.
Prisøkningen på 30 kroner, eller 67 prosent, har ingenting med økte rabatter å gjøre, melder Coop.

Rabatt

Matbutikkene kjemper om høyest rabatt - det betyr ikke lavere priser

Prisen har økt kraftig - men det har ikke med økte rabatter å gjøre, hevder kjedene.

I en uhøytidelig spørreundersøkelse blant våre lesere etter Remas lansering av Æ-appen, der de blant annet gir rabatt på det meste av frukt og grønt, svarte halvparten at de regnet med at nye rabatter kun ville føre til at grunnprisen på varene økte.

Les også: Gir Rema deg rabatt på de ti varene du handler mest? Så enkelt er det ikke

Mot Forbrukerombudets vilje, har regjeringen bestemt at det ikke skal være åpenhet rundt butikkenes priser i Norge. Det finnes derfor ikke åpen statistikk om prisutviklingen på varer.

Rabatter og priser til himmels

Etter at Rema innførte sin Æ-app har det utviklet seg en skikkelig rabattkrig blant norske matbutikker. Målet har blitt å ha høyest mulig rabatter, og Kiwi satt foreløpig ny rekord i begynnelsen av februar ved å skryte av 25 prosent rabatt på frukt og grønt for sine fordelekunder.

Rema har økt sine rabatter til 20 prosent, og Coop Extra har sendt ut rabattkuponger som gir rabatter opp til 21 prosent.

Men som Side3s stikkprøve viser, har grunnprisen på frukt og grønt til dels skutt til himmels etter at rabattordningene ble innført.

Extra har skrudd opp prisen på squash - med 67 prosent siden før rabattkrigen startet - eller 30 kroner per kilo. Prisen på squash, som består av 94 prosent vann, begynner med det å nærme seg prisene for frossen kyllingfilet.

- Har ikke noe med rabattene å gjøre

Ifølge Coop har derimot ikke denne prisøkningen noe med at de har måttet skru opp prisene for å muliggjøre høye rabatter.

- På grunn av det dårlige været i Spania har det vært vanskelig å få tilgang på squash i enkelte perioder, det har gjort at våre innkjøpspriser har variert veldig og opp til 20 kroner, sier informasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til Side3.

Spania har blitt utsatt for unormalt kaldt vintervær, noe som har ødelagt en del avlinger.


IKKE NORMALT: Denne typen vær er ikke normalt i sørlige deler av Spania, og har skapt problemer for en del frukt- og grønnsaksprodusenter.

IKKE NORMALT: Denne typen vær er ikke normalt i sørlige deler av Spania, og har skapt problemer for en del frukt- og grønnsaksprodusenter.

- Det stemmer med det du har registrert i svingninger, så der har vi forklaringen.

- Så det betyr at dere ikke har hatt behov for å øke noen marginer for å muliggjøre rabatter på opp til 21 prosent?

- Nei, dette er resultat av økte innkjøpspriser, sier Kristiansen.

- Det betyr altså at marginene på dette er ganske høye i utgangspunktet?

- Marginene våre får du aldri, men det er ikke noe høyere margin på dette enn det som er normalt, sier Kristiansen.

Jo Gjedrem

Forbrukerombudet: Høy rabatt betyr ikke best pris

Ifølge fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet er det nå ekstra viktig at kundene følger med.

- En kan tenke seg at prisene går opp samtidig som en får høyere rabatt. Det ligger ikke en garanti her om at det er en lav pris i utgangspunktet, sier han til Side3.

- En kan markedsføre at en har satt ned prisen, hvis man faktisk har gjort det - og i dette tilfelle er det fordelskundene som får lavere pris enn andre. Men det betyr ikke at en får den beste prisen i markedet - eller at det er gode priser.

- Den prisbevisste kunden vil tjene på å sjekke priser, sier Gjedrem.

Promotion med annonselenker

Familieluksus til lavpris

Promotion med annonselenker

Familieluksus til lavpris

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.