Anmeldelse: «Solo: A Star Wars Story»

Opphavet til Star Wars-universets favoritt er helt ok.

Solo: A Star Wars Story .
USA, 2018.
Regi: Ron Howard.
Aldersgrense: 12 år.

Så var den her, endelig, opphavsfilmen til Star Wars-fansen favorittsmugler i hele galaksen, Han Solo. Etter en plaget innspilling med rykter om budsjettoverskridelser, kreative uenigheter, utsettelser og en hovedrolleinnhaver som visst nok ikke leverte godt for studiotoppene, såpass at de valgte å hente inn en dramalærer midt under innspilling, har «Solo: A Star Wars Story» endelig norsk premiere 23. mai.

Det er den noe ukjente Alden Ehrenreich (steingod i Coen-brødrenes  «Hail, Ceasar!») som spiller den unge Han. Sammen med kjæresten Qi'ra (Emilia Clark), gjør de det de må for å overleve på den lite hyggelige planeten Corellia. Da de unge turtelduene på et punkt blir adskilt fra hverandre, verver Han seg til Imperiet for å endelig få oppfylt drømmen om å bli pilot. Målet er å jobbe seg såpass opp for å komme tilbake for å hente kjæresten. Spol tre år frem i tid og tilfeldigheter fører den ensomme soldaten til å slå seg sammen med den lovløse banden til Tobias Beckett (spilt av Woodey Harrelson).

Sammen med sin nye bestevenn, Chewbecca (Joonas Suotamo), blir Han med på et oppdrag som skal gjøre at han endelig får oppfylt drømmen om skaffe sitt eget skip, redde drømmedama og være fri til å gjøre som han vil.

Men funker det?

Det er ingen tvil om at det er knyttet store forventinger til «Han: A Star Wars Story». Disney har bestemt seg for å melke alt de kan ut av George Lucas univers med de siste års Stars Wars-filmer, noe som gjør at denne filmen på mange måter nesten dømt til å skuffe den harde kjernen av fans.

Så da er spørsmålet: Funker det? Svaret på det er «nja».

GODE KOMPISER: Alden Ehrenreich spiller unge Han Solo. I drakten til den legendariske karakteren Chewbacca, finner vi den tidligere basketballspilleren, Joonas Suotamo.

Etter at den originale regissørduoen Christopher Miller og Phil Lord («Legofilmen») fikk fyken under produksjonen (vi sa innspillingen var trøblete), ble Ron Howard («Apollo 13», «Da Vinci-koden»), en av Hollywoods tryggeste regissører, hentet inn for å redde stumpene. Og det er nettopp det «Han: A Star Wars Story» er - en trygg film. Actionsekvensene er stilige, vi får blant annet servert et heseblesende togran, skuespillprestasjonene og underholdningen er god, men historien gir deg ingenting du ikke har sett tidligere.

Her er det ingen som finner opp hjulet på nytt, og man følger popcorn-manualen nesten til punkt og prikke.

FARLIG TRIO: Thandie Newton, Woody Harrelson og Alden Ehrenreich dukker alle opp som lovløse i «Solo: A Star Wars Story».

Vi får fortalt (og delvis sett) hvordan Solo har blitt den rappkjefta kynikeren fansen elsker, men jeg skulle gjerne likt å se det enda bedre. Det snakkes mye om forferdelig og mørke ting som skjer i denne galaksen, fra karteller til slavehandel, men vi får aldri se noe av dette. Manusforfatter-duoen og far og sønn, Lawrence og Johnathan Kasdan, kunne gjerne utforsket den mørke siden av galaksen og. I stedet blir det transportetapper av eksplosjoner, kjekkaskommentarer og nydelige oversiktsbilder ispedd en god dose spesialeffekter.

Jeg vil gjerne se mer av grumset og underverden i en galakse langt, langt unna.

Ehrenreich starter litt keitet, men har nok sjarm til å komme seg trygt i gjennom filmen som unge Han. Det er også gøy å se hvordan Solo og Chewbaccas vennskap blir til, og kjemien mellom Ehrenreich og Suotamo blir bedre utover i filmen. Ehrenreich/Solo sparrer aller best med veteranen Beckett (Harrelson) og smugler og fremtidig elsk-hat venn, Lando Calirissian (Donald Glover). Begge disse ser ut til å kose seg gløgg ihjel i rollene, spesielt Harrelson, som er en selverklært Star Wars-fan.

KOSER SEG: Woody Harrelson spiller den lovløse veteranen Tobias Beckett i den nye filmen «Solo: A Star Wars Story». Akkurat det ser han ut til å kose seg med.

Vil at du skal like den

Filmen jobber hardt for at du skal like den og samtidig la deg overraske underveis over en historie mange vet hvordan ender. Jeg mistet til slutt tellingen over hvor mange «de lurte oss, men vi lurte dem igjen»-øyeblikk den har.

SLÅR FRA SEG: Emilia Clarke er nesten like tøff i «Solo: A Star Wars Story» som hun er «Game of Thrones», dog minus den blonde parykken.

Forutsigbarheten til tross, «Solo: A Star Wars Story» er på ingen måte en dårlig film. Howard vet godt hvordan man lager en underholdende, spennende og lettbeint film som mange vil like. Og det er kanskje nettopp det som er problemet. Det virker som om Howard og manusforfatterne har bestemt seg for å glede alle, skuffe ingen og ta null risiko. Her skal man underholde både den harde kjernen av fans av Star Wars-universet og dem som ikke har et godt kjennskap til det. Det gjør at man havner et sted midt i mellom.

Hadde Miller og Lord fått fortsette med det de startet på, kunne kanskje «Solo: A Star Wars Story» sett annerledes ut - og da til det bedre? Det får vi dessverre aldri svaret på.

Han Solo jobber hardt for å at du skal like han og det er vanskelig å la være, men elsker han gjør du neppe.

Promotion med annonselenker