DÅRLIG METODE: Undersøkelser viser at metoden man benytter seg av for å gå om bord i et fly i dag er den minst effektive.
DÅRLIG METODE: Undersøkelser viser at metoden man benytter seg av for å gå om bord i et fly i dag er den minst effektive. Foto: Radharc Images / Alamy All Over Press

Fly

Det er den tregeste metoden, men flyselskapene bytter ikke

- Vi ønsker ikke å behandle passasjerene slik.

Vi har alle vært der. Du har kommet deg relativt rask gjennom sikkerhetskontrollen, tax-free gikk smertefritt og bortsett fra at du måtte betale 120 kroner for en øl i flyplassbaren, har reisen så langt gått rimelig greit.

Nå er det bare å komme seg forbi småbarnsfamilier, eldre og personer med altfor mye håndbagasje slik at du kan dumpe ned i flysetet og sette på musikk.

Eneste problemet er at personene foran deg bruker så utrolig lang tid på å finne plassen sin. Det er varmt, det er klamt og luften i kabinen er ikke mye å skryte av.

«Ah, eksisterer det ikke en raskere måte å bordet et fly på» er alt du klarer å tenke, samtidig som passasjerkøen beveger seg fremover med en person hvert tredje minutt.

Svaret på det spørsmålet er «ja».

MARERITT: For mange er noe av det verste med flyreisen selve ombordstigningprosessen. Visste du at dagens mest brukte metode er langt i fra den mest effektive?

Mange måter

De fleste flyselskaper i dag border flyet i følgende rekke: bonusmedlemmer og første - og businessklasse-passasjerer, så passasjerer som sitter på de bakerste radene (som ofte får bruke den bakerste inngangen) og til slutt de passasjerene som sitter på de første radene.

Den måten å boarde et fly er faktisk den aller tregeste måten å få folk om bord i flyet på skriver nettsiden Vox.

Deres påstand støttes opp av Nasjonalt senter for matematikk i opplæring, som skriver at «det er faktisk en av de verste metodene å få folk om bord på et fly».

Man skulle kanskje tro at flyselskapene ikke visste bedre, men skal vi tro Vox har selskapene mengder med data på at dagens metode er en av de minst effektive måtene å få folk om bord på.

Flere simulasjoner og eksperimenter er blitt utført som støtter opp under teorien.

TV-programmet «Mythbuster» testet også ut en rekke forskjellige ombordstignings-metoder i 2012, og også de konkluderte med at dagens måte er den tregeste. 


Så hva er den raskeste metoden?

Dårligst til nest best

Den verste metoden er som fastslått dagens. Folk står i veien for hverandre i midtgangen og sjansen er stor for at noen må reise seg for at du skal kunne komme til setet ditt, som igjen forsinker prosessen.

En bedre metode, som kanskje vil overraske mange, er rett og slett ved å la passasjerene få gå om bord flyet som de føler for det, uavhengig om de sitter foran eller bak i flyet. US Airways startet med denne metoden i 2009.

Flyselskapet slipper først om bord bonusmedlemmer, så vanlige passasjerer etter tidspunkt de sjekket inn på.


En lignende metode blir brukt av et annet amerikansk flyselskap, Southwest airlines. Deres metode innebærer at ingen har fast plass om bord og folk kan sette seg hvor man vil. Denne metoden har i forskjellige eksperimenter vist seg å være mest effektiv. Er det noen som står foran deg og bruker tid, er det ingenting som hindrer deg i å sette deg ned på raden du står ved siden av.

Selv om metoden er blant de mest effektive, har det også den minst populære metoden blant passasjerene, viser undersøkelser. Folk merker blant annet stresset etter å kapre yndlingssetet, og reiser man flere sammen er sjansen stor for at man ikke får sitte ved siden av hverandre.

En annen metode som gjør det bra basert på tid, går under navnet «outside-in».

Kort fortalt slipper flyselskapet om bord alle personene som har vindusete først, så midtsete og til slutt sete ved midtgangen. United Airlines byttet til denne metoden i 2013, men gjør unntak for familier som reiser sammen.


Fordelen med denne metoden er at ettersom alle skal inn på samme side og plass, blir det mindre personer samtidig i midtgangen. Mer plass gjør ting mer effektivt.

Ulempen kan for noen at man ikke for borde flyet samtidig, et problem for barnefamilier og par som konstant må holde hender.

