ELLAR COLTRANE er aktuell i Boyhood.
ELLAR COLTRANE er aktuell i Boyhood. Foto: SFNorge

Ulik det meste du har sett

Svært fascinerende om en gutts oppvekst i en film som tok 12 år å lage.

Boyhood - USA 2014. Regi: Richard Linklater

Med: Patricia Arquette, Ellar Coltrane, Lorelei Linklater, Ethan Hawke

«Boyhood» er en film ulik det aller meste du har sett. Regissør Richard Linklater, kjent for blant annet «Før soloppgang», «Dazed and Confused» og «School of Rock», har her filmet scener med de samme skuespillerne i 12 år, for å skildre en gutts oppvekst.

Storslagent og mektig

Fra 2002 og til 2013 følger vi Mason (Ellar Coltrane) fra han er 7 til han er 19, samt foreldrene hans (spilt av Patricia Arquette og Ethan Hawke) og søsteren Sam (spilt av Linklaters egen datter Lorelei). Resultatet er et nært, men samtidig storslagent og mektig portrett av ikke bare en gutt, men også av en moderne, amerikansk familie, mens skuespillerne blir eldre i takt med at tidskoloritten naturlig endrer seg.

Skarpe observasjoner

Vi følger Mason fra barneskolen og oppover, mens moren møter ny mann, som hun etter hvert må flytte fra under dramatiske omstendigheter, med alt det innebærer for barna og den skjøre familien. Vi blir kjent med den kule og ikke overdrevent ansvarlige helgepappaen, som også uunngåelig innhentes av voksenlivet. Etter hvert er det high school, fester, kjærester, deltidsjobber og planer om college. Det er sårt, morsomt, vakkert og tankevekkende, og usedvanlig fascinerende. Samt et nydelig eksempel på hvordan det spesifikke kan ha universell gjenklang. For her er mye gjenkjennelse og mange skarpe observasjoner av hverdag og mellommenneskelighet.

Reisen akkompagneres dessuten av mye og heftig musikk, fra det starter så passende med Coldplays «Yellow». Pussig nok spiller også de fabelaktige fire fra Liverpool en viss rolle i denne filmen, om enn ikke like sentral som i en annen, premiereaktuell oppvekstskildring.

Klare tanker

Det krever ikke lite å realisere et slikt prosjekt. Først og fremst forpliktelse fra skuespillerne, deriblant de kjente navnene Arquette og Hawke, som har satt av en periode hvert år til denne innspillingen gjennom mer enn et tiår. At Masons far ikke er med de første par årene, kan for så vidt være fordi Hawke var opptatt – men det gjør like fullt at filmen unngår den opplagte løsningen med å introdusere oss for foreldrene som et par før de skilles. Så jeg ser ikke bort fra at dette var et bevisst valg fra Linklaters side.

Det krever dessuten å finne talentfulle skuespillere i svært ung alder, uten å vite hvordan de vil utvikle seg i de påfølgende årene. Her må regissøren ha hatt en viss porsjon flaks, da både Ellar Coltrane og Lorelei Linklater fungerer utmerket hele veien i sine roller, og har tilstedeværelse og utstråling som bærer filmen hele veien inn i voksenlivet.

Filmskaperen må videre ha hatt noen klare og gode tanker om historiens gang fra begynnelsen av, samtidig som han har tilpasset dramaturgien underveis og tatt høyde for hovedrolleinnehavernes faktiske utvikling og andre virkelige begivenheter som eventuelt ville påvirke filmen. For dette er livet mens det utspiller seg. Og prosjektet blir ikke mindre imponerende av at det faktisk er en lavbudsjettsproduksjon!

Realt kakestykke

Har man sett noe lignende før? Tja, noen dokumentarfilmskapere har utført sammenlignbare prosjekter. Man kan dessuten hevde at dramaserier som «Sopranos», hvor man følger Antony Jr. og Meadow mens de vokser opp (riktignok ikke fra like ung alder), har et snev av samme effekt. Og at Linklater selv har vært inne på noe beslektet med «Før soloppgang» og dens to oppfølgere, som ble filmet med ni års mellomrom, med skuespillere som ble naturlig eldre og påvirket utformingen av sine karakterer i tråd med dette. Men det er likevel noe annet og ganske så magisk å se det utspille seg i en og samme spillefilm, med en historie hvor tiden som passerer er en del av essensen og poenget.

«Some films are slices of life. Mine are slices of cake», uttalte Alfred Hitchcock i sin tid. «Boyhood» er som et realt kakestykke, både godt og mektig. Samtidig er den sjeldent tett på livet, og en helt enestående skildring av en oppvekst.

Promotion med annonselenker

NÅ: Knallpriser på proteinbarer

Promotion med annonselenker