Foto: Diego Cervo Getty Images/iStockphoto

Hvor ille er øl for treningen?

Du spør, treningsekspertene svarer.

Treningsnettsiden Trim.no svarer jevnlig på innsendte spørsmål om trening. Nå om sommeren blir det gjerne litt ekstra øl, vin og whisky, og en leser kommer dermed med et betimelig spørsmål:

Jeg trener styrke fem dager i uken, og prøver å være nøye på å spise sunt, og jeg vil påstå at kostholdet mitt er bra. Men jeg lurte på hvor mye alkohol ødelegger for treningen, hvis det er snakk om 1-2 ganger i måneden? Og da mener jeg 10-15 pils hver gang, noe som jeg blir god og full av.

Denne artikkelen er levert av Trim.no.

SVAR:

Alkohol virker nedbrytende på både muskler og hjerne. Det er en fettløselig gift. Fyllesyke er et inntil «grusomt» hint om hvordan alkoholen virker på kroppen.

Men du ødelegger ikke alt som heter treningsmessig framgang selv om du drikker deg full én gang i uken.

Regn med at på et lite til moderat festbruk (opptil 10 - 15 pils), så mister du én til todøgn restitusjon/oppbygging/framgang.

Treningsuka kan altså til tross for alkoholrus én dag i uken kunne gi utbytte i opptil fem dager. For å miste halve treningseffekten innenfor ei treningsuke, må du sannsynligvis gå på stupfylla fredag, lørdag og søndag.

Rusmiddel kan ikke anbefales

Alkohol er selvfølgelig ikke noe jeg kan anbefale til noen. Det er et rusmiddel som er farlig, som kan svekke deg, gjøre deg syk og som kan medføre dårliere eller ingen framgang fra treningen din dersom du inntar dette rusmiddelet i store nok mengder med en hyppig nok bruk.

Så det generelle rådet som jeg anbefaler, er at du i størst muliggrad holder deg unna alkohol.

Mindre skadelige rusmidler finnes

Det finnes i dag andre rusmidler som ikke medfører nedbrytende effekt på kroppens anabolisme og som har mindre bivirkninger.

Men disse rusmidlene kan jeg ikke anbefale eller oppfordre til bruk av, da disse er plassert i svartmalingsbåsen «narkotika», og dermed også er ulovlige til bruk utenom i de tilfeller omtalte «narkotiske stoffer» er foreskrevet av lege på resept som medisin.

Store mengder periodevis

Helgefylla i Norge i dag presenterer et stort antall mennesker som per definisjon er å regne som alkoholikere. I motsetning til i sydligere land, så er normalen i Norge å ikke drikke litt hver dag, men heller å drikke mye når det først skal drikkes (helgefylla).

Et lavt, forsiktig daglig inntak er trolig mindre skadelig enn å innta store mengder sjeldnere (1-2 dager i uka). Men det er påvist at i land som Austraila, Frankrike og Danmark, hvor daglig alkoholbruk er vanlig, har en høyere forekomst av alkoholskader (på lever, nyrer og hjerne for å nevne de største), enn i land der alkohol brukes sjeldnere og i mindre kvantum.

Det er ingen grunn til å tvile på at alkoholforbruket i Norge i dag i mange tilfeller er negativt, nedbrytende, og medfører ikke bare uheldige konsekvenser for rusmisbrukerens helse, men også for samfunnet, helsevesenet og mennesker rundt. Jeg tenker da eksempelvis på fyllekjøring og voldsbruk.

Ideelt sett så burde man ikke røre noen rusmidler i det hele tatt, men jeg har full forståelse for at det skjer.

Flere saker fra Trim.no:

Promotion med annonselenker

Nye høstfavoritter fra GANT

Promotion med annonselenker

De største herretrendene for høsten 2017

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.