Lang og mektig Cannes-vinner

Den tyrkiske Cannes-vinneren belønner den tålmodige.

Vintersøvn - Tyrkia/Frankrike/Tyskland 2014. Regi: Nuri Bilge Ceylan

Med: Haluk Bilginer, Melisa Sozen, Demet Akbag, Ayberk Pekcan, Serhat Kilic, Nejat Isler, Tamer Levent, Nadir Saribacak, Mehmet Ali Nuroglu

Aldersgrense: 7 år (egnethet: voksen)

Årets Gullpalmevinner i Cannes utspiller seg i en liten landsby på de tyrkiske steppene, hvor den middelaldrende, tidligere skuespilleren Aydin (Haluk Bilginer) driver et hotell som med sin huleaktige beliggenhet nærmest går i ett med det særegne fjellandskapet. Her bor han med sin nylig fraskilte søster (Demet Akbag) og sin yngre kone (Melisa Sozen), og vier sin ledige tid til en ukentlig spalte i lokalavisa, i tillegg til at han forbereder en bok om det tyrkiske teaterets historie.

Dette høres kanskje ikke ut som noen kommersiell kioskvelter, og «Vintersøvn» er da heller ikke en film for de mest popkornhungrige. Dette relativt tunge dramaet varer i hele tre timer og 16 minutter, og består av en rekke lange og dialogdrevne scener.

Fra Aydin tidlig i handlingen konfronteres med en vanskeligstilt familie som står i gjeld til ham, får vi imidlertid gradvis avdekket nye sider ved både den selvgode, lokale småkongen og de øvrige sentrale karakterene, som gjør at filmen aldri påkaller søvnen i tittelen.

Rik på indre dramatikk

«Vinteren er på vei», heter det i HBO-serien «Game of Thrones». I «Vintersøvn» har den hvite årstiden allerede lagt sitt kalde teppe over landskapet så vel som menneskene som befolker det. Med sin lange spilletid kan man også trekke en parallell til de nyere tv-serienes evne til å gå i dybden på sine karakterer, selv om «Vintersøvn» ikke byr på like store og dramatiske vendepunkter som nevnte fantasy-epos. Eller som «The AffairÏ, en serie som deler mer av «Vintersøvn»s fokus på dagligliv og hverdagsmennesker.

I Nuri Bilge Ceylans film er nyansene mer subtile og dramatikken hele tiden under overflaten, da det ikke er all verdens ytre handling å snakke om. Desto mer skjer imidlertid på det indre plan, etter hvert som disse snakkesalige møtene på komplekst og nyansert vis stadig endrer vår oppfatning av fortidige og nåtidige begivenheter. Og dermed veksler også vår sympati med de ulike involverte.

Dette er en historie om stolthet og til en viss grad også fordommer, om passivaggressivitet og arroganse, om mer eller mindre bristne illusjoner, om gjensidig avhengighet og til syvende og sist om kjærlighet og tilhørighet. Med andre ord har ikke så rent lite fått plass innenfor den langstrukne spilletiden og den minimalistiske formen.

Bergmansk drama

Regissør Ceylan («Three Monkeys», «Once Upon a Time in Anatolia») har skrevet manuskriptet i samarbeid med sin kone Ebru, løselig basert på noveller av Anton Tsjekhov. Med sine klokt observerte menneskeskildringer, sine velkomponerte dialogsekvenser og sitt betagende bildespråk, hvor ikke minst de naturgitte omgivelsene spiller en vesentlig rolle, går tankene i vel så stor grad til Ingmar Bergman og filmer som «Høstsonaten» og «Nattverdsgjestene».

«Vintersøvn» er en på flere måter krevende film, som sant å si ikke føles noe kortere enn den er. Men den er like fullt en mangesidig og mektig reise som belønner den tålmodige.

Promotion med annonselenker

Derfor er Mitsubishi perfekt for moderne familier