NYTT REDNINGSHELIKOPTER: Det nærmer seg levering av Norges nye livredder, redningshelikopteret AW101. Her flyr maskinen i riktige farger.

AW101

Her er Norges nye livredder

- De vil redde mange liv i årene som kommer, sier Forsvaret.

I over 40 år har Luftforsvarets trofaste Sea King vært et redningens syn for folk i nød.

Vi tar et lite øyeblikk for å minnes arbeidshesten, som har reddet tusenvis av liv siden det først fløy i redningshelikoptertjenesten i 1973, med dette blinkskuddet:


GAMMEL TRAVER: Sea King under øvelsen Flotex 2016.

GAMMEL TRAVER: Sea King under øvelsen Flotex 2016.

Snart får Norge nemlig nye redningshelikoptre med langt større rekkevidde, hastighet og kapasitet.

- De vil redde mange liv i årene som kommer, skriver Forsvaret på sine hjemmesider.

AW101 VS. SEA KING: AW101 (lys rød) er vesentlig større enn forgjengeren Sea King (mørk rød).

På sikt skal 16 nye AW101-maskiner erstatte de aldrende traverne Sea King. For Luftforsvarets 330 skvadron skal de nye maskinene bli et solid løft.


Bli med 330-skvadronen på tokt:

«Bra jobbet, karer!», sier den utmattede skipperen og tørker blod. 330-skvadronen har utført enda en dramatisk redning

Oberst Helge Lolland er prosjektleder i Luftforsvaret. Han anslår at rekkevidden vil bli om lag fem ganger større enn i dag.

- AW101 er raskere, kan fly lengre og ha flere om bord. Det vil i sum bety at vi får redningshelikoptre som kan være​ mye leng​​er​​ ute og redde folk enda len​​ger unna enn i dag, uttaler han til forsvaret.no.

I tillegg vil hver maskin være i stand til å redde flere mennesker.

- Én maskin kan frakte opptil 25 nødstedte samtidig, det er en betydelig ressurs på et ulykkested, for eksempel til havs, sier Lolland.


VAKKERT SYN: Norges nye redningshelikopter blir et vakkert syn for personer i nød i mange år framover.

VAKKERT SYN: Norges nye redningshelikopter blir et vakkert syn for personer i nød i mange år framover.

AW101 er resultatet av Justis- og beredskapsdepartementets anskaffelsesprosjekt for nye redningshelikoptre, NAWSARH-prosjektet (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter).

Det hadde sin spede begynnelse allerede i 2001, men startet for alvor i 2007. Planen var å finne et nytt redningshelikopter som skulle erstatte samtlige Sea King-helikoptrene med nye, tidsmessige redningshelikoptre innen 2021.

AW101

 

AW101 skal erstatte dagens Sea King og vil fra 2018 til 2021 gradvis overta rolla som redningshelikopter.

Redningstjenesten sørger for å redde liv, enten det er fiskere til sjøs eller klatrere til fjells. Redningstjenesten er i kontinuerlig beredskap, og Forsvarets drifter tjenesten på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.

AW101 er langt bedre rustet til å takle norske vær- og vindforhold, med økt lasteevne og rekkevidde. Avanserte søkesystem vil i tillegg gjøre redningstjenesten bedre i stand til å løse oppdrag.

Nøkkelinformasjon:

  • Funksjon: Redningshelikopter
  • Antall: 16 totalt, innfasing 2017-2020
  • Produsent: Leonardo Helicopters
  • Passasjerer: 25
  • Besetning: 6
  • Hestekrefter: 3 x 2041 (tre motorer)
  • Cruisehastighet: 278 km/t
  • Rekkevidde: 266 nautiske mil (ca. 500 kilometer)

Kilde: Forsvaret.

Valget falt på italienske Agusta/Westland sin maskin. Selskapet har nå skiftet navn til Leonardo Helicopters. Prisen på de 16 nye redningshelikoptrene er 6,25 milliarder kroner.

Og nå er det ikke lenge igjen til levering.

De første maskinene skal leveres våren 2017 - 330-skvadronens første nylevering på 20 år. Disse skal gjennom en testfase i ett år.

Fra 2018 lander de nye redningshelikoptrene på Sola og deretter på 330-skvadronens fem øvrige baser,  Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø. Samtidig fases Sea King ut.

Til Side3 opplyser Leonardo Helicopters at AW101s kapasitet ved opphenting av 20 personer er 266 nautiske mil - rundt 500 kilometer.

Til sammenlikning har Sea King en rekkevidde på 53 nautiske mil, om lag 100 km.

Et større helikopter med lengre rekkevidde øker den operative evnen til redningstjenesten.​

- Helikoptrene vil gi oss evne til å nå lengre og samtidig kunne søke i lengre tid i et område før vi må tilbake for mer drivstoff. Et større antall helikoptre (fra 12 til 16) vil sikre tilgjengelighet i større grad. Likevel må man vurdere i hvert tilfelle om det vil være behov for flere helikoptre i redningsområdet ved større ulykker, sier oberst Helge Lolland.


AW101 sett fra innsiden. Den romslige kabinen gjør at mulighetene er mange.

AW101 sett fra innsiden. Den romslige kabinen gjør at mulighetene er mange.

Promotion med annonselenker

Nå kan du parkere billigere og raskere på Gardermoen

Promotion med annonselenker

Nå kan du parkere billigere og raskere på Gardermoen

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.