Flyhistorie

11 av de rareste flyene som noensinne har flydd

Katastrofale ideer, ekstreme behov og ny teknologi har gitt mange rare resultater.

Noen må feile for at andre skal vite hva som fungerer i luften. Her er noen av de aller rareste flyene som noensinne har lettet fra bakken.

NASA AD-1

Selv om flyet på bildet over her ser ut som en flyulykke in the making, er det ingenting galt med hverken fly eller bilde.

Designeren er faktisk også ved sine normale fulle fem, da dette er en versjon av NASAs eksperimentelle AD-1.

Formålet med denne typen dreibar vinge var å teste hypotesen om at dreibare vinger ville føre til lavere luftmotstand i høye hastigheter. NASA hadde som vanlig rett og AD-1 fløy nesten 70 testflyvinger på 70- og 80-tallet.

Les også: Englands stealth-krigsskip skal ta knekken på alt og alle

SNECMA Coléoptère

Når franskmennene skal lage tekniske nyvinninger er det alltid spennende å se resultatet. «Friskt» design og helt nye idéer kommer på bordet.

Franske Coléoptère klarte faktisk å lette fra bakken en gang i 1959, men siden ble det stille rundt det vovede designet.

Flyet skulle kunne ta av og lande i vertikal posisjon, og etter bildene å dømme var dette omtrent alt det fikk til. Ifølge Wikipedia var flyet ekstremt ustabilt og farlig.

Scaled Composites Model 281 Proteus

Dette ser jo virkelig ikke bra ut. Som et byggesett laget av ungene til Salvador Dali på LSD. Ingenting henger på greip, det er to sett med vinger, hvorav det ene peker feil vei, og det andre er asymetrisk.

Likevel var denne nyskapningen fra Scaled Composites Model 281 Proteus i stand til å holde seg i luften mer enn 18 timer i strekk.

Imponerende, helt til dronene kom på banen på 2000-tallet.

Les også: Jagerfly-gigant med sterke hint om skummel fremtid

Antonov An-225 Mriya

Dette monsteret av et fly tar en romferge på ryggen uten å mukke.

Den tunge lasten er forøvrig den russiske romfergen Buran, som til forveksling er lik de mer kjente, amerikanske versjonene.

Antonov An-225 «Mriya» ble kun bygget i to eksemplarer, og holder rekorden både for lengste og tyngste fly. Maks startvekt: 640 tonn.

Grumman X-29

Her ses også resultatet av en designer som falt i gryta som liten. Det eksperimentelle jagerflyet X-29 var et samarbeid mellom NASA, det amerikanske forsvaret og jagerflyprodusenten Grumman.

At vingene står feil vei var noe av poenget, da NASA blant annet forsket på ustabile fly. Designet slo aldri an, selv om bildene fremdeles er kule.

Les også: NASA får en halv milliard for å utvikle Mars-habitat

Super Guppy

Når NASA trenger å frakte noe virkelig digert bestiller de en Super Guppy for å være på den sikre siden. Denne giganten har faktisk vært på vingene helt siden introduksjonen i 1965.

Designet er basert på det militære fraktflyet Boeing C-97 som ble gitt en "mild" overhaling med økt lengde og et vanvittig stort lasterom.

Super Guppyen fraktet nylig NASAs Mars-fartøy Orion.

McDonnel Xf-85 «Goblin»

Du kan være glad for at du ikke var testpilot på denne byttingen. McDonnel Xf-85 med tilnavnet «Goblin» var designet med kaldkrigs-paranoia og frie budsjetter.

Formålet var at miniatyr-jagerflyet kunne stues inn i et større transpor- eller bombetfly, som så kunne dumpe lasten over fiendtlig territorium.

Hvordan ville du ha likt å møte skarpskodde russiske jagerfly i denne såpekoppen? Farvel.

Les også: Slik ser en atombombe ut noen milliontedels sekunder etter detonering — se de utrolige bildene

Antonov An-124 «Ruslan»

Hvis du tror det er noe galt med øynene dine kan vi forsikre deg om at alt er (nesten) OK:

Dette er et russisk transportfly i ferd med å svelge en amerikansk ubåt. Med trailer, tilhenger og hele pakka.

Antonov An-124 brukes også til å frakte andre fly, da med vingene demontert. En dugelig Airbus A380 for eksempel glir rett inn uten problemer.

Republic XF-84H

Dette flyet ser kanskje ikke så halvgærn't ut, men stol på oss, det er svært gode grunner til at Republic XF-84H aldri ble noe av.

Problemene stammet fra propellen, som roterte raskere enn lyden. Den supersoniske propellen skapte dermed et kontinuerlig «sonic boom» - det samme smellet som når et fly bryter lydmuren.

Bare at det aldri sluttet.

Selv når flyet stod på tomgang på bakken var lyden så intens og kraftig at flymannskapet kastet opp, og støyen kunne høres mer enn 35 kilometer unna.

Les også: Nå har forskerne startet «Stellarator» — verdens største fusjonsreaktor

Convair NB-36H

På femtitallet drev man med mye rart. I USA var man blant annet i full gang med å lage atomdrevne bombefly.

Dette er et av dem.

Om bord var to atomreaktorer i full sving. Formålet var å teste muligheten for å lage bombefly som kunne holde seg i luften i ukevis, kanskje månedsvis i strekk. Mer om galskapen kan du lese her.

Dream Lifter

Hva får du hvis du tømmer en Jumbojet for innmat? Jo en 747-8 Freighter, en lasteromsversjon av jumboen, stor nok til å ta med seg det aller meste.

Hva får du hvis du gir denne flytypen anabole steroider? Da får du Dreamlifter, storebroren til 747-8.

Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:

Snart skal 18 voksne elefanter gå ombord i et fly …

Stephen Hawking (og resten av verden) applauderer oppdagelsen av gravitasjonsbølgene

NASAs fantastiske fremtidsvisjoner skal inspirere morgendagens astronauter

Shopping med annonselenker

30% rabatt på stilfull solskjerming

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.