Schwerer Bomber Me 264.
Schwerer Bomber Me 264. Foto: Wikimedia Commons

Messerschmitt Me 264

Hitlers mest avanserte bombefly skulle legge New York i ruiner

Hitler la en dødelig plan.

Skyskraperne på Manhattan er de fremste symbolene på amerikansk kultur og økonomisk makt. Hitler innså dette mer enn 60 år før Osama bin Laden.

I en plan som minner uhyggelig om terrorangrepene i 2001, ville Hitler sende sine mest avanserte bombefly til USAs østkyst, og jevne med jorden de stolte skyskraperne i New York City.

Hitler hadde allerede beordret sine piloter til å bombe sønder Warszawa og London, og han reagerte med oppglødd begjær da han så dem brenne. Kanskje mer enn noe annet vitner denne planen om et mørkt sinn.

Programmet « Hitlers hemmelige angrep på Amerika» tar for seg hele denne historien, og gir et unikt innblikk i hvordan den megalomane tyske diktatoren resonnerte og tenkte.

Hadde Hitler lykkes, kunne det blitt et nytt Pearl Harbor – et skjellsettende øyeblikk for USA, og noe av det som ville stå i alle skolebøker. I stedet har det nærmest blitt glemt.

Les også: Er dette «verdens beste fortelling»? Derfor vil Hollywood fortelle verden om tungtvannet.


Me 264-bombefly under en testflygning i 1942. 

Me 264-bombefly under en testflygning i 1942. 

Frem til angrepene ved Pearl Harbor den 7. desember 1941, så var det mange amerikanerne som følte at krigen ikke angikk dem. Det var Europa sitt problem.

Spesielt de konservative ønsket ikke å blande seg inn i konfliktene som foregikk ellers i verden. Storbritannia fikk kjempe sine egne kamper. Dette ståstedet er kjent som isolasjonisme.

Men selv etter at de var blitt trukket inn i konflikten, så gikk hverdagen omtrent som normalt på det amerikanske fastlandet. De jobbet kanskje hardere, og hadde mindre tilgang på en del matvarer, men den amerikanske økonomien blomstret. De brukte penger, gikk på kino og teater, og var for langt unna til å føle seg truet.

Gjennom et overraskelsesangrep ville Hitlers Tyskland knuse denne trygghetsfølelsen, og ødelegge amerikanernes moral. Dette var noe han hadde drømt om siden før krigens dager, men som han endelig kunne prøve å iverksette etter krigserklæringen, 11. desember 1941.

En invasjon var ikke realistisk. Ikke før han hadde knust Vest-Europa og Sovjetunionen, slik han planla. I stedet ville Hitler stikke rett i hjertet av USA, i en aksjon ikke helt ulikt det amerikanerne selv prøvde på i Doolittle-raidet – det symbolske bombeangrepet på Tokyo kort tid etter Pearl Harbor.

Der amerikanerne brukte modifiserte B-25-bombere som kunne ta av fra et hangarskip, siktet Hitler høyere. Han ønsket seg et fly som kunne krysse Atlanterhavet med en dødelig last, og ha rekkevidde til å returnere til Europa igjen. Han satte sin lit til sin venn, den geniale ingeniøren Willy Messerschmitt.

Messerschmitt (mannen bak de fryktede jagerflyene) hadde siden 1937 jobbet på et avansert firemotors fly med stor rekkevidde, som i utgangspunktet var planlagt for sivil bruk. Ett av dem skulle faktisk, ifølge Atlantic Times, tilhøre Hitler personlig – et «Führer-fly» på lik linje med moderne amerikanske presidenters Air Force One.

Ved krigens utbrudd forandret disse planene seg. Führer-flyet (Me 261) ble videreutviklet til langdistansebomberen Me 264, med kallenavnet «Amerika-bomberen».

Les også: Dette forsvarsverket skulle mure inne Europa. Et bevis på tysk effektivitet, eller Hitlers stormannsgalskap?

Me 264 skulle i teorien ha stor nok rekkevidde til å fly tur/retur USA fra Europa, men det spørs om det virkelig var tilfelle. Dette var tross alt bare noen få tiår etter flyet var oppfunnet, og teknologien var ennå et stykke unna en slik prestasjon.

Det er ingen tvil om at Me 264 hadde imponerende rekkevidde, men fullt ladet med bensin og bomber ville det høyst sannsynlig veie for mye for å oppnå ønsket hastighet og distanse.

Flyets fremste formål var å støtte tyske ubåt-operasjoner dypt inne i Atlanterhavet, men Messerschmitt skal selv ha uttalt at testflyene kunne brukes til «spesielle oppdrag».

