Dum og deilig

En moderne animasjonsfilm som ivaretar både ablegøyene, sjarmen og musikken til Knutsen og Ludvigsen.

Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin

Norge 2015
Regi: Rasmus A. Sivertsen og Rune Spaans
Med (stemmer): John Brungot, Hermann Sabado, Finn Schau, Siri Nilsen, Trond-Viggo Torgersen, Frank Kjosås, Bjarte Hjelmeland, Sondre Lerche, Maj Britt Andersen, Eldar Vågan, Niklas Gundersen, Marie Blokhus, Bjørn Sundquist
Aldersgrense: 6 år

Terningkast 5

Så har den animerte langfilmen om de folkekjære trubadurene Knutsen og Ludvigsen omsider nådd premierelyset i enden av prosjektuviklingstunnelen. Filmen, som ble påtenkt en stund før Gustav «Ludvigsen» Lorentzen gikk bort i 2010, introduserer oss for den tunnelboende trønderduoen i sedvanlig småkjeklende passiar. Samme natt dukker den unge kvinnen Amanda opp, som Ludvigsen umiddelbart får et godt øye til, mens Knutsen er mest opptatt av den koselige grevlingen med bolig i taket.

Det viser seg at Amanda trenger hjelp til å redde sin far, som nettopp har blitt kidnappet av noen skumle bergensere. I den mørke og regntunge vestlandsbyen går nemlig superskurken Rasputin med noen utrivelige planer om å ta herredømme over hele kloden, ved hjelp av et lydighetsserum han skal tvinge Amandas forskerfar til å framstille. Og dermed må Knutsen, Ludvigsen, Amanda og grevlingen ta dresinen fatt mot byen hvor man ikke nødvendigvis har det som fisken i vannet, for intet mindre enn å redde verden fra den fæle Rasputin.

«Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» er regissert av Rasmus A. Sivertsen og Rune Spaans. Førstnevnte har gjort seg bemerket som Norges kanskje mest produktive animasjonsfilmskaper, med mange helaftens animasjonsfilmer på CV´en – deriblant «Kurt blir grusom», «Pelle Politibil går i vannet», «Pelle Politibil på sporet» (også sammen med Spaans) og «Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa». Sivertsen har utviklet en særegen og formsikker stil, samtidig som han evner å ivareta eksisterende figurer med både respekt og lekenhet. Denne formodentlig krevende kombinasjonen utviser han til gangs i denne filmen, hvor Øystein «Knutsen» Dolmens opprinnelige strek stadig er lett gjenkjennelig i et moderne, digitalt animasjonslandskap.

Manuset er ført i pennen av Dolmen selv i samarbeid med Thomas Moldestad, og forteller en i bunn og grunn såre enkel historie – som like fullt er både fantasifull og rik på finurlige detaljer. Etter hvert som turen til Rasputins Bergen blir en dresinreise på kryss og tvers av landet vårt, involverer den en rekke artige karakterer (deriblant ramsalte rotter fra nord og jordnære spøkelser fra Hedmarken) og fornøyelige situasjoner som påkaller de velkjente og kjære visene man forventer i en Knutsen & Ludvigsen-film – uten at det føles alt for tvunget.

På lydsporet høres en rekke kjente fjes, som inkluderer Siri Nilsen, Frank Kjosås, Finn Schau, Trond-Viggo Torgersen, Marie Blokhus, Sondre Lerche, Eldar Vågan og May Britt Andersen. For ikke å glemme John Brungot og Hermann Sabado som henholdsvis Knutsen og Ludvigsen. De to gjør en fremragende jobb med å stemmelegge duoen, som også innebærer å gjenskape dem i sang.

I likhet med Pixar og andre utenlandske forbilder, har filmskaperne forsøkt seg på en og annen vittighet for de voksne i salen, selv om dette først og fremst er ment å være moro for unga. Det skal dog sies at humoren i all hovedsak fungerer best for de som ikke har trådd inn i de voksnes rekker, også når man drister seg ut noe så i utgangspunktet lite barnslig som metafiksjon. Men det gjør fint lite, all den tid Knutsen og Ludvigsen har en usedvanlig sterk appell hos dagens foreldregenerasjon, som uansett vil gå i barndommen av det gledelige gjensynet med de gamle heltene.

Og når «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» innimellom er litt dum, er det egentlig bare deilig.

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!