Foto: (c) Reb Images/blend Images/corbis

Fantastisk service

Hotellgjestenes merkeligste ønsker

Hotellansatte får mange rare henvendelser fra gjestene. Her er noen av de særeste.

Som hotellansatt må man forsøke på å etterkomme gjestenes ønsker, nesten uansett hvor merkelige og urealistiske de måtte være. 

Dette gjelder spesielt for en concierge, en stilling som befinner seg et sted mellom butler, vert og altmuligmann. 

CNN har spurt concierger hos hoteller rundt omkring i verden om de merkeligste forespørslene de har fått fra sine gjester. Svarene de fikk veksler fra de merkelige til det helt bizarre. Vi har plukket ut noen eksempler. 

Et prakteksemplar av en kamel. Men hotellgjesten foretrakk de med to pukler.

Fikk på pukkelen

Victoria Cote var helt fersk i jobben som concierge hos Loews Ventana Canyon Resort i Tucson, Arizona, da hun fikk det som foreløpig er karrierens merkeligste henvendelse.

En av gjestene ba henne nemlig finne ut hvor han kunne kjøpe to kameler. Dette er ingen dagligdags affære, selv ikke i Arizona.

Victoria var ivrig etter å bevise at hun var riktig kvinne for jobben, og fant etter hvert en "kamelforhandler" en drøy halvtimes kjøring unna hotellet.

Det endte likevel med at gjesten ikke kjøpte en eneste kamel, siden han mente de hadde en pukkel for lite. 

Sjokoladestatue, her representert ved Mario Lopez.

Sjokoladestatuer

Michael Romei har mer enn 20 års erfaring som concierge hos det berømte hotellet Waldorf Astoria i New York. Dermed har han også opplevd så mangt, ikke minst fordi hotellet gjerne gjestes av de rike og berømte. De rike og berømte er jo gjerne også smått eksentriske.

Det rareste ønsket kom derimot fra et "ukjent" par fra Australia, som skulle feire bryllupet sitt på hotellet. I den anledning ønsket paret å få laget en statue av seg selv. I full størrelse. Laget av sjokolade.

Waldorf Astoria har heldigvis et velustyrt kjøkken, både når det gjelder utstyr og personale. Etter månedsvis med korrespondanse og prøving og feiling fikk de endelig kreert en statue i noenlunde full størrelse, og med noenlunde riktige proposjoner. 

Enhjørning

En concierge strekker seg så langt som mulig for å oppfylle gjestenes ønsker. Dette er det enkelte spøkmakere som utnytter til det fulle, for eksempel ved å ønske seg ting hotellet umulig kan skaffe.

Et eksempel er gjesten hos Hotel Indigo i North Carolina, som ba om at det skulle være en enhjørning på rommet hans når han sjekket inn.

Concierge Katie Brown visste derimot råd. Hun skaffet et enhjørning-kosedyr, og la ved en lapp der hun beklaget at hun ikke hadde lykkes i å skaffe en ekte enhjørning. Dette var fordi "enhjørningen som kjent migrerer", og det var ikke riktig tid på året.

Historien sier ingenting om hvordan gjesten reagerte, men vedkommende må ha vært ekstremt surmaget dersom han ikke trakk på smilebåndet. 

Et mariachiband. Ikke lett å smugle inn noe sted.


Frieri

Katie Allan, concierge hos the Biltmore i Santa Barbara, fikk en utfordring da en av gjestene ønsket å fri til sin utkårede. Han ønsket nemlig å gjenskape parets først stevnemøte, som fant sted på en meksikansk restaurant.

Dette høres enkelt nok ut, og Katie skaffet et syv-manns mariachiband for å skape rammen rundt frieriet. Problemet var at gjesten også ønsket å fri midt på Golden Gate-broen.

Et annet, større problem var at dette skjedde kort tid etter terrorhandlingene den 11. september 2001. Det amerikanske samfunnet var en eneste stor nervebunt, og sikkerhetstiltakene på landemerker som Golden Gate var skyhøye.

Katie måtte derfor smugle bandmedlemmene inn på broen. Midt på broen dro de fram sombreroene og instrumentene, og rammen for frieret var satt.

Gjestens utkårede sa heldigvis ja.

Dette var bare noen eksempler, den komplette listen kan du lese her. Dersom du selv har eksempler på hvor langt en concierge eller andre hotellansatte strekker seg for å gjøre gjestene fornøyd, hører vi gjerne fra deg i kommentarfeltet.


Promotion med annonselenker

Slik sikrer du et godt førsteinntrykk på date

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.