Noen få prototyper ble ferdigstilt, etter store forsinkelser. Den første modellen startet prøveflyvninger i desember 1942. Ifølge en testpilot under avhør etter krigen, var flyet fullt fungerende, og hadde førsteklasses egenskaper.

Men da de allierte hørte om planene, tok de det svært seriøst, og sendte massive bomberaid mot flyfabrikken i Augsburg, for å ødelegge prototypene. De to flyene som var ferdige ble ødelagt, mens et tredje, ufullstendig fly ble skadet og aldri fullført.

Sabotasje fra de allierte skrev seg inn i listen over utfordringer som gjorde at hele programmet måtte skrinlegges. Masseproduksjon var i alle tilfeller urealistisk.

Tyskernes industrielle kapasitet var knapt stor nok til å levere fungerende våpen og utstyr til soldatene sine, og Messerschmitt-fabrikkene måtte prioritere å lage jagere. De hadde knapt nok ressurser til å lage disse.

Et annet stort langdistansefly, Junkers Ju 390, var også under utvikling, og dette prosjektet varte noe lenger enn Me 264. To prototyper ble laget av denne seksmotors giganten, og en av dem skal angivelig ha gjort en prøveflyvning over havet til New York.

Igjen spørs det om det er sannhet i dette. En slik tur ville kreve enormt med bensin, og bensin er tungt. Den økte vekten, som er desto større om en skal bære bomber, gjør det urealistisk at verken Me 264 eller Ju 390 var en reell trussel for USA.

Etter hvert som tyskerne ble desperate, skal de ifølge Daily Mail ha vurdert å i stedet ramme USA ved å kjøre flyene sine rett inn i amerikanske bygninger. Altså selvmordstaktikker på linje med japanernes kamikaze, og nøyaktig det samme som al Qaida gjennomførte i 2001.

Hitler skal heller aldri helt ha gitt opp ideen om et bomberaid:

– Med rekkevidden til dette flyet skal vi gjengjelde ødeleggelsen av byene våre tusen ganger over Amerika, skal han ha uttalt mot slutten av krigen. Lenge etter at Messerschmitt-flyet var skrinlagt.

Les også: I dag ville Max Manus fylt 100 år. Men hva er egentlig historien bak navnet hans?

Dette var likevel ikke de eneste planene Hitler hadde om å gjøre angrep på amerikansk jord. Sommeren 1942 kom han enda nærmere. Da gikk to grupper på fire tyske spesialsoldater i land på østkysten i USA, fra hver sin ubåt, som operasjon Pastorius.

Disse tyskerne, hvorav to var amerikanske statsborgere, skulle jobbe i det skjulte og utføre sabotasje og terror. Både for å svekke den amerikanske produksjonen, og ødelegge moralen til folket.

FBI ble underrettet da den ene gruppen ble observert, da de gikk i land på Long Island utenfor New York, kledd i tyske uniformer. De hadde uniform for ikke å bli dømt som spioner om de ble tatt. Disse kom seg unna, men skjønte at de var oppdaget.

Grunnen til at de feilet, var at to av agentene bestemte seg for å forråde Tyskland og overgi planene til USA. Hele gruppen på åtte ble til slutt tatt til fange, og dømt til døden. De to avhopperne ble unnlatt dødsstraff, og ble senere utlevert til Tyskland, mens de seks øvrige ble henrettet i den elektriske stol.

Denne fiaskoen, og ydmykelsen over agentene som hoppet av, gjorde at Hitler ikke prøvde på det samme igjen.

Tyskland hadde aldri i nærheten av USAs industrielle kapasitet, og Hitlers store ord og store drømmer var heldigvis ikke nok til å legge New York i ruiner.

Mangel på ressurser og kvalifiserte arbeidere var også årsaken til at Nazi-Tyskland aldri virkelig kunne satse på et atomvåpenprogram. Nazistene atomforskning har vi utforsket tidligere her på bloggen, i forbindelse med NRK-serien «Kampen om Tungtvannet». Hitlers atombombeprosjekt kan du lese alt om her.

Dersom de hadde klart å gjennomføre begge prosjekter, både atombomben og et slikt fly til å bære den, da ville verdenshistorien i dag vært en annen.

Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:

Her er alt du trenger å vite om Hitlers atombombe

Albert Einstein advarte mot «trolling» for over 100 år siden. Les de offentliggjorte papirene

Dette forsvarsverket skulle mure inne Europa

Ti løgner du garantert ble fortalt på skolen

Promotion med annonselenker

Fritid- og treningsplaggene du trenger

Promotion med annonselenker

Siste sjanse: Opptil 60 prosent rabatt hos Boozt

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.