Steffen-metoden

Etter å ha blitt stående fast i en uendelig lang kø på en flyplass i Seattle, begynte fysiker Jason Steffen å fundere på om det ikke eksisterte en raskere metode å få folk om bord flyet på.

Fysikeren startet å forske på området og kom fram til en lignende metode som «outside-in». Forskjellen er at Steffens måte innebærer at man fyller opp en side av flyet, før du sender inn den andre siden. I tillegg sender du inn annenhver seterad (for eksempel 1A, 3A, 5A og så videre), noe som forhindrer at passasjerer står i veien for hverandre da de plassere håndbagasjen i luken.

Denne metoden ble ikke testet i «Mythbusters»-episoden, men Steffens har testet den ut selv på et mindre antall passasjerer («Mythbusters»-benyttet seg av 174, Steffens 72). Fysiskerens forsøkte viste at mens den klassiske-metoden tok 6,18 minutter, brukte hans egen metode bare 3,6 minutter.

Han testet også metoden opp mot «tilfeldig-sete» som US Airways bruker, og «outside-in»-metoden. Ifølge Steffens undersøkelser var hans egen metode den raskeste.

Uheldigvis testet han ikke sin egen metode opp mot Southwest-metoden, men basert på hans egne testresultater og «Mythbusters», er det trygt å anslå at de vil være kanskje nærme hverandre i effektivitet.

Hvorfor bytter de ikke?

Så hvorfor endrer ikke flyselskapene sine ombordstigningsrutiner? Ifølge kommunikasjonsjef i SAS, Knut Morten Johansen, er det flere faktorer som spiller inn.

MYE FOLK: Kommunikasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen forteller at selskapet tester ut mange forskjellige metoder for å finne ut hva som er den mest effektive metoden å passasjerene om bord i flyet. Illustrasjonsbilde.

- Det er viktig å se på ombordstigningsrutinene i lys av at det skal gå så effektivt som mulig, men samtidig praktisere prioriteringer og så videre, på en slik måte at det oppleves servicemessig bra med så lite stress rundt prosessen som mulig, skriver han i en epost til Side3.

Johansen understreker han bare snakker for SAS og deres rutiner.

- Har SAS noen gang vurdert å endre sine ombordstigningsrutiner?

- Vi praktiserer ulike varianter, beroende på hvor mange passasjerer det et om bord. I arbeidet med å ha så korte bakkestop på flyene som mulig (vi er nede i 20/25 min på B737), så har vi gått grundig til verks i dette analysearbeidet rundt hvilke metoder som blir raskest, fortsetter Johansen.

Han forteller at selskapet gjennom sitt internasjonale «on time»-prosjekt har gjennomført flere tester for å finne hva som er den raskeste måten å få passerer om bord flyet.

Deres testresultater motstrider noen av de andre metodene, spesielt dersom man benytter seg kun av den første inngangen på flyet.

- Hvis man har en inngang foran, og bare bruker denne, så stemmer det ikke at det går saktere å boarde de bakerste først. Vi har gjort mange tester av ulike varianter, nå senest i vårt omfattende «on time»-prosjekt. Det raskeste er å benytte to innganger på flyet, hvor vi styrer de som sitter lengst bak i flyet også gjennom den bakerste inngangen.

- Southwest Airlines innførte valgfritt setevalg. Er dette noe SAS vil vurdere?

- Fritt valg av sete går raskest, det vet vi, men det oppleves ikke særlig hyggelig å måtte krige om de beste setene. Det var fritt valg på innenriks flyvninger for noen år siden, og de som reiste ofte og som kom i siste liten, var ikke særlig fornøyde med alltid å få midtsete. Det er derfor ikke aktuelt å gjeninnføre.

Johansen forteller at han er klar over at Steffan-metoden er den raskeste. Dessverre blir det neppe innført hos SAS i nærmeste fremtid.

- Den raskeste metoden å få folk om bord er å benytte seg av Steffen-metoden, men det blir urealistisk. 

- Hvorfor det?

- Vi ønsker ikke å behandle passasjerene slik. Man må ha organisert det hele og stilt opp passasjerene i forkant etter setenummer, før ombordstigningen også. I tillegg måtte vi ha økt oppmøtetiden før flyavgang. Nei, dette er uaktuelt for SAS, avslutter han.


Promotion med annonselenker

Derfor sverger familien til denne bilen!

Promotion med annonselenker

Derfor er denne bilen perfekt for norske forhold

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.